Ancistrus yngel

#1 - 29 juli 2004 10:45
Hej

Jag har 3 st Ancistrus yngel i ett 80 L Akvarium, i övrigt är akvariet helt tomt bortsett från en rot, ett filter och vatten förstås).
Nu undrar jag om dom vill ha Bottenmaterial, växter eller något kanske något annat som gör att dom trivs bättre. Jag vill bara att dom ska växa någon cm innan jag flyttar över dom till mitt större kar, så det handlar väl om någon månad eller så.

Vänligen
Kawe
#2 - 29 juli 2004 11:50
De behöver varken bottensubstrat eller växter.
#3 - 29 juli 2004 13:19
Det är lugnt... täta vattenbyten och rejält med mat... gärna grönsaker... gör att de växer fortare. Matar man mycket är det en fördel att inte ha bottensubstrat eftersom man kan hålla rent... och Ancistrusyngel är MYCKET nitritkänsliga....
#4 - 29 juli 2004 13:51
Ok, har lagt i lite gurka och en sjunktablett. Det verkar bara vara en av dom som gillar tabletten medans ingen nafsat på gurkbiten ännu, la i den igår.

Vänligen
Kawe
#5 - 29 juli 2004 20:32
Nu har gurkbiten och alg tabletten legat väldigt länge och tabletten börjar se degig ut (hikari alge wafers). Bör jag ta ut tabletten? Gurkbiten har dom inte rört alls, den ser fräsch ut.
Är detta normalt, tycker att dom borde suga tag i allt det goda dom får. Dom är ca 2-3 cm stora (små).

Tacksam för hjälp.

Vänligen
Kawe
#6 - 29 juli 2004 20:35
Det kan ta en stund innan dom inser att det är mat om dom inte är vana att få det. Gurkan kan ligga i ca 3 dagar innan den blir dålig.
Algtabletten borde du ta upp när det legat i nån dag.
#7 - 1 augusti 2004 22:52
Tästa med små bitar oxhjärta , det växer dom till sig fin fint
på och slukar det med god aptit i fall dom inte
är sjuka.
#8 - 1 augusti 2004 23:15
Jag har provat med både gurka och zucchini. Gurkan slamsar upp sig direkt o är inte så jättepopulär bland mina malar. Zucchinin får ligga i MAX ett dygn i mina kar - då är den halvt uppäten. Ligger den längre slamsar den upp sig och akvariet blir dimmigt.
#9 - 1 augusti 2004 23:45
Skulle inte rekomendera oxhjärta till några fiskar (utom möjligen något undantag). Definitivt inte till växtätare (som ju Ancistrus är). Varmblodiga djur innehåller proteiner och fett som inte fiskarna klarar av att lösa upp, och därmed utvinna energi, utan det går rätt igenom (och förorenar akvariumet). Blanda istället till en räkmix, med extra mycket ärter (men glöm inte vitamintillskottet). Räkor kan de lösa upp, men eftersom de är växtätare, så skall man inte ge dem så mycket av den varan. Det kommer de att växa bra på. Glöm inte att komplettera med annan föda ibland, och grönsaker.
#10 - 3 augusti 2004 13:14
Testa vanliga upptinade gröna ärtor som du klämmer ur skalet så det blir som två halvor.

Annons