Ancistrus som gräver?

#1 - 1 november 2007 09:13
[FONT=Comic Sans MS]Hej[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har till ungefär 2 v tillbaka stora gropar i mitt 200l akvarium. Alla gropar är runt en stor Amfhora (grekiskkruka) som jag har i mitten av mitt kar. Har 2 st Ancistrus hanar i där, köpte dom som bebisar å visste inte deras kön då tyvärr. I bland slåss dom som galningar men nu när groparna dykt upp ligger dom mest i där å vilar, i bland ligger dom också på rygg. Är det normalt? dom gjorde inte så innan.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Kan det vara malarna som grävt groparna eller kan det vara min nyinköpta Botia Kubothai? Köpte den sista i affären men ska köpa fler när dom får in nya.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har en Ancistrus hona (guld) i ett annat kar men det skulle vara jättesvårt att få ut henne pg av alla grottor som hon gömmer sig i.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Någon som kan hjälpa mig?[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Mvh... [:-139][/FONT]
#2 - 1 november 2007 09:40
kitkat skrev:
[FONT=Comic Sans MS]Hej[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har till ungefär 2 v tillbaka stora gropar i mitt 200l akvarium. Alla gropar är runt en stor Amfhora (grekiskkruka) som jag har i mitten av mitt kar. Har 2 st Ancistrus hanar i där, köpte dom som bebisar å visste inte deras kön då tyvärr. I bland slåss dom som galningar men nu när groparna dykt upp ligger dom mest i där å vilar, i bland ligger dom också på rygg. Är det normalt? dom gjorde inte så innan.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Kan det vara malarna som grävt groparna eller kan det vara min nyinköpta Botia Kubothai? Köpte den sista i affären men ska köpa fler när dom får in nya.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har en Ancistrus hona (guld) i ett annat kar men det skulle vara jättesvårt att få ut henne pg av alla grottor som hon gömmer sig i.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Någon som kan hjälpa mig?[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Mvh... [:-139][/FONT]

Hej !

Om de gräver kan jag tyvärr inte svara på, har inte sett att min gör det iallafall. Men att dom ligger på rygg tror jag är ganska vanligt. Min gör det ganska ofta när han äter ärtor och annat smaskens jag stoppar ner i akvariet. Fast jag har i och för sig aldrig sett den ligga på rygg bara sådär helt appropå... Klurigt !!! Ska bli spännande och se vad "experterna" säger ;)
#3 - 1 november 2007 09:46
Acistrusar kan gräva som 17. Det händer allt att mina ligger uppochner ibland också :)
#4 - 1 november 2007 09:51
Etter et stort måltid vil du kanskje se at fisken din ligger på ryggen, og ser død ut. Ta det med ro, dette er nok et tegn på at den er mett, og vi kan vel nesten se på det som om den hviler. Så dette er ikke noe å bry seg om.

Ancistrus graver, spesielt om du ikke kan tilby den nok hjemmesteder eller huler. Kjøp noen hule i din lokale dyrebutikk, det vil de garantert like. Flytt også hoen fra det andre karet, så skal du ser at du plutselig en dag har mange babyer.

E
#5 - 1 november 2007 09:51
Knyttet skrev:
Acistrusar kan gräva som 17. Det händer allt att mina ligger uppochner ibland också :)

OK :) Vad fränt :D Jag brukar bli så full i skratt när min ligger på rygg och smaskar ärtor. Det ser ju för roligt ut :D
#6 - 1 november 2007 11:09
Bertelsen skrev:
Etter et stort måltid vil du kanskje se at fisken din ligger på ryggen, og ser død ut. Ta det med ro, dette er nok et tegn på at den er mett, og vi kan vel nesten se på det som om den hviler. Så dette er ikke noe å bry seg om.

Ancistrus graver, spesielt om du ikke kan tilby den nok hjemmesteder eller huler. Kjøp noen hule i din lokale dyrebutikk, det vil de garantert like. Flytt også hoen fra det andre karet, så skal du ser at du plutselig en dag har mange babyer.

E

Hej.. jo dom har massa hålor att gömma sig i om dom vill. Har t.o.m sett att dom grävt inne i en håla. Mina malar ligger på rygg ofta även om dom inte nyss ätit.

När dom gräver så som mina gör, betyder det att dom vill "skaffa" barn :). vad skulle hända om jag fick tag på min guldhona och lägga i karet? Skulle dom slåss ännu mer eller inte tycka om henne pg. av färgen?

Tack
#7 - 1 november 2007 11:55
Det er fint at du har mange gjemesteder, det liker fisken.

Ofte kan det anbefales å ha to hoer på én hann. Dette vil eventuelt hindre at hoa får gjennomgå for kraftig, og sjansene for at det skal dannes et par er større. En annen mulighet er å ha to hanner på én hoe. Dette vil virke som en psykologisk trigger for hannen, og kan ofte vekke den territorielle adferden, som igjen kan trigge til lek. Fjern den hannen som har blitt den udominante.

De vil garantert ikke bry seg om at hoen er en albino.

Selve leken foregår i en form for hule eller et annet gjemmested. Selv har jeg hatt lek på Ancistrus i skiferhule, bambusrør, under en rot og i en kokosnøtthule. Det virker som disse fiskene ikke stiller like store krav til hule som andre Loricariidaearter. Om jeg skal anbefale noe, så ville det vært en form for hule som er mer en dobbel så lang som fisken, og ikke bredere eller høyere enn at fisken kommer inn med utspente finner. Hulen bør dessuten kun ha én inngang. Jo trangere hulen er, jo tryggere vil fisken føle seg.

Hannen velger seg altså ut en hule som den vil forsvare. En okkupert hule har som regel en liten grop utenfor. Denne lager hannen ved å vifte med halen. Det er sjeldent hannen forlater hulen sin. Hoa vil ofte være i nærheten av hula noen dager før leken starter. Dessuten kan du også se at hoe blir tykkere i buken. Dette er eggene og sees som oftest best ovenfra. Selve leken skjer ved at hannen slipper hoa inn i hulen. Hoa ligger alltid innerst og underst. Hannen ligger da på hoa

Selve eggleggingen hos Ancistrus kan ta alt fra noen timer til noen dager. Et etablert par vil få dette unnagjort fortere. Om du er så heldig og får med deg denne prosessen, vil du se at hannen ligger og småvibrerer på hoa. Etter at hoa har klart å få ut eggene, vil hun forsvinne fra hulen. Herfra og utover vil ikke hoa ha noe med egg og yngel å gjøre, og det er hannen som tar seg av egg og yngelpleie.

Eggene er alt fra gule til oransje, og blir lagt i en eller to klaser. Størrelsen er rundt 2 til 3 mm i diameter. Eggene ligger innerst i hulen, og kan ofte sitte fast i taket. Antall egg varierer fra 25 til over 400. Dette kommer an på de forskjellige artene av Ancistrus, alder på fisken, kondisjonen og erfarenheten på dem. En fullvoksen Ancistrus sp. oppdrettsvariant kan legge oppimot 250 egg.

Hannen vil ligge og vifte frisk vann over eggene. Han vil i tilegg også vaske de med munnen. Etter alt fra 3 til 8 dager vil eggene klekke, igjen er dette avhengig av de forskjellige artene, men vanntempraturen er en meget viktig faktor. Dess varmere vannet er, jo hvor fortere vil eggene klekke. Etter klekking vil fisken ha en plommesekk som den vil leve på de første dagene. Denne er stor, og du vil kun se fisken nærmest som en liten larve på toppen av egget. Hannen vil fortsatt passe på yngelen. Etter ytterligere noen dager (3 til 4) er plommesekken oppbrukt, og de må finne mat selv. Selv etter at plommesekken er oppbrukt, blir de fortsatt noen dager ekstra i hulen sammen med hannen.
#8 - 1 november 2007 14:04
Tack för ditt svar

Ska försöka få ut honan då och byta med den "svagare" hanen så kanske det blir bebisar :D.. men jag har ett Skalare par i mitt akvarium och dom älskar fisk yngel. Tror du dom äter Ancistrus ynglen?

Man kan väl kanske försöka att få ut dom på nåt sätt. Vi får se vad som händer. Annars har jag mest Platy och Killis och just det ja en Black ghost också.. Han kan ju vara lurig. Men han aktar sig för Ancistrus i.o.f.

Man kan ju alltid prova.

Annons