Ancistrus vaktar yngel, några frågor

#1 - 6 januari 2004 13:21
<b>Hej alla glada vänner, hoppas att ni har haft en bra start på det nya året!</b>

Min Ancistrus hane har nu vaktat grottan i 5-6 dygn. Jag ser inte längre någon rom, så troligen har dom kläckts.

<b>Hur länge kommer hanen vakta över dom?</b>

<b>När kan man räkna med att få se dom utanför grottan?</b>

Jag tänkte försöka locka in dom i en liten behållare med mini öppning, för att ändast ynglen och inte palletterna ska komma in. Denna behållare tänker jag preppar med zucchini. Jag tror det vara Nancy som körde med någon liknande teknik (<b>Tack Nancy</b>).

<b>Hur lång ska man vänta innan man försöker fånga in ynglen? Jag är lite rädd för att Paletter och fjärilarna kommer att kalasa!</b>

<b>Ni får gärna dela med er av ytterligare erfarenheter runt ancistrusyngel!!</b>

Ett något ostrukturerat inlägg, men jag tror att ni förstår ändå :-)

Mvh

Pontus
#2 - 6 januari 2004 15:21
Kom igen nu, vist måste det finnas någon som vet något om detta. Jag menar det är ju en av dom vanligaste fiskarna vi har i våra akvarie!

Snälla ge mig lite info

Pontus
#3 - 6 januari 2004 16:00
Efter de har kläckts så stannar de kvar i grottan i ca en vecka... Jag tror inte du behöver oroa dig för mycket för att dom skall bli uppätna när de väl är så pass stora. de e rätt snabba...
#4 - 6 januari 2004 21:13
Sorry Pontus... har blivit med både Xbox och Playstation 2, så det blir svackor i mitt Zoopetande :-)
Du får räkna med att ynglen stannar mellan en och två veckor beroende på hur farligt de tycker att det är utanför... förmodar att dina kommer att stanna en par veckor. Om du nu ska fånga dem och flytta dem till ett annat kar, så är det nog lättast att göra det nu... bäst är det att flytta hannen och grottan när det bara är rom, men även när de är kvar i grottan kan du få med många. Tänk bara på att de är känsliga och du bör nog ha 100% av deras akvarievatten i deras nya kar...
Jodå, det är jag som byggt ancistrusyngelfällor, det var när mina Ancistrusar lekte "i smyg" i mitt 720 l kar... fångade upp det sista ynglet som tonåring ett halvår senare :-(
#5 - 6 januari 2004 23:35
jag lyfter grottan med en burk under till ett annat kar med vatten från föräldrarnas kar.
sen suger jag upp yngel som ligger kvar på bottnen med en slang bara...är man lite snabb brukar man få med de flesta.. jag brukar göra det samtidigt som de första tittar ut ur grottan =)
#6 - 7 januari 2004 21:26
Tack för alla svar

Jag har problemet att jag inte kan lyfta på grottan, den ligger under sanden. Lyfter jag grottan så rasar sanden troligen ner över ynglen som blig kvar på botten.

Jag får väll avvakta och se om jag kan fånga in några när dom tittar ut. Tror ni att dom klarar sig för paletterna och fjärilarna? I så fall behöver jag ju inte jaga runt efter dom direkt, utan kan vänta tills dom blir lite större.

Mvh

Pontus
#7 - 8 januari 2004 00:40
Jag misstänker att några kommer att bli käk i alla fall, har sett glödbandstetror nypa ancistrusyngel... Kör igång en slang med hävertmetoden och stoppa in änden i grottan, du borde få med en hel del i alla fall... Hur stort kar har du dom i???? Och hur stort är det kar du tänker flytta dem till??? Tänk på att varje yngel behöver minst en liter vatten för att du ska få dem att växa skapligt!
#8 - 8 januari 2004 12:44
hej1

födde själv upp en kull med ancistrus i ett 50 l akvarium.
de gick tillsammans med ett palettpar. det var inga problem
#9 - 8 januari 2004 12:47
Hur ser man skillnad på hona / hanne?
Vh
C
#10 - 8 januari 2004 13:08
Vid 5-6 cm får hannen REJÄL borst på nosen! Det finns massor att läsa om det på forumet, använd sökfunktionen!
#11 - 8 januari 2004 15:47
Angående ancistrus,, hörde att dom vanligtvis rör sig i vatten med en omräknad genomströmmning på ungefär 50-100 ggr,, (stort spann jag vet men tvekar på uppgiften) nån som känner till något om det?
#12 - 8 januari 2004 19:05
Vet inte hur dom har det i naturen, men jag vet att dom mår bättre med rejäl pump. Har ett gäng yngel i ett fack på 100 l där jag testat lite... Med två Fluval ettor slutar de att äta, med en Fluval 4+ mår de skapligt, när jag sätter i min Eheim som pumpar 600 l/h verkar de lyckliga, äter kopiöst och växer som tokiga....

Annons