Ancistrus vs. Otocinclus 54l

#1 - 10 november 2005 17:12
Vad ska man ha för algätare i ett 54liters? Ancistrus eller Otocinclus? (kan ta med räkor också).

Motivera!
#2 - 10 november 2005 21:32
körsbärsräkor.
är vackert rödfärgade
förökar sej fint i sötvatten
låg biologisk belastning.
#3 - 10 november 2005 22:08
är inte de tråkiga då? Gömmer sig mkt och så.

Klarar de sig i vatten med lite salt, som jag har nu? Personen i djuraffären sa att alla fiskar mår bra av lite salt.

Ni får också säga negativa saker om fiskarna.
#4 - 10 november 2005 22:12
om dom tål salt...tror det.
sen är salt inget nödvändigt dom flesta fiskar klarar sej alldeles utmärkt utan salt.
och saltar man så kan man inte använda salt som ett första försvar mot vissa sjukdomar då det redan är förbrukat.

gömmer sej beror lite på fiskarna.
låter fiskarna räkorna va så gömmer dom sej inte så mycket beror också på hu rljust det är till exempel.
#5 - 11 november 2005 08:44
7st platy har jag. Gömmer de sig då?
#6 - 13 november 2005 18:41
[QUOTE=akan]Vad ska man ha för algätare i ett 54liters? Ancistrus eller Otocinclus? (kan ta med räkor också).

Motivera![/QUOTE]

Du kan inte ha en ancistrus i ett 54 liters akvarium. Det är alldeles på tok för litet för dem. Otocinclus är trevliga stimfiskar men är väldigt känsliga. Jag tycker också algätande räkor är det bästa alternativet.
#7 - 13 november 2005 20:12
[QUOTE=akan]7st platy har jag. Gömmer de sig då?[/QUOTE]

hade 2platy nu bara 1 och dom va på dom i början sen lärde dom sej att de inte va mat som kröp omkring och då hände de bara att platyna va lite för nära inpå när dom simma runt.

stoppade ner en amano (bara haft körsbär innan) i akvariet häromdan och genast va platyn där intresserad nafsade ett par gånger.
nu ett par dar senare så bryr dom sej inte om varann mer.

det är det bästa svaret jag kan ge dej på din fråga.
garantier kan jag inte ge finns "mentalfall" bland fiskar också.
#8 - 14 november 2005 21:08
Är otocinclus svår att ha? Är det något man bör tänka på?
#9 - 15 november 2005 06:33
[QUOTE=akan]Är otocinclus svår att ha? Är det något man bör tänka på?[/QUOTE]

Ja otocinclus är svåra. De är väldigt känsliga och ingen art som jag skulle rekommendera. Det är iaf min egen personliga bittra erfarenhet. Och jag är noga med mina vattenvärden.
#10 - 16 november 2005 15:29
så det finns altså ingen lätt algätare som passar mitt kar?
#11 - 16 november 2005 15:54
Jag har 3 st ottos i mitt 61 liters och jag tycker det funkar jätte bra. Och jag har bara haft akvarieintresse i ca 1 år så jag e ju en nybörjare fortfarande;)
Lycka till!
#12 - 16 november 2005 16:23
[QUOTE=akan]så det finns altså ingen lätt algätare som passar mitt kar?[/QUOTE]

Jo, algätande räkor.

[QUOTE=Luminax]Jag har 3 st ottos i mitt 61 liters och jag tycker det funkar jätte bra. Och jag har bara haft akvarieintresse i ca 1 år så jag e ju en nybörjare fortfarande[/QUOTE]

Du (eller snarare otosarna) har haft tur. Alla vet att otocinclus är känsliga. Givetvis kan det gå bra också, men det är alltid en chansning med deras liv som insats.

Tre otos är ett väldigt litet stim. Har du funderat på att skaffa ett par till? De skulle känna sig tryggare och trivas bättre så.
#13 - 16 november 2005 16:29
[QUOTE=Raven]och saltar man så kan man inte använda salt som ett första försvar mot vissa sjukdomar då det redan är förbrukat.
[/QUOTE]

Hur menar du? Har sjukdomarna vant sig vid saltet då eller? Annars funkar väl saltet som försvar när sjukdomarna kommer? (dvs man märker alldrig av dem)
#14 - 16 november 2005 16:42
Min högst personliga tanke, alltså inte nödvändigtvis vad raven har att säga, så misstänker jag att bakterier, virus, maskar och annat kan bli resistenta mot salt till slut.

Om man ser en sjukdom bryta ut, hivar man i lite salt, eftersom "faran" inte är van vid detta.

Har man redan hivat i salt, så kan "faran" anpassa sig efter det.

Vissa faror klarar ju dock redan salt.
#15 - 16 november 2005 19:00
Skapade ny tråd i salt ämnet:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80723
#16 - 16 november 2005 19:26

Tre otos är ett väldigt litet stim. Har du funderat på att skaffa ett par till? De skulle känna sig tryggare och trivas bättre så.

Jag vet att dom ska vara i stim men vid tillfället jag köpte dom hade jag inte ekonomin till att köpa flera;) Och jag ville först och främst se om det skulle funka med dom andra fiskarna. Så jag ska åka och köpa nåra till 2 elr 3 st när jag har tid och pengar:)
#17 - 16 november 2005 19:28
borde jag sluta med salt, eller blir det en stor chock?

Är inte räkor svåra? Jag har hört något om att de är väldigt känsliga för dåliga vattenvärden?
#18 - 16 november 2005 19:58
[QUOTE=Luminax]Jag vet att dom ska vara i stim men vid tillfället jag köpte dom hade jag inte ekonomin till att köpa flera;) Och jag ville först och främst se om det skulle funka med dom andra fiskarna. Så jag ska åka och köpa nåra till 2 elr 3 st när jag har tid och pengar:)[/QUOTE]

Jag förstår. Jo otocinclus är väldigt fredliga, så de funkar nog ihop med alla andra fredliga fiskar. Hur länge har de bott hos dig? Vad har du för vattenvärden?
#19 - 16 november 2005 20:02
[QUOTE=akan]Är inte räkor svåra? Jag har hört något om att de är väldigt känsliga för dåliga vattenvärden?[/QUOTE]

dom är inte de minst svåra.
känsliga ja men mot metaller och då mest koppar.

kan bli problem om man har nya rör till exempel.
men sånt slipper man om man låter vattnet rinna lite innan man byter för då kommer fräsht vatten och inte vatten som legat i rören.

dock innehåller visa mediciner koppar vilket kan orsaka problem med räjkor
#20 - 16 november 2005 20:04
[QUOTE=akan]borde jag sluta med salt, eller blir det en stor chock?[/QUOTE]

I fall du ska sluta med salt måste du göra det gradvis. Alltså tillsätta mindre och mindre för varje gång. Vad är det för salt du kör med? Ektozon? Vissa fiskar trivs med lite salter i vattnet, andra kommer från vattnen som är väldigt fattiga på salter. Pansarmalar t ex är väldigt känsliga för salt.

[QUOTE=akan]Är inte räkor svåra? Jag har hört något om att de är väldigt känsliga för dåliga vattenvärden?[/QUOTE]

Jag har ingen personlig erfarenhet av räkor (vet bara att de är bra algätare och kan bo i små akvarier), men det finns andra här på zoopet som kan svara på dina räkfrågor. Kanske bäst att ställa frågan under "Skaldjur".

Lycka till!
#21 - 16 november 2005 21:17
rekommenderas räkor till en nybörjare som bara haft akvarium i en månad? Amano, körsbär?
#22 - 16 november 2005 21:42
vänta tills akvariet är inkört.
det vill säga du kan mata fiskarna utan minsta tillstymmelse till nitrit.
#23 - 16 november 2005 21:45
hur lång tid tar det då? Jag har haft en nitrittopp efter 3-4 veckor med 7 av 7 överlevare
#24 - 16 november 2005 22:27
[QUOTE=Raven]om dom tål salt...tror det.[/QUOTE] Jag är ingen bra vattenkemist men påverkar inte salt ledningsförmågan av vatten?

[QUOTE=akan]7st platy har jag. Gömmer de sig då?[/QUOTE] Beror på vilken räkart. Dvärgräkor (Körsbär, Humle, White pearl, New Bee, Crystal Red etc.) kommer gömmer sig skulle jag tror. Större räkor, typ Amano gömmer sig nog bara i början.

[QUOTE=Raven][QUOTE=akan]Är inte räkor svåra? Jag har hört något om att de är väldigt känsliga för dåliga vattenvärden?[/QUOTE]
dom är inte de minst svåra. känsliga ja men mot metaller och då mest koppar.[/QUOTE] Håller jag inte med om, det motsvarar inte mina erfarenheter. Alla räkor är känsliga mot dåliga vattenvärden, inte "bara" mot metaller (speciellt koppar då). Men det finns tåligare och mindre tåligare arter. Körsbärsräkor tillhör de tåligaste, lättodlaste arten bland dvärgräkorna. Amanos skall också vara något robusta/tåliga men framförallt tillräkligt kaxigt för att visa upp sig med sju platys i sällskap (har dock inga egna erfarenheter med de). Jag skulle rekommendera dig fem stycken Amanos för ditt 54 liters kar.

Hejhopp. Ralp
#25 - 17 november 2005 08:29
[QUOTE=akan]hur lång tid tar det då? Jag har haft en nitrittopp efter 3-4 veckor med 7 av 7 överlevare[/QUOTE]

Nitritspik? Ajaj! Har du kört med upprepade vattenbyten och Nitrivec för att få bort nitriterna?? Nitrit är väldigt skadligt för fiskarna och även fiskar som överlevt en nitritspik kan ha blivit skadade och dö senare av sina skador.

Hur lång tid det tar innan alla nitriter försvinner varierar från akvarium till akvarium och beror även på vilka åtgärder du har tagit för att få bort nitriterna och få igång bakteriefloran. Man får helt enkelt fortsätta mäta nitrithalten tills mätningarna visar 0 nitrit.
#26 - 17 november 2005 09:21
altså inte längre... det var den "obligatoriska" nitritspiken vid start av akvarium.
#27 - 17 november 2005 10:35
[QUOTE=akan]altså inte längre... det var den "obligatoriska" nitritspiken vid start av akvarium.[/QUOTE]

Nja, man behöver väl inte ha nån nitritspik i fall man kör med Nitrivec, skyndar långsamt och är observant, eller?

Jag körde med fishless cycling (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm) så jag har ingen erfarenhet av att cykla ett akvarium med fiskar i.
#28 - 17 november 2005 13:12
hade ingen aning om att det fanns fishless cycling. Personen i djuraffären sa att jag kunde börja med 5 platy och sen köpa lite fler efter några veckor.
#29 - 17 november 2005 16:26
[QUOTE=akan]hade ingen aning om att det fanns fishless cycling. Personen i djuraffären sa att jag kunde börja med 5 platy och sen köpa lite fler efter några veckor.[/QUOTE]

Metoden är relativt ny och av någon konstig anledning verkar den vanligare på andra sidan Atlanten.
#30 - 17 november 2005 16:28
finns vissa risker med fishless cycling.
finns en del som råkat ut för att vattnet blivit förgiftat.

ser personligen ingen orsak varför en hobbyakvarist ska göra sånt.
enda orsaken är om man ska ha fiskar som är känsliga och inte kan blandas med andra fiskar.
#31 - 17 november 2005 16:43
[QUOTE=akan]hade ingen aning om att det fanns fishless cycling. Personen i djuraffären sa att jag kunde börja med 5 platy och sen köpa lite fler efter några veckor.[/QUOTE]

Låter som en bra rekommendation.

Någon obligatorisk nitritspik finns absolut inte. Det är vanligt att man, om man inte ser upp, får en nitritspik efter 3-4 veckor precis som du skriver. Men det är något man utan bekymmer kan undvika genom att inte belasta karet så hårt och mata försiktigt i början.

Ang. saltet: Att ha i salt i ett sjukdomsdrabbat akvarie dödar i sig inte bakterierna. Alltså kan man inte säga att bakterier blir resistenta mot salt om man alltid tillsätter det.

Fiskar har en ständigt pågående osmosprocess, som går ut på att vätskor passerar genom deras "hud" ut och in i kroppen(fiskar dricker inte). Hos sötvattensfiskar är koncetrationen av salter större i kroppen än i vattnet runt omkring den(i saltvattensfiskar är det tvärtom, det är därför saltvattensfisk inte kan överleva i sötvatten och vice versa).

Om salthalten i vattnet höjs får fisken det lättare att ta upp vätska ur vattnet och behöver då alltså inte lägga lika mycket energi på detta. Med andra ord får fisken mer energi över till att till exempel bekämpa den sjukdom den är drabbad av. Detta är anledningen till att man tillsätter salt som en första åtgärd vid sjukdom. Hoppas det klarnade lite :)
#32 - 17 november 2005 16:49
[QUOTE=heljis]Någon obligatorisk nitritspik finns absolut inte. Det är vanligt att man, om man inte ser upp, får en nitritspik efter 3-4 veckor precis som du skriver. Men det är något man utan bekymmer kan undvika genom att inte belasta karet så hårt och mata försiktigt i början.[/QUOTE]
fick min efter en vecka.
efter 10 dagar va den borta.

Detta är anledningen till att man tillsätter salt som en första åtgärd vid sjukdom. Hoppas det klarnade lite :)

läst att fiskarnas slemlager blir kraftigare om man saltar upp litevilket nog skulle kunna försvåra för vissa parasiter.

salt ska tydligen lindra om man råkar ut för en nitritspik
#33 - 17 november 2005 16:52
[QUOTE=Raven]finns vissa risker med fishless cycling.
finns en del som råkat ut för att vattnet blivit förgiftat.

ser personligen ingen orsak varför en hobbyakvarist ska göra sånt.
enda orsaken är om man ska ha fiskar som är känsliga och inte kan blandas med andra fiskar.[/QUOTE]

På vilket sätt kan vattnet bli förgiftat? Det enda man tillsätter är ju ammoniak och det tar bakterierna hand om...

Jag valde att cykla akvariet utan fiskar för att jag inte ville riskera deras hälsa och/eller liv och jag tycker det fungerade bra.
#34 - 17 november 2005 17:36
Jag tycker du gjort ett bra jobb med att bara lägga in några få fiskar i början. En liten nitrithöjning är inget konstigt i ett nystartat akvarium. Är man ny inom akvaristiken som bör man inte mixtra med "fishlesscycling".
#35 - 18 november 2005 07:56
[QUOTE=Raven]läst att fiskarnas slemlager blir kraftigare om man saltar upp litevilket nog skulle kunna försvåra för vissa parasiter.

salt ska tydligen lindra om man råkar ut för en nitritspik[/QUOTE]Exakt, eftersom salt allmänt ökar fiskarnas motståndskraft ;)

[quote=Marie J] Jag tycker du gjort ett bra jobb med att bara lägga in några få fiskar i början. En liten nitrithöjning är inget konstigt i ett nystartat akvarium.[/quote]Jag håller med. Det är absolut inte konstigt/ovanligt med nitrit i ett nystartat kar, och med 7/7 överlevande fiskar kan det inte ha varit någon kraftig spik heller.
#36 - 18 november 2005 08:07
[QUOTE=Marie J]Är man ny inom akvaristiken som bör man inte mixtra med "fishlesscycling".[/QUOTE]

Tror inte en fishless cycling skulle vara att rekommendera för akans akvarium nu när det redan bor fiskar däri ;)

Annars förstår jag inte varför en nybörjare inte skulle köra med det i fall hon/han föredrar den metoden. Jag var själv nybörjare (och är fortfarande det) när jag körde min fishless cycling och tyckte det kändes både enklare och tryggare än att riskera fiskarnas hälsa och/eller liv.

När akvariet var färdigcyklat fick fiskarna flytta in och jag har ALDRIG haft problem med nitrit.

Själv tror jag på att ge folk information så de själva kan bestämma vilken metod de vill köra med. Viktigast är att folk - oavsett vilken metod de väljer - är medvetna om detta med ammoniak och nitrit i ett nystartat akvarium.
#37 - 18 november 2005 20:43
Har mitt vatten mognat tillräckligt länge?
Är räkor ett bra val för nybörjare?
Vad bör man tänka på?
#38 - 19 november 2005 10:57
[QUOTE=akan]Har mitt vatten mognat tillräckligt länge?
Är räkor ett bra val för nybörjare?
Vad bör man tänka på?[/QUOTE]

Det är viktigt att ditt vatten är helt fritt från nitrit innan du introducerar fler invånare i akvariet. Annars vet jag tyvärr inte vad man ska tänka på när det gäller räkor.
#39 - 19 november 2005 11:01
Jag tror att det är ganska fritt.. har inte varit något de senaste gångerna, men ska testa att mata lite mer idag och ta nitrit-test några timmar efter det.
#40 - 19 november 2005 16:03
ingen nitrit
#41 - 19 november 2005 16:43
[QUOTE=akan]ingen nitrit[/QUOTE]

Det låter bra!

Om du frågar under "Skaldjur" finns det säkert kunniga personer som kan hjälpa dig med mer info om räkorna.

Lycka till!
#42 - 1 oktober 2006 14:55
Angående fishless cycling - jag startade också upp mitt första "riktiga" akvarium med den metoden - eftersom de rekommenderade den i affären. Föll mig aldrig in att man skulle kunna göra på annat sätt och så har jag också fortsatt att göra. Det är enkelt och känns bra att kunna erbjuda ett "moget" hem när fiskarna flyttar in!

Annons