Ancistrus rom? Nu har jag gjort bort mig!

#1 - 20 januari 2004 16:21
Jag köpt en ny grotta för några dagar sedan och placerade den i mitt stora akvarium. Ingen firre verkade intresserad och jag kom på att den behövdes bättre i ett annat akvarium så jag flyttade på den. Så, en dag senare fick jag en plötslig ingivelse och tog upp det igen och tittade in i grottan. Där satt en klump ancistruss ägg. (De har inte lekt förut).

Nu har jag flyttat grottan till ett yngelakvarium med 50 1 dagar gamla segelfensmolly yngel. Jag har kopplat på en liten luftpump och lagt syrestenen i grottan.

Kan det bli något?? Eller har jag gjort bort mig totalt?
#2 - 20 januari 2004 17:17
Du behöver troligen inte flytta ancistrusrommen. Hanen vaktar rom och yngel tills de börjar simma ut själv. Och då är de ca 1 cm lång. Har man då inte några fiskar som äter så stora yngel, så behöver man inte flytta ynglen.
Det är nästan alltid bättre att låta fiskar som tar hand om sin rom och sina yngel att göra det. Det brukar göra ett bättre jobb på att ta hand om dem än vi människor. Spceiellt om de får träna någon gång.

Men du kommer troligen att få några yngel ändå, fast du har flyttat dem.
#3 - 20 januari 2004 17:39
Men problemet är att jag redan flyttat rommen. Av misstag! Undrar om det nu är möjligt för rommen att utvecklas utan sin pappa.
#4 - 20 januari 2004 18:07
om det nu inte skulle gå vägen så får du väl sätta tillbaka grottan till malarna och se om de gör ett nytt försök?
#5 - 20 januari 2004 21:23
Jag tror nog att det kan funka, det viktiga är att du får cirkulation i grottan nu och det har du ju fixat med syrestenen... Jag fångade upp några romkorn som blivit "utviftade" ur en grotta en gång,jag lade dem i en glasburk utan cirkulation, bytte vatten en par gånger bara... och det gick vägen!
#6 - 21 januari 2004 06:23
Fel igen! Jag utgick från att ancistrushannen inte skulle ta tillbaka sin rom om grottan lades tillbaka nästan efter nästan ett dygns frånvaro. När min man såg att han satt på en sten inärheten av var grottan legat tyckte han att vi skulle ställa tillbaka den vilket vi gjorde. Ancistruspappan tog den snabbt i besittning igen. Hoppas att förflyttningarna mellan akvarierna inte skadat rommen.

Annons