Ancistrus Yngel!!

#1 - 11 april 2007 10:06
HJÄÄLP!

Vad gör jag? Jag har ett 105 L akvarium och mina malar har fått bebisar, dock har jag bara fångat in tre stycken, hittar inga lfer just nu. Men hur ska jag gå till väga? Vill inte att dom ska bli uppätna..!
Vad äter dom? Kan ja ha dom i en vanlig yngelbox??
Hjälp någon!
#2 - 11 april 2007 10:07
Vad har du för övrig fisk i karet?
#3 - 11 april 2007 10:13
Jag har platy och slöjstjärtar. Och dessutom har mina platy gått å fått yngel, så slöjstjärtarna äter ju allt i princip. Så jag är rädd för att dom ska äta upp mina små nya vänner. Har ju aldrig fått ancistrus förut..
#4 - 11 april 2007 10:20
Risken finns, helt klart. Du har ingen annanstans att göra av slöstjärtarna så både Platyn och Ancistrusen kan få ha sina yngel ifred? De vill inte ha riktigt samma vatten heller då slöjisarna gärna har det lite kallare om fötterna än de övriga.
#5 - 11 april 2007 10:28
Nee, det är ju det jag inte har. Men jag har ca 25 grader i mitt vatten, ska det vara ännu varmare åt ancistusarna?
Vad ska jag mata mina små nykomlingar med? Ska jag smula sönder lite av mina maltabletter som jag har och mata dem med?
#6 - 11 april 2007 10:43
vi har drygt 50 ancistrusyngel i vårat kar, men vi har bara neontetror i vårat, sen lite pansarmalar, och andra L-malar. Men de klarar sig fint där. Men föreslår som ansjo att du flyttar slöjsthärtarna om du har möjlighet.

Sen vad det gäller maten, vi slänger ner tabletterna som de är, de äter och frodas bra utan att vi smular sönder.

Graderna just för ancistrusarna går nog bra. Vi har runt 24-26 i våra kar här hemma
#7 - 11 april 2007 10:52
Saken är den att ja vet inte vart jag ska flytta dom, har inte precis räknat med yngel.. och har inte den inkomsten att fixa ett annat akvarium.. Yngelbox får funka tills dom växt på sig lite grann, då får dom simma ner i det stora igen.
Då matar ja dom med maltabletter nu då så de får nåt att äta.
#8 - 11 april 2007 11:12
Yngelbox borde ju funka till sdom har växt till sej lite :)
Slöjstjärtar sätter i sej både det ena och det andra även om det inte får plats i munnen...
#9 - 11 april 2007 11:17
Nu när jag tydligen fått ancistrusarna att leka, vet dock inte vilka av dom som gjort det gör dom det igen då??
Kan ju vara bra att veta, ska jag undvika att städa akvariet nu direkt när ja hittat dom eller kan ja byta en del av vattnet?
#10 - 11 april 2007 11:23
Om de trivs så fortsätter de regelbundet, så vill du inte ha fler borde du sära på honan och hanen.
Vi måste sära på vårat par lite, han ligger på rom för jämnan, när han puttat ut en kull, så ser vi till honom lite grann då han simmar och äter sen är han borta igen och ligger i sin grotta med nya ägg.
Byter du vatten kontinuerligt så kan du fortsätta med det, det gör vi här hemma.
#11 - 11 april 2007 11:29
Har osberverat de små liven och de verkar inte vilja nappa på maltabletten, ska ja försöka med ärtor eller något? Uppblött flingfoder? Vill ju att de ska äta. Saken är den att jag inte direkt har nån koll på vart honan är.. har börjat skymta skägg på två av de andra, verkar bara ha en hona och hon gömmer sig flitigt..
Bra, då kan jag byta vatten i helgen så de får ha lite av modervattnet kvar så byter jag en del. Brukar byta varannan vecka.
#12 - 11 april 2007 11:39
Våra äter inte heller så där direkt, syns mest på kvällarna då vi matar alla, då kryllar det på botten annars ser vi våra små lite här och där, på nåt blad, på rutorna, på nån rot osv. Ge dom algtabletterna på bestämda tider så brukar de komma fram då det är matdags. Nu har ju i och för sig våra sett nä det är matdags då alla stora kommer fram. Men det är nog ingen fara de lär sig hitta maten.
Så lnge du ser hannarna så är det inga nya yngel på väg, men försvinner en hane kan det vara lurt.
#13 - 11 april 2007 11:45
okej.. men dom sitter å äter på insidan av den lilla burk jag har dem i just nu, tills jag åker iväg idag och köper en yngelbox, la i lite brocoli med d kanske dom blor lite sugna på.vem vet. Då vet jag, är en av hannarna borta så är d nåt lurt.. då ska ja va lite extra vaksam å kika efter bebisar, hur lång tid tar det innan äggen klcäks å dom blir frisimmande?
#14 - 11 april 2007 11:53
hannarna har ynglen inne i sin grotta, vet inte exakt hur länge, men han puffar ut dom när de är redo och frisimmande. Men det kanske rör sig om ca 1 vecka från de att de kläcks
#15 - 11 april 2007 12:16
då ska ja hålla extra utkik nästa gång jag ser en hane försvinna. Tack så jättttte mycket för all hjälp! Det är så glädjande!
En fråga till, finns det någon bra sida man kan läsa mer om ancistrus, jag har ju bara sett dom som mina små städare, nu är dom föräldrar också..
#16 - 11 april 2007 12:31
Kolla in på www.goc.se eller http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16&start=96&genus_id=0.
Du kan förvälla ett salladsblad och ge till ynglen men se bara till att du tar upp överskottet som inte blir uppätet.
#17 - 11 april 2007 14:56
Ja jag rekommendar också GOC och planetcatfish, där finns mycket information att hämta
#18 - 11 april 2007 15:03
D va lite jobbigt att de va på engelska.. Är inte så bra på det. Men men, ja har ordlista till hands.. :)
Nu har ja fiskat upp en fjärde bebis mal, ska hålla utkik ikväll med för då kommer de säkert fram om d finns fler vill säga. De verkar va rätt bra på att gömma sig.
Har skaffat mig en yngelbox nu och dom glupskar på mini majsen som jag la i förut.
#19 - 11 april 2007 15:15
Läs nne på GOC, den är på svenska. Där finns det också mycket att läsa om malar. Jag är lite som du får sitta med ordoken när jag ska läsa på engelska :D
#20 - 11 april 2007 15:23
Åhh.. jag fick bara fram guardians of catfish förut så ja trodde den va på engelska, men hjälp va bra den verkar vara. Längesen jag blev så här engagerad av fiskarna igen.
Det blev helt plöstsligt jätte skojjigt med tillökning!
#21 - 11 april 2007 18:36
Kul att du känner så ;)
#22 - 11 april 2007 18:48
Ja, absolut. Hade tänkt å lägga ner min akvarie verksamhet, men det kan man ju absolut inte göra nu när man fått små ancistrusar att ta hand om. Det går bara inte. Går inte å flytta runt på små yngel hur som helst inte. Det är dom små krabaterna för känsliga för. Nu är det fem stycken som jag hittat. Och dom mumsar på hela yngelboxen. Så söta och livliga.
#23 - 11 april 2007 20:21
javisst är dom söta :)
satt och kollade på våra ikväll då jag matade dom. Imogron väntar vi tillökning igen med utav corydoras :)
#24 - 11 april 2007 21:07
Här är en jättebra artikel om ancistrus yngling...
De är otroligt coola firrar...
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm
Och här är min hanne Wiktor som är en stolt far till 10 små..
Vill få honom att para sig med min Albino Long Fin så man kan få lite ovanliga varianter :p

Här är en av mina små ca en vecka frisimmande
#25 - 12 april 2007 19:15
vad har ni som hanen gömmer sig i.rötter eller grottor.
#26 - 12 april 2007 19:24
min gömmer sig i en grotta.. precis upptäckt tre småttingar :)
#27 - 12 april 2007 19:25
vad för grotta.
#28 - 12 april 2007 21:02
i våra kar läggar vi lite kolstenar, och mangroverötter så det bildas grottor. men det finna många varianter att köpa om man vill, eller om man använer krukor eller dylik. Man väljer efter tycke och smak
#29 - 13 april 2007 20:16
Jag har en sån där dekorations pyramid och en rätt stor rot ligger också i.. Ska fixa lite mera gömställen till dem eftersom de verkar trivas.
Dom små mumsar å äter minimajs och morötter å algtabletterna.. Är så nöjd med mina små pluttisar.. :D
#30 - 14 april 2007 09:59
ja det finns både krukor o konstgjord gjord grotta som ska lika en ihålig gammal ruin ser det ut som
#31 - 14 april 2007 21:23
Ja, d finns mycket som man kan dekorera och göra det hemtrevligt med. Jag får en känsla av att en av mina små mini malar ja hittade här om dagen att dom varit i akvariet ett tag.. för han/hon va större än de andra ja hittade.. D är lite synd att slöjjstjärtarna äter allt som rör på sig och som inte rör på sig.. Hade kunnat vara fler så mini malar som överlevt då.
#32 - 17 april 2007 05:11
Upptäckte ett yngel för en timme sedan

Första gången jag fått yngel av en sugmal.
En fråga till vem som helst: Är ancistrusyngel näst intill genomskinlig/vit till en början?
Jag har bara sett till en av mina två ancistrus på ett tag nu, så det bör väl då vara honan jag se.

Eller är det så att jag har fått en albino?
#33 - 21 juni 2013 10:35
Du har nog fått en albino
#34 - 21 juni 2013 12:13
Fick, snarare, tråden är rätt precis sex år gammal..... :D
#35 - 21 juni 2013 13:15
Bättre svar sent än aldrig....:D

Annons