Ancistrus vs siamensiska algätare!

#1 - 10 april 2003 08:55
Jag har två ganska små ancistrusar och de håller supersnyggt på stenar, rötter osv.. I hela akvariet - utom på rutorna..

Har tänkt kila iväg och köpa 3-4 siamensiska algätare idag och undrar om de kanske är bättre på rutorna?

Någon som har erfarenhet?

*Nilla* -simma lugnt!
Bilagor:
#2 - 10 april 2003 09:28
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Har tänkt kila iväg och köpa 3-4 siamensiska algätare idag och undrar om de kanske är bättre på rutorna?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

De absolut bästa på att ta alger på rutor, och de enda som lämnar rutan helt ren, är algskrapa och algmagnet...
#3 - 10 april 2003 10:04
Hej!
Min erfarenhet av siamesiska algätare: Visst tar dom en del alger men inte så att det blir något synligt resultat. Så algskrapa behövs ändå!
Däremot så är dessa fiskar mycket underhållande och roliga att studera, mina absoluta favoriter!
mvh Johanna
#4 - 10 april 2003 10:41
Ok, jag har alger på rutan som inte försvinner av algskrapan nämligen.. :-( Och ancistrusarna vill inte käka dem heller så jag vet inte vad jag ska göra.. Algerna verkar ha bitit sig fast ordentligt..

*Nilla* -simma lugnt!
#5 - 10 april 2003 12:11
du nilla, jag får ibland gröna fläckar på rutan fast jag har ancistrus och siamesisk algätare och då tar jag antingen en schotch-bright som jag har till karet och gnuggar vid rengöring eller så tar jag magneten och drar fram och tillbaka till det försvinner, en relativ snabb metod....GL

nico
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68204
#6 - 10 april 2003 12:37
Det allra bästa är en isskrapa i plast som man använder till bilen, billig och effektiv.

Bakom varje liten krök döljer sig en purjolök.

// Magnus
#7 - 10 april 2003 14:06
Hej

Är det pensel/tofsalger, kan siamesiska algätare vara att rekommendera, då de vad jag vet, är de enda fiskar som tar så´na alger. Och de är roliga. Ska helst gå i ett litet stim, och då är de dessutom mer effektiva, eftersom de är fler.

MVH Micke
#8 - 10 april 2003 16:50
Hej! Det stämmer att siamesiska algätare äter pensel- och tofsalger samt trådalger. Se bara upp så du inte får "flying fox" i stället. Om det är såna där små ljusgröna prickar du har på glaset så är det bara att skrapa, men jag har läst att dessa är ett tecken på bra miljö i karet...om det kan va till nån tröst.

*~~~CL~~~*
#9 - 10 april 2003 16:56
Hej!
Jag har en "borneo butterfly sucker" Och den lämmnar aldrig glaset!
Skulle jag skaffa 2 till skulle jag aldrig behöva göra rent mitt 425Liters!!!!
MVH

425L
70L
28L
Pelle

Annons