Ancistrus vid ytan

#1 - 30 maj 2008 13:21
Jag har sett mina stora ancistrus hane simma upp till ytan två gånger idag.

Kan vattnet vara för dåligt syresatt? eller varför gör han så? :confused:
#2 - 30 maj 2008 14:00
När mina har gjort det så har det varit dåligt med syre så det kan vara orsaken
#3 - 30 maj 2008 22:36
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113517

kanske inte så du menar, men syndromet med att simma upp och "ta luft" kommer och går för mina ancistrus. Spelar ingen roll om det är storm på ytan eller om det är stilla.
#4 - 31 maj 2008 00:38
Att fiskar, ofta malar, går upp till ytan och tar luft är helt normalt. Jag minns inte riktigt anledningen, kan ha vart något med att fylla simblåsan.
#5 - 31 maj 2008 09:19
Jag har haft han i 4 veckor men detta var första gången jag såg han göra det. Jag har iaf bytt 50% av vattnet och gjort rent pumpen så den spruttar bättre :>
#6 - 2 juni 2008 10:33
Det är pansarmalar som tar in ytluften. Andra fiskar kan äta vid ytan.
Ancistrus bör inte göra det. Man kan hitta ibland ancistrus liggande död med uppsväld magge efter att den svälde luften.

Nu har jag inte boken med mig men det var nog i den sista BTN om L-malar som jag läste om det. Ska kolla i kväll.

Som gizmogirl säger, det är nog tecken på syrebrist. Nu är det varmt och då blir det varmare i vatten alltså mindre syre. Bra att du ser till att ha mycket cirkulation på ytan.
#7 - 3 juni 2008 23:08
Har malen slutat att kippa efter luft??
#8 - 4 juni 2008 15:37
Jag har inte sett den stora göra det mer, men jag såg den lilla göra det igår en gång.
Men jag försöker byta 10-25% med nytt kallt vatten varje dag nu när det är över 27 *C grader i akvariet.

Annons