Ancistrus som inte äter algtabletter

#1 - 8 juni 2010 17:22
Min ancistrus tycker inte om algtabletterna :confused: skall jag prova ett annat märke eller vad kan jag hitta på för mer foder?
Jag matar idag med räkmix, ärtor och ibland broccoli.

Om den får en varierad kost behöver man då ge den algtabletter?
#2 - 8 juni 2010 17:47
Nej, käkar den av det andra kan du skippa algtabletterna. Äter den inte av räkmixen med;)?
#3 - 8 juni 2010 17:49
Den älskar räkmixen :D

Den är som ett universalmedel, äter de inte när den är på matsedeln så är de sjuka eller nåt ;)
#4 - 8 juni 2010 17:53
Då behöver du definitivt inte mata med algtabletter, där är en väldans massa grönsaker samt spiroulina i den mixen:).
#5 - 8 juni 2010 17:55
Så bra, vart lite orolig över lillfirren :)
#6 - 8 juni 2010 18:00
Men fortsätt att ge en tablett i veckan, så kommer den snart att lära sig att även algtabletter går att käka:)...
#7 - 8 juni 2010 18:03
Ok, tack!
#8 - 8 juni 2010 18:27
=) Hehe, den är bortskämde med den goa räkmixen ;) Inte konstigt att man då ratar algtabletter ;)
Bilagor:
#9 - 8 juni 2010 18:27
Nubi skrev:
=) Hehe, den är bortskämde med den goa räkmixen ;) Inte konstigt att man då ratar algtabletter ;)

Haha, tänkte inte på att den kan vara bortskämd :)
#10 - 8 juni 2010 18:36
PiaJo skrev:
Haha, tänkte inte på att den kan vara bortskämd :)

Det är mina ;)
#11 - 20 juni 2010 18:51
Va e de för räkmix du/ni ger?? ja e osäker på om min får i sig algtabletterna för varje morron så står nån av kampfiskarna och käkar på dem, lagt ner gurka och ärter men det verkar han inte heller gilla, stoppar i spirulinaflingor oxå, antar att han får i sig något men man skulle helst vilja vara säker=se när han äter av nåt det man ger.
#12 - 21 juni 2010 18:00
Den är hemmagjord, det är : vit-fisk,ärtor,räkor,bindemedel (vet inte vad det hette) grönsaksmix i den men jag är inte helt säker eller hur mycket av varje det är av varje sort.

Pröva att ge honom skalade ärtor, det är poppis hos mig. Skalade= ta frysta ärtor, tina dem lite i handen och kläm ut innehållet så försvinner skalet.
Lycka till.
#13 - 21 juni 2010 19:38
ok, köpte ärtor idag ska testa, hitta oxå en bra grej för han,tror ja, heter SpiruTabin e självhäftande spirulinatablett, fiskfoder(fullportion -växtfoder) för algätare bl a, borde funka, han snuttar ju upp o ned längs med rutorna, ska sätta en tablett när ja släckt sen vid ett ställe ja vet han ofta är på. Ska prova me ärtorna i morron. Just det ja hitta oxå räkmix,fryst, när ja skulle köpa fryst artemia,mygglarver mm. Köpte ett paket.

Annons