Ancistrus,växtätare?

#1 - 6 juni 2005 14:49
Har haft flera ancistrus malar i mitt 300l kar men har fått flytta alla utom två,dom är på mina svärdplantor.Varför just svärdplantorna och inga andra växter?Var igår och köpte en ny svärdplanta och några timmar ikaret så var plantans blad genomskinliga.Har extra järngödning i vattnet.Är i behov av att ha algätare finns det någonannan bra algätare? Kan mina ancistrus malar lida av någon vitaminbrist.Har rötter och ger dom någon gång i veckan lite stödfoder iform av tabletter för pansarmalar.
#2 - 6 juni 2005 15:04
Siamensis (Siamesisk algätare) är jättebra och rör heller inte växterna. Ancistrus behöver stödfodras med spirulinakex/algkex, Pansarmalmat räcker inte då Ancistrusar är i huvudsak växtätare. Gurka, zucchini och sallad gillas också. Fast det kan hända att de gillar att äta lite på Svärdsplantorna ändå, det gör mina också... :)
#3 - 6 juni 2005 16:25
Mina ancistrusar och siamesiska algätare åt växter. Men det verkar vara olika från individ till individ. Tropfrogs (tror jag att det var) åt inte på hans växter.

Räkor brukar var ganska bra på att äta alger.
#4 - 6 juni 2005 17:18
Siamesiska algätare brukar bara gå på de allra finbladigaste växterna, som tex Rotala walichii, så det brukar inte vara några problem. Ancistrus däremot har en tendens att gå på just svärdsplantor, precis som du skriver.
#5 - 6 juni 2005 20:06
Hej
Mina ancistrusar våldför sig på svärdplantorna när jag har slarvat med stödutfodringen.Ge dom brysselkål 2-3 ggr/veckan så slutar dom äta växterna.
Fredrik

Annons