Ancistrus tillsammans med...?

#1 - 18 september 2003 17:30
Hej!
Jag har ett 90-liters kar och i det går det en skäggmunsmal tillsammans med tetror, guppy och platy. Jag har tänkt köpa en till ancistrus så fort jag kan se vilket kön det är på den jag har. Jag vill också köpa någon sorts pansarmal och undrar nu om det går bra att ha pansarmalar tillsammans med ancistrus? Eller är ancistrusarna för revirhävdande. Akvariet är inrett med gömställen.
Det finns så många fina som verkar så intressanta. Och vilka är i så fall lämpliga?

MVH

#2 - 18 september 2003 21:12
Kan inte tänka mig att det skall vara några problem med Ancistrus och Pansarmalar. Jag tycker att Ancistrusarna är fredligare än andra malar, och våra pansarmalar lever just med andra malar utan problem. Vi har 6 st olika malar med våra Corydoras och det är inget problem, dom har ju inte samma smak vad gäller käk, så det är lugnt...
#3 - 18 september 2003 21:15
Det går bra att ha pansarmalar med Ansistrus. Ancistrusar är revirhävdande, men mest mot varandra. De kan vara (det är individuellt) lite kaxig vid mat.

Det är svårt (går inte) att köpa rätt kön på de ansistrusar som normalt säljs i Zoo-butiker. Där för unga. Bättre göra som man brukar med scalar eller discus. Köp fler ungdjur, sälj de som mobbas ut. Då får du de starkaste individerna kvar.

Menar du pansarmalar? Se till att ha en grupp bara, dvs minst sex stycken pansarmalar. Annars kan de bli nervösa och inte våga sig fram.
#4 - 18 september 2003 21:20
Ja har både ancistrus och pansar mal i samma
akvarium, Det funkar jette bra (som jag ser)

Lycka till !!
Mvh/Magnus
#5 - 18 september 2003 21:22
Man kan beställa större Ancistrusar som är könsmogna via handlarna. Annars kan du få köpa av mig... bara att komma till Östersund...
#6 - 19 september 2003 06:37
Tack Nanc för vänligheten! Det blir tyvärr för långt då jag själv bor i Stockholm.

MVH
#7 - 19 september 2003 22:30
Jag får väl ha dig i åtanke om jag får Stockholmsfrämmande någon gång...

Annons