Ancistrus som skiftar i rött?

#1 - 30 september 2007 20:27
Hej;

Jag har nyligen koppat in en ancistrushona i mitt 300l Malawikar. Där går sedan tidigare 2 hannar.

Vattnet är fint, kanske lite högt PH för ancistrus, men...

Honan ser nu lite "sliten" ut, och skiftar i rött, särskilt mot stjärtfenan. Vad är detta för något? Är hon mobbad eller stressad eller vad? Eller är det något resultat av lek med en av hannarna?
#2 - 1 oktober 2007 14:13
Har nu letat febrilt genom alla möjliga delar i forumet.

De anledningar som verkar ligga närmast till hands är humör/stress alternativt bakterier/sjukdom. Det som talar för humör/stress är att hon kan skifta färg och se lite tilltufsad ut därför att någon/några av Malawina hackar och biter på henne när hon är ny och inte har "lärt" sig gömställena (finns gott om). Det som talat för bakterier är det där att hon skiftat i just rött.

Ska kolla upp hennes allmäntillstånd ikväll igen, gjorde mitt veckovisa byte av 40-50% av vattnet igår. Om jag ser några förändringar rapporterar jag det, och får förhoppningsvis lite hjälpsamma råd då.
#3 - 1 oktober 2007 21:12
Jag börjar misstänka bakterier lite mer och mer. Malen har en ljusare fläck på ryggen, men jag tycker rodnaden har gått ned lite. Tycker att fenorna inte ser hundraprocentiga ut på mina Malawis idag, och att ett par av dessa har lite väl runda magar. Usch! Det kan ju också vara inbillning... Malen får ett saltbad, sedan anti-bakteriebehandling, och får vara för sig själv i en hink. Får se hur det ser ut imorgon.

Vore för himla tråkigt om malen fick med sig något otrevligt in i karet. Någon som vet om malar kan få bukvattensot? Jag har inte märkt något fel på matlusten eller så, men man vet aldrig.

Det märkliga är att jag är ganska pedantisk med vattenbyten. Byter hälften eller knappt hälften varje söndag, och varje mätning jag gör är PH högt och nitrit lågt. Undrar om jag måste flåsa på med ännu mer cirkulation kanske... Kan det vara dålig syresättning? Tycker bakterier borde få svårt att få fotfäste i mitt kar. Jag har spik 25 grader i karet utom direkt efter vattenbyte.

Om jag drämmer i en laddning anti-bakterier i karet, måste jag rena över aktivt kol sedan? Eller löser medicinen upp sig självt så småningom? Det blir Bactopur i så fall. Behöver jag höja temperaturen i så fall?
#4 - 3 oktober 2007 22:59
Några råd?

Jag har nu haft malhonan i en hink med eget filter och doppvärmare samt ett sådant där plastvrak som tröstgömställe.
Tempen har legat på ~24-25 grader.
Hon har inte fått någon mat.
Jag kör dagliga vattenbyten, och håller salthalten lite högre än normalt. Vid dagens vattenbyte märkte jag långa vita strängar med några fläckar eller prickar i, till synes avföring, i vattnet. Avföring brukar inte vara vit, eller? Å andra sidan har hon inte fått mat på minst 3 dagar.

Hennes färg har förbättrats till viss del, inte röd längre, men lite ljusare fläckar har hon kvar på ryggen. Hennes fenor ser inte fräscha ut, de är inte hela, utan det är glipor i (de är alltså inte märkbart kortare, utan "fransiga"), precis som för några dagar sedan.

Tar det tid för fenorna att bli fräscha om hon är frisk?
Ska jag mata?
Andra råd?
#5 - 4 oktober 2007 19:15
Nu ser hon klart sjukare ut.

Ena sidan är ofräsch, rödaktig och antydan till vit yta som inte ska vara där. Ryggen har vita ytor. Fenorna löser upp sig.

Varken Bactopuren eller saltbad verkar ha fungerat, så nu blir det avlivning[B)]
Jag ska hitta någon annan medicin och hinka i en saftig dos i mitt huvudkar, för jag kan se att en av Hongina har markant försämrade fenor.

Nitrit och PH är som vanligt: låg nitrit, högt PH.
#6 - 13 oktober 2007 21:10
Slumpen

Jag visade bilder på min numera bortgångna hona för en affärsinnehavare i Nol. Han sade att det såg ut som klassiska nitritskador.
Med tanke på min lågra nitrithalt, och det faktum att alla andra fiskar mådde bra, var det hela ett mysterium.

Nu har min nya hona gått i mer än en vecka.
Inte en antydan till sjukdom, och hon verkar komma bra överens med den större hannen.

Det visar att det här är rätt svårt, eftersom slumpen ibland slår till, och ibland endast mot en fisk. Måste helt enkelt varit så att hon inte fann sig tillrätta i sin nya miljö, och därmed blev mottaglig för något som inte har en chans mot de andra glada fiskarna.

Tydligen bara att gilla läget: så svårt kan det vara ibland.
#7 - 13 oktober 2007 21:19
Det var en intressant monolog du har haft för dig, och det var tråkigt att du inte fått någon hjälp med malen.
Malar är ofta känsligare mot dåliga vattenvärden än andra fiskar, blir det tex syrebrist i karet är malar en bar indikation på det, då de ofta sitter på glaset vid ytan för att få så syrerikt vatten som möjligt.
Hoppas att det går bättre med den nya malen och att hon klarar sig fint!
#8 - 16 oktober 2007 21:03
Tackar!

ansjo skrev:
Det var en intressant monolog du har haft för dig, och det var tråkigt att du inte fått någon hjälp med malen.

Malar är ofta känsligare mot dåliga vattenvärden än andra fiskar, blir det tex syrebrist i karet är malar en bar indikation på det, då de ofta sitter på glaset vid ytan för att få så syrerikt vatten som möjligt.

Hoppas att det går bättre med den nya malen och att hon klarar sig fint!

"Intressant monolog" var en träffsäker beskrivning.
Jag är faktiskt orolig för just det där med syret och cirkulationen. Jag har ett helt gäng med filtervaddsplattor i ett sådant där "jumbo" Juwel innerfilter, så jag kan rengöra ett par åt gången utan att slå ut bakteriekulturen, men jag oroar mig för flåset i alla fall. Jag hade en extra cirkulationspump med PET-flaskefilter (vadd och makaroner) som jag har i ett yngelkar just nu. Överväger starkt att sätta in en sådan igen, alternativt oxydatorn som jag tillverkat av PET-flaska i samma storlek.

Vad skulle du rekommendera?

Förresten känns det härligt att någon svarat på monologen :)
#9 - 17 oktober 2007 04:36
Det är nog ingen dum idé, dels får dina ciklider mer fart i vattnet samtidigt som malarna får mer syresatt vatten. För malarnas skull är det ofta stora krav på syrerikt vatten, men farten på vattnet har inte lika stor betydelse. Då kan det vara lönt att öka på pumpkapaciteten med antingen uppgradera Juwelpumpen eller sätta in ett extrafilter som du tänkt göra.

Annons