Ancistrus på smällen eller sjuk?

#1 - 15 januari 2011 16:17
Har en ancistrus hona som är stor om magen.
Men med stor menar jag stor!!
Hon har nästan fördubblat sin storlek runt magen..

Eftersom jag inte fått lek på mina malar innan så vet jag inte riktigt om denna storleken är normal, eller om det är nån sjukdom istället?

Hon simmar inte omkring mycket, men hon rör sig lite längs botten ibland. Hon ligger mest och trycker under en rot.Men hon verkar inte göra nån stor sak i att gömma sig utan ligger relativt öppet under en liten kant på roten, så man ser henne rätt väl.

Har googlat , och även letat här på zoopet, men inte hittat nån riktigt bra bild/info
#2 - 15 januari 2011 16:19
kan du inte ta en bild?
#3 - 15 januari 2011 16:20
Jo tänkte jag skulle försöka med det, återkommer.
#4 - 15 januari 2011 16:22
Det låter som om hon inte är riktigt frisk, men som sagt en bild...:)
#6 - 15 januari 2011 16:33
Har ingen aning.
#7 - 15 januari 2011 16:35
jag hade flera stycken och alla mina blev också så sen dog dom en efter en. magen blev större och större. vet inte vad det var. så kan inte hjälpa dig.
#8 - 15 januari 2011 17:43
också haft liknande i ett kar. alla 3dog.
#9 - 15 januari 2011 17:57
Som sagt, du kan alltid hålla tummarna men tyvärr ser det inte så ljust ut.
Det kan vara lite för mycket mat med köttinnehåll som orsakat det, även bukvattensot trots att jag är lite tveksam till just det.
#10 - 15 januari 2011 19:21
ansjo skrev:

Det kan vara lite för mycket mat med köttinnehåll som orsakat det,

Maten består i algwaffers och flingfoder till dom andra fiskarna i karet.
Hon har varit såhär i ca 3-4 dar nu, men verkar inte bli bättre/sämre så får väl hålla tummarna och se vad som händer.
#11 - 15 januari 2011 19:35
Det ser ut som om hon har en rejäl brakfis pågång ;D
#12 - 16 januari 2011 13:02
hehe ja kanske kommer en brakare som spräcker karet=)

Hon ser likadan ut fortfarande, men verkar faktiskt lite piggare, och rör sig lite mer, men inte lika mycket som en frisk fisk.
Bilagor:
#13 - 16 januari 2011 13:13
varför inte prova att ge henne lite broccoli eller något annat lämpligt grönt - ärtor kanske - kan ju vara för stor andel animaliskt fett -det har en stoppande verkan på vegetarianer. algwaffers innehåller ju räkor och så gör flingfodret. jag tycker det ser ut som förstoppning av den värre modellen...
#14 - 16 januari 2011 13:14
Det där ser inte bra ut, om du har fler så skulle jag rekommendera att i alla fall isolera henne, eftersom det brukar dyka upp hos flera andra individer annars.
Kan vara någon form av parasit/bakterie
#15 - 16 januari 2011 13:15
Ser ut som min väninnas ancistrus... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144764
Den dog tyvärr..
#16 - 27 januari 2011 14:13
Hur har det gått?
#17 - 2 februari 2011 16:53
Jag tycker det ser ut som din ancistrus drabbats av bukvattensot, liknar precis det som min Agamyxis fick.
För att bota henne finns det medicin (Jag har använt en som heter Medimor)
#18 - 2 februari 2011 18:44
Update::

Hon lever!
Har inte medicinerat utan bara låtit henne vara. Min enda åtgärd är att jag hållit upp med att ge dom tabletter och bara slängt i en gurkbit lite då och då.
Hon är tillbaka till sin vanliga storlek, men har lite små sår under buken där hon var som störst, men inget allvarligt.
Så verkar som det kommer gå vägen trots allt. =)
#19 - 4 februari 2011 18:30
underbart att höra precis som det skall vara :) hoppas hon håller sig frisk i fortsättningen
#20 - 4 februari 2011 18:51
J.Milton skrev:
Update::

Hon lever!

Har inte medicinerat utan bara låtit henne vara. Min enda åtgärd är att jag hållit upp med att ge dom tabletter och bara slängt i en gurkbit lite då och då.

Hon är tillbaka till sin vanliga storlek, men har lite små sår under buken där hon var som störst, men inget allvarligt.

Så verkar som det kommer gå vägen trots allt. =)
Gott:)!
#21 - 5 februari 2011 17:39
Hmm , hon hade kommit igång igen och börjat äta och bete sig som normalt (verkade till och med vara lek på gång)och allt verkade vara frid och fröjd.
Sen hittar jag henne död idag på morgonen :( synd efter all hennes kamp, och hon va även väldigt fin, men allt gott....
#22 - 8 februari 2011 09:49
åhhh va skönt..min ligger i karantän å ja ska göra som dig med gurkbitar å salladsbld å hoppas ..
#23 - 8 februari 2011 09:50
pernilla78 skrev:
åhhh va skönt..min ligger i karantän å ja ska göra som dig med gurkbitar å salladsbld å hoppas ..

å så kanske man ska lära sig att läsa att de va en sida 2 oxå!!!! gravöl....

Annons