Ancistrus yngel

#1 - 18 maj 2005 07:46
Hej!
Mina ancistrusar har lagt rom i en håla i en sten, romen är kläckt och nu e det helt svart av bäbis ancistrusar i grottan där de håller till. Undrar bara om man ska flytta över stenen och bäbisarna (inkl. pappan) till ett annat akvarium. När är det störst chans att alla överlever? om de är kvar i mitt akvarium nu eller om jag flyttar dem? Om jag flyttar dem, ska jag ta vatten från karet där de håller till nu eller ska jag ta nytt?
#2 - 18 maj 2005 08:58
Hej!
Jag är nybörjare men så här har jag uppfattat det hela:
Ancistrusbebisar är hårda och smakar inte gott = ovanligt att de tas av andra fiskar, men det beror på vad du har tillsammans med dem. Men de skitar ner något kopiöst, de äter och bajsar jämt! Så jag har flyttat dem med anledningen att dagliga vattenbyten stressar de andra fiskarna. Om du flyttar dem så använd det "gamla vattnet". Mina har mat i stort sett jämt, zuccini, maltabletter och andra grönsaker och jag byter lite vatten varje dag.

Grattis till bebisarna!
#3 - 18 maj 2005 09:27
Ska jag flytta med hela stenen och pappan tro, för han vaktar dem fortfarande.. Eller ska jag försöka håva upp de små o bara flytta dem, eller kanske lägga dem i ett litet yngelkar o ha kvar dem i karet där de föddes?
#4 - 18 maj 2005 10:32
Vad har du för fler firrar? Hur stort bor de och har du bra filter? Inget fel i att ha dem kvar om akvariet är tillräckligt stort, de andra inte är allt för lättstressade eller tar all mat. Dvs, om det gick skulle jag ha dem kvar.
Yngelkasse, du menar en sån av nät eller plast som hänger på kanten? Jag skulle tro att de trivs bättre om de får väggar och gömställen. Jag flyttade roten med rom och pappan. Hoppas att någon annan vet mer!
Jag vet inte själv hur jag ska göra om jag ska flytta tillbaka pappan eller flytta mamman till yngelbaljan ett tag. Skulle vilja ha en kull till innan semestern.
#5 - 18 maj 2005 10:56