Ancistrus - yngel & ägg?

#1 - 28 november 2008 18:53
Vi upptäckte förra veckan att vi hade två yngel, ca 1 cm! Jättekul!

Vi har inte gjort, fattat eller något men här har hänt saker!

Nu ligger det en mal och fläktar i en båt - nya ägg på g? Hur länge håller de på? Vad ska vi människor göra för att hjälpa till?

Hur gamla kan de vara som vi sett?
De två har fått namnen bulle & kaka!

Alla svar och hjälp mottages tacksamt!
#2 - 28 november 2008 19:47
Snabbsvarar själv!
Behöver alltså hjälp på inlägget.

Vad kan vi människor göra för att hjälpa han som fläktar som en stolle?
Och eventuella barn?
#3 - 28 november 2008 19:51
Det bästa tipset du kan göra är -ingenting;). Stör honom inte, lys inte med ficklampa osv för då finns risken att han slänger ut romkakan, om det är en sådan han ligger på.

Ynglen som ni sett är födda för ca 10-14 dagar sedan och stödmatas med tex algtabletter och förvälld sallad nu i början och när de växer kan ni övergå till andra grönsaker såsom tex gurka, succini, skalade gröna ärtor och broccoli.
#4 - 28 november 2008 20:09
Tack!
Då gör vi ingenting! Vi stör inte men när vi tänder, matar och släcker så fläktar han så man undrar om han överlever?

Vi har många olika malar, så olika algtabletter och grönsaker åker i naturligt.
Om vi märker mindre yngel - behöver de då flyttas? Eller låter vi det vara?

Tack för ditt svar för då får vi sova inatt, oroligt med dessa små själar!
#5 - 28 november 2008 20:15
Låt de vara, det kommer att bli ganska många til slut ändå. Det finns inte så många fiskar som käkar upp små malyngel, men lite större ciklider typ skalarer kan göra det.
#6 - 30 november 2008 18:31
hej, grattis till ynglen. det låter jätteintressant med ancistrusyngel, jag har själv några stycken, och jag gillar dom skarpt. vad ska man tänka på om man vill odla ancistrus?
#7 - 30 november 2008 18:52
jag byggde grottor av mindre stenar å silikon å de uppskattades, då mina malar lekte efter vattenbyte(lite kallare) å kalksten ilades(för snäckors skull) så lekte ancistrusen metallpansarmalen å ciklider(där elfenbenscikliden har ena grottan) ancistrusarna la beslag på en grotta och en fyr, för övrigt gjorde jag inget men proffsen här ger nog mer/bättre svar
#8 - 30 november 2008 22:48
Dom leker självmant och är inte så petiga med vattenvärdena sålänge dom är stabila.

Svårare är det att dra upp ynglen. Dom ska ha kostant tillgång till föda för att inte svälta ihjäl. Detta smutsar ner vattnet en hel del och kräver regelbudna vattenbyten för att ge ynglen bra uppväxtmiljö.
#9 - 1 december 2008 16:16
Kaka & bulle som de hastigt fick heta mår utmärkt.
Tycker det är hemskt med han som fläktar hela tiden, så fort man är i närheten och det är tänt så kan man inte låta bli att kolla! Att han orkar? Ligger i en ganska liten båt så man ser bara honom delvis, vi ska vara vakna på när dessa små yngel kommer så att vi kan stödmata direkt.

Det är verkligen jättespännande och roligt att få vara med om detta!
Var man ska göra av dem om de blir väldigt många är ett senare bekymmer.
#10 - 1 december 2008 16:24
Inte ovanligt att dom leker 3-5 omgångar på raken. Se till att det hamnar mat precis utanför hanens lekplats. Han äter när han ruvar äggen, fast enbart om maten är nära han. Lycka till! :p
Bilagor:
#11 - 5 december 2008 05:59
Vi har hittat minst 10 till i samma storlek!

Och han som fläktar håller ff på, så fler lär det väl bli - Kul!

Annons