Ancistrus ungar :D

#1 - 28 december 2004 18:19
Tjenare..
efter att helt gett upp hoppet.. upptäckte jag här om dagen 3st ancistrus-kids (1-1,5cm).. jag e jätteglad, och detta är den första avkomman jag fått!! Men vad ska jag mata dem med?

Just nu glider de runt på pumpen och käkar alger..

Ska jag sammla ihop dem in i en yngelbur? eller är de så pass stora så att de inte blir upkäkade?

Har en ancistrus hona, en hane, 7 neon/kardinal-tetror, 3st pakistanbotior och 2 khulii ålar.. samt ganska tät vegitation
#2 - 28 december 2004 23:59
Vad kul. Det kan säkert finnas fler. Jag tror att dom klarar sig där med dom fiskar du har. Möjligen skulle pakistanbotiorna kunna äta några yngel, kanske. Beror väl på hur stora dom är, botiorna.
Något som ancistrusar är väldigt förtjusta i är upptinade skalade ärthalvor. Men det käkar botiorna också ;-) Sen kan du också testa en squashbit som du sticker in en rostfri sked eller dyl som sänke. Upptinad brysselkål brukar också gillas. Det finns ju också olika maltabletter, men mina yngel brukar käka mest grönsaker i början.
#3 - 29 december 2004 00:16
allt som sonja säger är helt rätt!!! sedan så gillar mina gurka (men sqaush gillas mer) och broccoli.
Kan tala om att det problem jag har haft är att ynglen har simmat in i pumpen så kolla så att de inte tar sig in i den.
#4 - 29 december 2004 16:39
ok soft.. ja brukar mata mina vuxna malar med brysselkol och ärter ibland, för att de ska låta bli växterna..

fast vuxna blir mer kötätande ju äldre de blir har jag hört.. eller?

aja, tack för svaren! får slänga ner lite grönsaker till de små vegitarianerna :D

för övrigt har jag en jätet stor pakistanbotia som e typ 10cm, kanske större.. och 2 ganska små på 6cm..
#5 - 29 december 2004 17:45
Om jag tittar på mina egna ancistrusar så ser jag ju att när de blir äldre så äter de gärna räkmix. Det gör lite större ungfiskar av ancistrus också.
Jag kan inte riktigt svara på om pakistanbotior tar levande ancistrusyngel. Jag har inte sett det själv, men skulle inte bli förvånad om dom gjorde det. Däremot har jag sett att dom väldigt gärna river ut ancistrusrom och äter om dom kommer åt. När jag hade pakistanbotior så var dom i pricip bara på botten, medan de allra minsta ancistrusynglen var väldigt högt upp i karet. Men jag kan mycket väl tänka mig att botiorna går upp om dom vill. Ynglen växer rätt fort och är hårda, så rätt snabbt ska det inte vara några problem alls längre. Du får sitta och kolla hur dom beter sig mot varandra. Ser du botiorna ta yngel så vill jag väldigt gärna veta det. Jag tror att just ärtor är väldigt bra att börja med för ynglen. Lagom mjuka och mycket näring. Men squash är också hur poppis som helst bland mina.
#6 - 29 december 2004 17:47
Och får du problem med att dom simmar in i pumpen kan du sätta en nylonstrumpbit för.
Maya, var det en röd nätstrumpa som dina fick ;-)
#7 - 29 december 2004 21:36
*asg* jupp... de stämmer bra de... klart att de små ynglena ska ha nåt sexigt i burken......
#8 - 29 december 2004 22:02
hehe ok..
Men jag har bara 3 yngel som lever.. och jag såg en av dem bli jagad av en liten botia.. men pakistanbotiorna är ju kända för att käka sniglar.. med andra ord.. så länge ynglen är kvicka nog, klarar de nog sig :).. och de är så pass stora så att de inte kommer åka in i filtret..

vad det beträffar de andra ynglen, så kanske de flög in i filtret i tidigt stadium, och/eller blivit käkade av botiorna, i liten form lr ägg form..

Jag är i varje fall glad över att jag plötsligt hittade 3 nya firrar i akvariet! :D *slänger i ärtor*
#9 - 29 december 2004 22:10
kan säga så här... mina yngel är ca 1.5 - 2 cm stora nu.. e växer så det knakar... jag försökte ta bort den sexiga ;-) röda nätstrumpan från innerfiltret sist jag bytte vatten (i måndags) jag hade av strumpan i max 5 minuter.. under den tiden hann inte mindre än 2 ancistrusyngel in i pumpen..*suck* vet att de är förstora för att komma in genom springorna i pumpen så jag antar att det helt enkelt simmar in i pumpen genom utblåset.... så nätstrumpan får sitta på ett tag till....

*edit* glömde 2 framför cm....
#10 - 7 januari 2005 18:57
ok, min pump är nog för stark för att de ska ta sig in i utblåset (fluval 4+).. för övrigt så har jag sätt åtminstone 2 firrar samtidigt (max 1 död).. och de ligger nu på 3+cm! :D
#11 - 7 januari 2005 19:31
Växer på bra!

Ancistrusynglen växer på bra. Har inte de vuxna ancistrusarna satt igång att leka igen? När dom väl börjat så brukar dom gärna fortsätta flera gånger.
#12 - 7 januari 2005 22:32
hanen sjuk?

jag vet inte hur vida de leker.. men hanen har fått en röd böld på stjärtfenan [vilket ni kan läsa mer om på sjukdommar, där jag startade ett ämne] lite orolig :(, om ni vet nått kan ni ju skriva nått där.. :S

för övrigt såg jag en av ancistrus ungarna lägga sig först under ena hanens fena, och sedan under hans buk, vilken mysig far-son/dotter relation!

jag har i vilket fall som helst aldrig sätt någon lek eller ägg, ynglen som kom, dök bara upp plötsligt. (kanske stårken??)

Jag tror och hoppas på mer avkomma om inte hannens tillstånd är allt för allvarigt!

Annons