Ancistrus rom IGEN !

#1 - 17 maj 2004 19:12
Ska man orka flytta på hanen med rom även denna gång tro, vore kanske smartast att ge mitt ancistruspar ett eget kar som dom kan hålla på i lol

Hur mycke orkar 1 hona med!? Kanske skulle skaffa en till stor hona om man nu får tag på nån.
#2 - 17 maj 2004 19:20
Det är väl mest påfrestande för hannen... han gör ju det mesta jobbet... Så frågan är varför du ska ha en hona till... blir ju dubbelt så många yngel i varje kull eftersom han förmodligen kommer att leka av bägge samtidigt...
Jag har två hannar på varje hona för tillfället... flyttar honan mellan karen. Hon leker ändå inte förrän hon ätit upp sig och är mogen, så jag tror det är lugnt...
#3 - 17 maj 2004 19:47
Jag har en stor ancistrus hane på minst 10cm och en liten hona på kanske 5cm, hannen har nyligen flyttat in (fick från en kompis) och min fråga är om de två kan para sig med varandra.. jag menar, storleksmässigt ser det inte ut att vara samma art.

När blir honan könsmogen? (vilken storlek)
för övrigt tycker jag det verkar som att hanen inte är intresserad av honan, så fort hon kommer, puttar han iväg henne.

någon som är duktig på ancistrus parning?
#4 - 17 maj 2004 19:51
Frågan är väll om man på 5cm verkligen kan se att det är en hona.
Nanc går det? :)

Nanc kan ALLT om ancistrus hehe
#5 - 17 maj 2004 20:32
Hehehe... allt var långt ifrån sanningen :-)

Det är svårt att avgöra åldern utifrån storleken, de växer ju till viss del utifrån fodertillgång. Men även om de växt normalt så brukar det nog finnas antydningar till "knoppar" runt nosen på hannarna redan i den storleken, de honor som får lite skägg brukar få det senare...

Jag upplever det också som om honorna växer långsammare till en sisådär 7-8 cm... sedan brukar de dra om hannarna och bli "maffigare" i kroppen.
Men som sagt, en hona på 5 cm kan säkert vara könsmogen om hon fått klent med mat, annars får man nog vänta tills hon blir upp mot 7 cm i alla fall... Könsmognad uppnår dom ungefär strax före ettårsdagen...

Något som verkar vara uppenbart med Ancistrus (och säkert många andra fiskar) att det inte verkar finnas några givna regler om hur de utvecklas. Det jag skrivit här ovanför är hur det OFTAST är.... Jag har haft hannar som fått sprötknoppar vid 3 cm, andra som sett ut som honor till könsmogen ålder och sedan fått skägg... Mina barn fick yngel på två Ancistrusar som var ordentligt små och hannen hade bara några små pinnar till skägg... Jag har en hanne nu som har en skog av taggar på nosen och nog passerat ett år för länge sedan... men han verkar helt ointresserad av att leka....
#6 - 17 maj 2004 21:27
ok, intressant, men jag tror att "honan" är 3 år (minst) faktiskt.. men den har inte blivit så rikligt fodrad, och jag har inte givit något vegitabiliskt tillskott förens igår.. men nu sitter hon som besatt på sitt brysselkål, och kommer säkert att växa till sig.

aja, vi får se hur det går med parningen :D
#7 - 18 maj 2004 06:57
Nanc skrev: "...Jag har en hanne nu som har en skog av taggar på nosen och nog passerat ett år för länge sedan... men han verkar helt ointresserad av att leka...."
Samma här! Den äldsta av mina ancistrusar påstods vara en hona men har spröt i hela ansiktet, fast inga förgreningar och spröten kom sent. Min fråga är då - kan det ändå vara en hona och varför har paret då inte lekt? Annan art?
Jag hann bara sätta en 5-6 cm hona i karet så lekte hon med den stora svarta hanen... grann grabb med stora förgrenade spröt i hela ansiktet. Fem dagar efter släppt första kull lekte de igen.
Jag hoppas förståss att båda ska vara hanar så den svarta inte tar ut sig helt.
#8 - 18 maj 2004 07:20
Dom är flitiga att yngla av sig när dom väl kommit igång kan vara en god ide att flytta paret och efter lek lägga honan i de stora akvariet så hon får äta upp sig.
#9 - 18 maj 2004 10:04
Om man har två hannar i samma kar så brukar den ena utveckla väldigt dåliga spröt... i alla fall om den andra hannen är väldigt dominant. Jag hade en "hona" med min väldigt dominante, gamla hanne... sålde henne sedan som hona... och vips blev hon en hanne när hon fick ett eget revir... Det var alltså en underlägsen hanne jag hade... inte konstigt att det inte blev några yngel... I dag är jag kanske lite mera van att se på mina skyddslingar och skulle nog inte gå på det där en gång till... men har man inget att jämföra med så är det lätt hänt...
Jag tror nog att det är en hanne du har Klara....
#10 - 18 maj 2004 12:44
Jag har två ancistrusmalar, köpte dem när de var väldigt små, nu är de kanske 6 cm...den ena har fullt med spröt, ganska många "delade" också, den andra har kanske en mm långa utskott men bara precis vid munnen.. <b>Är det också en hanne</b>? De är verkligen inte "intresserade" av varandra, tvärtom han med spröten jagar jämt bort den andra....
#11 - 18 maj 2004 12:57
Tack Nancy. Men då lär det inte bli lek med den underlägsne hanen ändå. Får nog fixa en fälla för att fånga damen och flytta henne till annat kar.
#12 - 18 maj 2004 16:49
underligt, den lilla "honan" jag har, har varit ensam ancistrus länge, men en pakistanboita har jagat henne, kan det vara så att ancistrusen är en hanne som inte utvecklat revir-skägg, för att pakistanbotian jagat honom/henne.

honan/hanen är som sagt några år gammal, så den borde vara könsmogen.
#13 - 18 maj 2004 17:32
Jag köpte en ancistrushane för ett tag sen som var rätt liten o utan skägg, killen i butiken såg att det var en hane eftersom den hade en liten utväxt(början till spröt)mitt fram på nosen högre upp än där skägget brukar sitta som pekade 45 grader uppåt. Enligt honom var det ett säkert sätt att könsbestämma ancistrus. Har aldrig tidigare hört om det tidigare men kan tillägga att den nu har ett rejält skägg :-)
#14 - 18 maj 2004 20:32
en utväxt eller två?
#15 - 18 maj 2004 20:41
Sussie... du har nog en av varje... Hannen jagar undan honan ända tills de blir leksugna... de är kompisar några timmar när de "gör bebisar" men sedan är de inte särskilt kärvänliga mot varandra... Avvakta ett tag du... förmodligen är de lite väl unga för att börja leka...och sällan börjar de under sommaren... Men till hösten ska du se att de drar igång...

Turbo... du har säkert en hona, den är nog bara liten till växten. Tror inte att det påverkar möjligheten att leka, däremot kommer det att bli små kullar (men det kommer du att vara glad för)

Robbansson... jo, om de börjat få skägg uppepå själva nosen så är det ett säkert tecken... de honor som utvecklar några skäggstrån brukar få dem bara runt noskanten.

Helt rätt Klara... och skulle den lilla hannen försöka sig på något med honan så finns nog risken att den stora ger honom storstryk...
#16 - 18 maj 2004 20:44
tack nanc!

Annons