Ancistrus vs Skumbo!

#1 - 22 februari 2006 20:14
Upptäckte en konstig sak när jag satt och studerade mitt kar idag.

Min "stora" ancistrus (ca 10 cm) som i normala fall gömmer sej i diverse skrymslen på botten simmade upp till ytan och la sej med magen uppåt ibland flytväxterna.

Inget konstigt med det kanske, han kanske gillar smaken på växterna tänkte jag. När jag kollade närmare såg jag dock att min dvärgguramihane hade byggt ett skumbo mitt ibland växterna och det var precis där ancistrusen låg och gnagde.

Han låg kvar i ett par minuter och när han var färdig hade skumboet minskat betydligt i omkrets.

Nu till mina funderingar:
1. Var det bara en slump att det var i skumboet han höll till - och att han egentligen bara var ute efter växterna?
2. Om det nu var skumboet han var ute efter - Vad kan det ha varit i det som han ville ha? (fanns inga yngel eller så i det och ancistrusen är väl ändå vegetarian)
3. Någon som har upplevt samma sak?
#2 - 22 februari 2006 20:16
Jag kan tänka mig att en ancistrus inte bangar för lite rom som tilltugg till växterna...
#3 - 22 februari 2006 21:03
Dom var visst inte vegetarianer (Växtätare och allätare)
Frågorna kvarstår dock.
#4 - 22 februari 2006 21:16
Ancistrus mumsar gärna rom, de är därtill duktiga asätare. Alltså inte vegetarianer. De klarar däremot inte utav att jaga levande foder, de är inte tillräckligt snabba och deras "konstruktion" är inte alls lämpad för jakt.

Jag är övertygad om att din Ancistrus medvetet mumsade skumbo i jakt på mat.
#5 - 28 februari 2006 11:32
Romätare

Mina ancistrus brukar käka i sig resterna som sitter kvar från rommen när yngelna kläckts så det är inte omöjlig,det blir kliniskt rent på några minuter.Dom kommer inte åt det innan dom kläcks för cikliderna vaktar ju givetvis rommen.Det är Guldsömmciklider som lägger rejäla romkakor så det blir mycker mums för mina ancistrus.
#6 - 28 februari 2006 20:54
Min gurami är nu inne på sitt tredje eller fjärde skumbo och den här gången är det STORT!
Dom andra boen har bara överlevt i ett par dagar och sedan försvunnit (om det är ancistrusens fel alla gånger vågar jag inte säga)

Jag har inte sett rom eller yngel någon gång, men den här gången är hanen extra aggresiv mot alla som närmar sej boet, kan knappt mata utan att han börjar jaga.
Vi får se om jag upptäcker nåt kul i boet under dom närmsta dagarna - om det nu håller tillräckligt länge dvs.
#7 - 1 mars 2006 08:30
När ljuset tändes idag simmade ancistrusen blixtsnabbt från flytväxterna ner till botten....
HELA det stora boet var uppätet!

Nån som vill ha en ancistrus? Han bortskänkes direkt!

Annons