Hejsan!
har sett att i en av grotterna sitter en hane o fläktar på nyckläckta yngel tror ja det är.. det är gula korn med en svans på typ som sprattlar till lite. Ja funderar på om invånarna i akvariet kan äta upp ynglena sen när dom kommer ut. Det går svärdbärare guppys drottningrasbora, black molly, pansarmalar, ancistrus malar.
kan dem vara något hot för ynglena?
mvh Jonas
Guest
#2 - 28 december 2007 13:40
Nej de borde klara sig ganska bra, hanen har dom ju ett tag till i sin vård.
Rasborerna är väl de som är snabbast, hur stora är de?
dom är fullvuxna 4cm eller något.. Ska ja flytta över grottan till ett tomt akvarium med samma vatten i ? eller kommer ynglena dö av flytten?
mvh Jonas
Hanen kommer vakta dom i ca 10-14 dagar till så flytta dom inte!!!
Fler dör alltid vid flytt än vad några Rasborer klarar av att sätta i sig.
När hanen släpper dom är dom mellan 12-14mm stora, och snabba.
Har du panik o vill att alla yngel överlever så flyttar du dina Rasborer om ca 1 vecka.
Okej ja kollade in igrottan idag.. då såg ja att ýnglena hade fått sm,å prickar nu och en sugmun :D.. ja funderar ska ja ta bort dom andra ancistus hannarna från akvariet också eller?
Har tagit bort mina rasboror nu..
kan svärdbärarna vara glupska?
mvh Jonas
Guest
#7 - 31 december 2007 13:14
Svärdbärarna är för långsamma.
Att ta bort de andra hannarna får någon annan svara på, jag har alltid bara en hanne i karet, men honan äter ju inte sina yngel iallafall.
Jag har ett avelspar i ett sällskapskar, inte ens praktbotier har rört mina Ancistrusyngel. Men det är väl olika hur de är o hur mycket mat de får.
När hannen släpper ynglena brukar jag se till att de andra är mätta o slöa. ;)
undrar en sak ang mina ancistrus yngel.
Va över 3 veckor sedan honan la ägg o hanen har inte flyttat sig sedan dess,2-3 yngel är nu ute i mitt 240 liters kar men resten som ligger undr hanen är betydligt fler änn 2-3 st.
Ska jag försöka få upp hanen ur boet lr är de bra att han fortfarande vaktar? min tanke va att de får ju inte i sig särskilt mycket mat när de ligger under hanen medans de andra ynglen som är ute i karet äter på algtabletter,brysselkål o allt som finns i karet dvs som en vanlig mal :) men de andra hur får de i sig näring så de kan växa o bli stora? vill ju inte att de ska dö pga svält bara för att farsan vaktar dem. är ca 1,5 cm stora nu,har färg o en välutvecklad mun.
Guest
#9 - 31 december 2007 13:29
Dom är säkert ute på natten o äter samt pappa kan med förse de med mat.
Han kommer släppa dom i sinom tid, så bara avvakta.
Låter som om du har fått en bra hane, kanske har du "hot" i karet som hanen känner av, och därför håller han dom lite längre.
I mitt 600-literskar går det två vuxna Ancistrushanar (svarta) och en vuxen hona (gul) och de leker hela tiden. En del yngel stryker ju såklart med men väldigt många klarar sig jättebra, så bra att jag får gå till Zooaffären lite titt som tätt för att lämna bort lite yngel.
Jag låter mina vara helt och hållet och det funkar hur bra som helst, ynglen hittar alltid lite mat i alla skrymslen och vrår.
I den senaste leken, kom det övervägande gula yngel - oftast blir det svarta. Jag vet inte riktigt vad detta beror på men det är kul med lite gula också.
Nåväl, det funkar alltså fint att låta Ancistrusynglen vara i mitt kar - men jag bedriver ju ingen "odling" heller så för min del gör det inget om inte ALLA ynglen klarar sig!
Här är en liten filmsnutt på ett par av de gula ynglen, man kan se en fem-sex stycken på magnet-algskrapan också.
Det "grumliga" som syns i vattnet är syrebubblor - för det är vattenbyte i full gång på filmen!
de roliga va att när jag precis skrivit här så skulle jag flytta ena doppvärmaren, (har 2 st 100 w pga jag fått fel) så lämnade hanen boet för en kort stund,o mellan doppvärmaren o boet där ynglen befinner sig är de nästan 1 meter så jag kan ju knappast stört honom,nu ligger han dock där igen :)
tippar på att de blev en ca 10-15 yngel ,lite svårt o veta hur många som är i karet nu.
Rätt så OK med tanke på att paret precis fått en kul när jag köpte dem o bara 4 veckor senare så har jag också yngel,de tog alltså ca en vecka innan de hittade ett ställe o pi**a på :)
Som de verkar nu så är de 3 hanar & 2 honor som finns i karet,alla är dock köpta innan det visade sig vilket kön de hade,2 hanar är helt säkert men på en 3e börjar de växa horn.
hade varit bättre om de varit honor ist kanske,never mind, går de inte får jag ge bort någon.
se om de är nån som kan svara på denna:
hanen som precis legat o vevat/fläktat i nästan 3 veckor,tog sig igår ur sin "stubbe/rot" o gick sedan in o la sig i mitt malrör.
Där har han nu hållt på o fläkta o åka in/ut sen igår.
Maten (algtabletter/brysselkål) verkar vara helt ointressant. varför gör han så här,börjar han redan städa en ny plats så honan kan lägga ägg?
jag ändra lite i akvariet igår i kom emot grottan där alla yngel o pappan är.. så 2 yngel simma ut:/ men ja hoppas dom klarar sig dom va snabba. men till det konstiga är att ena honan är vid hans grotta och tittar in då och då. det är den tjockare av dom 2. tror ni att det kan vara mamman. har plckat bort mina andra 2 hannar och den minsta honan. så nu går d 2 honor o hanen kvar då.
härligt,men en sak jag tänkte på,när ska den stora hanen äta egentligen? svälter han bort eller hur får han i sig näring?...
Dom har rätt stora reserver att ta av.
Ibland har jag haft 4 kullar på rad, där hanen varit ute o ätit i två dagar mellan kullarna, och han mår bra.
Jag försöker göra livet drägligt för han, lägger gärna lite foder precis utanför boet när det är helt mörkt i karet.