Ancistrus yngel

#1 - 18 maj 2005 07:46
Hej!
Mina ancistrusar har lagt rom i en håla i en sten, romen är kläckt och nu e det helt svart av bäbis ancistrusar i grottan där de håller till. Undrar bara om man ska flytta över stenen och bäbisarna (inkl. pappan) till ett annat akvarium. När är det störst chans att alla överlever? om de är kvar i mitt akvarium nu eller om jag flyttar dem? Om jag flyttar dem, ska jag ta vatten från karet där de håller till nu eller ska jag ta nytt?
#2 - 18 maj 2005 08:58
Hej!
Jag är nybörjare men så här har jag uppfattat det hela:
Ancistrusbebisar är hårda och smakar inte gott = ovanligt att de tas av andra fiskar, men det beror på vad du har tillsammans med dem. Men de skitar ner något kopiöst, de äter och bajsar jämt! Så jag har flyttat dem med anledningen att dagliga vattenbyten stressar de andra fiskarna. Om du flyttar dem så använd det "gamla vattnet". Mina har mat i stort sett jämt, zuccini, maltabletter och andra grönsaker och jag byter lite vatten varje dag.

Grattis till bebisarna!
#3 - 18 maj 2005 09:27
Ska jag flytta med hela stenen och pappan tro, för han vaktar dem fortfarande.. Eller ska jag försöka håva upp de små o bara flytta dem, eller kanske lägga dem i ett litet yngelkar o ha kvar dem i karet där de föddes?
#4 - 18 maj 2005 10:32
Vad har du för fler firrar? Hur stort bor de och har du bra filter? Inget fel i att ha dem kvar om akvariet är tillräckligt stort, de andra inte är allt för lättstressade eller tar all mat. Dvs, om det gick skulle jag ha dem kvar.
Yngelkasse, du menar en sån av nät eller plast som hänger på kanten? Jag skulle tro att de trivs bättre om de får väggar och gömställen. Jag flyttade roten med rom och pappan. Hoppas att någon annan vet mer!
Jag vet inte själv hur jag ska göra om jag ska flytta tillbaka pappan eller flytta mamman till yngelbaljan ett tag. Skulle vilja ha en kull till innan semestern.
#5 - 18 maj 2005 10:56
Anledningen till flytt för min del e väl att jag ska kunna bli av med dem lätt, o inte behöva ta bort alla inredning för att fiska upp dem, så det blir nog flytt för min del, förövrigt har jag ett 540liters kar så de trivs nog om de får vara kvar...
#6 - 21 maj 2005 11:15
Om du inte har t ex större botior som äter små ancistrusyngel så kommer dom att växa till sig mycket bättre och må bättre i det stora karet. Man brukar kunna lura in dom i rätt enkla fiskfällor av PET-flaskor som man skär av halsen på och vänder innåt så det blir som en mjärde. Om man sen agnar med t ex räkmix så brukar man få tag i en hel del av dom när man vill börja sälja av dom.
Men har du ett lite större yngelkar är det inte så dumt heller. Lätt att hålla rent osv.
#7 - 22 maj 2005 10:10
har flyttat övber dem till ett 100 liters kar, och såg idag att några av dem har vågat lämna grottan idag och de är nu ute på äventyr i karet,, frågan e ju bara nu om jag ska slänga tillbaks pappan i det stora karet o låta ynglena va för sig själv... Vad ska man mata dem med? ,, ärtor o gurka?
#8 - 22 maj 2005 16:53
hur lätt e det att få yngel igentligen?? är det lätt att se kön på malar??
#9 - 22 maj 2005 17:40
hur lätt som helst ;) honorna har inga ströt på nosen vicket hanarna har...
#10 - 22 maj 2005 18:22
Mat till små ancistrusar!

Du kan mata ynglen med t ex squash, upptinade skalade ärthalvor och upptinad brysselkål. Squashbitarna får du ner på botten antingen genom att sticka igenom en rostfri sked eller gaffel, eller så kan du förvälla bitarna i 1 min, låta rinna, svalna och frysa in. Sen tar du fram en bit i taget och tinar. Den sjunker direkt och är lagom svampig att äta på ;)
Dom kan också få maltabletter, räkmix mm. Hanen kan du flytta tillbaks när ynglen verkar ha lämnat grottan. Han behövs inte hos dom då.

Annons