Ancistrus, Odling

#1 - 15 maj 2008 17:25
Har fixat i ordning mitt 60L akvarium idag för att försöka odla Ancistrus.

Lägger i en hane på ca 7-8 cm (stor mustasch). Och en hona som är nästan i samma storlek.

Bilder kommer.

Jag undrar, vad brukar ni mata dem med för att få dem att leka?

Jag funderar på att sätta ner en gurkbit var 3dje dag, och resten av dagarna kör jag såna där maltabletter.

Mvh Emil
#2 - 15 maj 2008 17:33
novo pleco äter min ancisturs, och gurka:D tror inte det spelar så stor roll, maltableter räcker nog, gurka är mest för skojs skull iaf när jag ger det:D små ancisturs är bra att ge gurka iaf;)
#3 - 15 maj 2008 17:48
Okej. Jag vill att dem ska växa till sig och bli lite större och mognare. :)
#4 - 15 maj 2008 19:01
Är det mycket mat, eller flera omgångar som gäller? hjälp :D

BTW: har slängt i ancistrusarna i karet nu, postar en bild på de imorgon :)
#5 - 16 maj 2008 07:46
Bilden jag lovade :)
http://pici.se/pictures/WpMuzyqkt.jpg

Efter paret lekt, hur lång tid tar det innan honon lägger rom? (eller heter det rom?)
#6 - 16 maj 2008 08:03
Inget svar på din fråga, men du ska få ett litet tips iaf.
Lägg i lite fler grottor så hanen själv kan välja vilken grotta han tycker passar bäst.

Ang maten så funkar det bra med vanliga maltabletter kompletterat med lite grönsaker.
Testa dej fram och se vilka grönsaker just dina malar gillar.
Mina verkar älska brysselkål och ärtor, medans dom inte är lika förtjusta i gurka eller broccoli.
#7 - 16 maj 2008 08:05
Tack för svaret Roulie! :)
Ska testa lite olika grönsaker.

Angående det med att göra lite grottor känns lite dumt. Jag vill inte greja runt i akvariet mer nu när dem är där i. Dem kanske blir stressade. Honon ligger inne i grottan på dagen iaf.

Hanen kan vara ute på dagen, men honan gillar inte ljuset tror jag. Hanen är den som är "bossen". Jag har sett när honan sökt tryghet brevid honom när jag tagit ur dem för att flytta till annat akvarie. :)

Mvh Emil
#8 - 16 maj 2008 09:36
hur ser man skillnad på könen på dessa? och vad kostar 2st 10cm? kan dom få yngel? hur lång tid tar det innan dom får yngel när dom väll har gjort de man vill att dom ska?:P hehe minsta storlek på akvarium för dem?
#9 - 16 maj 2008 09:55
Jag frågade i zoo affären vad dem stora kostade, ca 10-12 cm långa, han sa att dem kostade 120kr eller nått, var inte så farligt. :)

Hanarna har tagar på nosen. (mustasch)

Jao, dem andra frågorna undrar jag också på :)
#10 - 16 maj 2008 09:59
beerzon skrev:
Jag frågade i zoo affären vad dem stora kostade, ca 10-12 cm långa, han sa att dem kostade 120kr eller nått, var inte så farligt. :)

Hanarna har tagar på nosen. (mustasch)

Jao, dem andra frågorna undrar jag också på :)

tack iaf det verkar hujr kul som helst med dem,
#11 - 16 maj 2008 16:59
Kan man mata Ancistrus med kött? Isåfall vad/vilket? Hur ska man tillaga det innan det ges till dem?
Guest
#12 - 16 maj 2008 19:06
beerzon skrev:
Kan man mata Ancistrus med kött? Isåfall vad/vilket? Hur ska man tillaga det innan det ges till dem?

Nej mata inte med kött.

Vill du ha din hona romstinn så är ryggradslösa djur (artemia, cyclops) att föredra...mata dem inte med röda mygg.

Ancistrus är inga herbivorer utan de är omnivorer precis som oss människor. Små Ancistrus äter mer grönt än vad vuxna gör och ju äldre de blir ju mer "kött" vill de ha och det kan man se när de börjar rata algerna på rutorna så förstår man att de vill ha en lite mer "köttig" kost.
#13 - 17 maj 2008 10:43
Jag tycker det låter så jobbigt med artemia. Men man kanske ska köpa frysta sådana och ha hemma i frysen? Det är väl lika bra som levande? :)

BTW: Min hane och hona är inne i krukan nu :D Har inte sett dem inne i den samtidigt nån gång. :)
#14 - 17 maj 2008 10:50
Frysfoder funkar fint!
#15 - 17 maj 2008 11:02
Jag har en fråga angående grönsaker igen.

Sådana där små "mini" tomater, kan man dela en sådan på mitten och slänga i?
Guest
#16 - 17 maj 2008 11:19
ja jag menar frysfoder:D
#17 - 21 maj 2008 20:12
Mina ancistrusar storlek ca 7-8 cm hane och hona leker i mitt yngelkar på ca 100 liter ..dom lägger en kull...sen efter 2-3 veckor kommer nästa kull...osv så har de håll på nu i kanske 2-3 månader ungefär ...45 yngel i sista kulle för ca 2 veckor sedan ...matar dom inte med nått speciellt ...dom får lite algtabletter osv å mina fiskyngel i de karet matas med cyclops (fryst "kött") och med pellets samt lite räkrom ibland...

Annons