Ancistrus yngel - hur göra?

#1 - 26 november 2004 08:33
Har fått några Ancistrusyngel, hur sköter ni om dem på bästa sätt.
Ska man fånga upp dem eller ska dem gå med mammsen o pappsen?
Vad matar ni dem med?

En annan fråga, hur klarar Ancistrus att gå i 20-23 gradigt vatten?
#2 - 26 november 2004 08:55
Gratulerar!!! Vad kul att du har fått ancistrusyngel. Skulle själv vilja få det men när vi hade köpt våra ancistrusar så bråkade de hela tiden så att vi var tvugna att separera dem åt.
Nu visade det ju också sig att det var två hanar. Lite svårt att få yngel då. ;-)

Någonstans har jag läst om ancistrusar och yngelvård, något säger mig att ynglena kan gå kvar med hanen och honan. Tror jag läste att hanen vaktade ynglena, men jag kan också ha fel. Det finns ju flera här som har yngel av ancistrus så du lär väl få ett bättre svar från dem.

Lycka till med dem!

//Petra
#3 - 26 november 2004 10:37
Tack och ja visst är det kul :)

Jo, hanen sköter om och fläktar rommen och jag tror nog att de ska gå kvar men tänkte i allafall kolla med de mer erfarna på området.
För mig funkade det kanon med kokosnötter som de kunde lägga rommen i..

Ha´det!
#4 - 26 november 2004 11:18
Hanen vaktar rommen så fort ynglen lämnar gömstället lämnar han boet,matning med flinger och bra vattenvärde och cirkulation.
#5 - 26 november 2004 18:37
Ynglen stannar i "boet" till ungefär två veckor från äggläggningen. När ynglen kommer ut så käkar de lite alger som de hittar i en par dagar, sedan är det dags att ge dem käk. Algtableter, Zuccini (efter en vecka eller två) och räkmix gillar mina.
Du bör försöka ge dem så fri tillgång till käk som möjligt, matar du bara med tabletter så är det nog en par gånger per dag. Tänk då på att ökad matning ger risk för nitrit.. och Ancistrusyngel dör av väldigt små mängder, så det kan vara läge att göra vattenbyten lite oftare ett tag. De växer också snabbare med flera vattenbyten...
Malynglens temperatur bör vara 26 grader, blir det lägre eller högre så slutar de att äta (i alla fall hos mig)... vilket ju självklart innebär att de dör...
#6 - 26 november 2004 18:49
fadern vaktar yngelna tills dom klarar sig själva.
#7 - 27 november 2004 14:41
Ok, tack för svaren!

Ska ner och njuta av dem nu!

Ha´det!

Annons