ANCISTRUS odling?

#1 - 21 januari 2007 16:17
Föder upp Ancistrusar hemma,,,, kan rätt så mkt om ämnet men är bara lite nyfiken på om det finns andra här som oxo föder upp Ancistrus malar???
Är nyfiken på hur ni gör det...

Själv så har jag ett 150liter akvarium, Byter vatten var 4-5dag, mkt varierande mat, ca. 25grader. och stort vattenflöde har ett litet vatten fall.
Dem leker ofta.
#2 - 21 januari 2007 17:52
Ja föder ej upp ancistrus men har skaffat mig en guld ancistrus som är riktigt fin den ska flyttas till ett annat större akvarium sen när den har vuxit till sig:) men en liten fråga bara har du laggt in en annons på blocket att du säljer ancistrus och dem biligaste kostar 20 kr st? och att priset är olika för fiskens storlek? bara nyfiken sj fick ja betala 89 för min Guld ancistrus som är runt 3-4 cm väldigt dyrt för en sån liten fisk men det var värt det:)
#3 - 21 januari 2007 18:08
Japp det är min annons du hamnat på;) Har fött upp mina Ancistrus Dolichopterus nu i snart 5 år. Mina äldsta som jag har i mitt privat akvarium är 9 år gammla. Dem är välldigt dyra i djuraffärerna. Min storlek som jag säljer för 20kr styck kostar i en djuraffär ca 89kr.
Säljer de, som är upp till 5cm för 20 dom som är över 5 cm för 35kr st.

Tänk på att det är bra att ha en rot i akvariumet som din ancistrus kan gnaga på. Är bra för matsmälltningen.
#4 - 21 januari 2007 19:18
Baby5hawt skrev:
Japp det är min annons du hamnat på;) Har fött upp mina Ancistrus Dolichopterus nu i snart 5 år. Mina äldsta som jag har i mitt privat akvarium är 9 år gammla. Dem är välldigt dyra i djuraffärerna. Min storlek som jag säljer för 20kr styck kostar i en djuraffär ca 89kr.

Tänk på att det är bra att ha en rot i akvariumet som din ancistrus kan gnaga på. Är bra för matsmälltningen.

Om du läser reglerna så står det att inga annonser i forumet.
#5 - 21 januari 2007 19:22
Det är ingen annons jag lagt upp... Var mer intresserad utav andra Ancistrus Dolichopterus uppfödare... Dela lite tankar och funderingar...
#6 - 21 januari 2007 19:26
Vad kallar du detta då
Det är därför som man blir guldmedlem så man kan annonsera här på zoopet
#7 - 21 januari 2007 19:29
Jag kallar det för svar på någon annans fråga om du läser från första början så fattar du,
#8 - 21 januari 2007 19:33
Jag har ancistrus!
Jag får stora kullar så snart mamma och pappa ancistrus släpps ihop! Byter vatten 2 ggr i veckan, matar med zuccini, ärtor, 2 sorters algtabletter, fiskbullar mm. Jag har fortfarande yngel kvar i 63-liters men pappa ancistrus ligger och låtsasfläktar under sin rot så jag tror att han vill ha en kull till! Jag funderar på att ta en kull i 112-literskaret, men då äter guldbarberna upp det mesta av yngelmaten så det är inte så bra, jag funderar vidare...
#9 - 21 januari 2007 19:45
Guldbarber är söta små fiskar..... Själv så har jag ca. 7st akvarium;) Att du får så många ancistrus-bebbisar hela tiden beror mest på att du byter vattnet ofta. Det stimulerar dem till att leka mer. Sedan varierande mat påverkar leken mkt också. När mina lagt sina ägg så brukar jag plocka upp dem till ett eget litet akvarium. Tänk på att Honan kan lägga ägg, sedan efter någon timma kan hon börja lägga ägg igen på ett annat ställe igen. Föder upp mina i ett 150liters akvarium. Om du har tillräckligt med massa gömställen tex. krukor som ligger på sidan med trånga ingångar ( du kan tex täcka halva ingången med en växt eller sten)... Massa rötter osv. tror jag inte dina guldbarber kommer åt dem. Hanen brukar passa äggen oftast och jaga bort andra fiskar. Men det är inte alltid han gör det.
#10 - 21 januari 2007 19:51
Nu var det länge sedan mamman och pappan fick gå ihop dock. Jag separerar dem så fort de fått en kull, jag har begränsat med plats. Guldbarberna äter inte ancistrusyngel (jag fick kullar där i början och de klarade sig rätt bra) däremot äter de av deras mat hela tiden.
#11 - 21 januari 2007 19:59
Märkte att jag läste lite fel efter att jag hade postat inlägget;)
Men de små algerfiskarna hittar alltid nått på botten att gnaga på, det finns även små nybildadealger som är väldigt svårt att tyda med blåtta ögat som dem äter upp. Sedan hade jag samma problem med mina glubska svärdbärare som åt mina vuxna Ancistrusars mat jag kasstade ner, Så jag provade med att kassta ner mat på natten istället medan de andra fiskarna sov. Och eftersom Ancistrusar är mer nattaktiva så funkade det utmärkt;)

Tänkt på att det är bra att ha en rot eller ett par st. i akvariumet som dom kan gnaga på. Bra för matsmälltningen;) Har du några andra fiskar ??
#12 - 21 januari 2007 20:01
Okej fina fiskar du har:) *bilden på annonsen på blocket;)*
Ja har en ganska stor rot iakvariumet som den får äta på och sen cocosnötskall och massor av växter:)

Thomas & anna: Ho la inte ut nån annons här hon förklara bara för mig vilka storlekar som kostade vad ja ska ej köpa tyckte bara hon sålde biligt gämfört med zoo afärrer:)
#13 - 21 januari 2007 20:05
Om du klickar på personens namn och allmän profil kan du läsa om vilka fiskar folk har. Jag har rötter, flera grottor och gott om växter i alla akvarium. Låter du honan och hanen bo tillsammans eller hur ofta släpper du ihop dem? Hur ofta får de kullar?
#14 - 21 januari 2007 20:15
Thanx for the back up ;) anywayz...

Kul att höra att du gillade min annons. Har massa bilder på mina ancistrusar men tyvär så kunde man bara lägga upp 3 bilder på blocket.se Vissa bilder har jag tagit själv, andra har jag hittat på google.
Det är jätte bra att du har en rot till dem. Och cocosskalet är ett bra gömställe för dem. Om du har växter eller inte spelar inte så stor roll för dem faktiskt. i så fall för andra fiskars skull eller för din egna skull "utsiktensskull" ;) Jag Hade förut Bara ancistrusar i ett 160l akvarium. Som bestod utav bara massa rötter och stenar i hela akvariumet. Som dem älskade, sedan ett litet vattenfall som plaskade, fast nu när svärdbärare har fått flytta in dit så har 70% utav alla stenar och rötter tagits bort till andra av mina akvarier och satt dit massa växter istället.
#15 - 21 januari 2007 20:21
Okej ja vet inte direkt om min guld ancistrus är en hona elr hane den är runt 3-4 cm lång men de har ej fått nåt skägg så ja tror ju att det är en hona här kommer en bild på den hoppas att länken funkar:)
http://i132.photobucket.com/albums/q...m/Pict0699.jpg
Ja såg din annons när ja tittade runt på akvarium. älskar att titta bilder på fiskar så ja har vart inne två gånger idag och tittat på din annons faktist:)
#16 - 21 januari 2007 20:21
Fisktjejen skrev:
Om du klickar på personens namn och allmän profil kan du läsa om vilka fiskar folk har. Jag har rötter, flera grottor och gott om växter i alla akvarium. Låter du honan och hanen bo tillsammans eller hur ofta släpper du ihop dem? Hur ofta får de kullar?

Tack för tippser visste inte är rätt så ny här på Zoopet. Blev medlem idag;)

Mina två senaste kullar kom den 12 och den 28DEC. Dem kommer lite olika.
Har mina hanar och honor i samma akvarium som är 160liter.
Sedan plockar jag upp äggen och flyttar över dem till mina små akvarium har 3 st på 10-15liter. När Ancistrusarna uppnåt ca. 2cm Flyttar jag dem vidare över till mitt 60liters akvarium och mitt 90liters akvarium.
#17 - 21 januari 2007 20:29
Marcus.N skrev:
Okej ja vet inte direkt om min guld ancistrus är en hona elr hane den är runt 3-4 cm lång men de har ej fått nåt skägg så ja tror ju att det är en hona här kommer en bild på den hoppas att länken funkar:)

http://i132.photobucket.com/albums/q...m/Pict0699.jpg

Ja såg din annons när ja tittade runt på akvarium. älskar att titta bilder på fiskar så ja har vart inne två gånger idag och tittat på din annons faktist:)

Hananas antenner börjar inte växa fram fören dem blivit ca 4-5cm.
Fortfarande inte 100% att det är en hona, Visa hanar kan vara sena i utveckligen. Men oftast så börjar antennerna visa sig då dem uppnått 4cm.
Honorna kan oxo få ett par stycken korta antenner eller så får hon inga alls.

Tyvär bilden gick inte att visas men skicka gärna till min mail;)
#18 - 21 januari 2007 20:30
Här kommer en riktig bild på min fisk:)
http://i132.photobucket.com/albums/q40/marcus123_album/Pict0699.jpg
Kan du se om det är hona eller hane? måste dra nu skola och sånt imorgon loggar in imorgon och skriver mer då:)
God natt!
#19 - 21 januari 2007 20:40
Det ser ut som en albino Ancistrus. Och den ser större ut en 3-4cm???
Kunde tyvär inte se om det var en hona eller hane, bilden var lite otydlig. Men har antennerna fortfarande inte kommit efter att den blivit 5-6cm så är det garanterat en hona. Har inte skola fören Tisd känns så skönt;)
#20 - 21 januari 2007 20:44
Okej den är inte alls stor hehe alla mina andra fiskar är större än den mm bilden blev otydlig då ja var tvungen att zooma in så mycket! men då är det nog en hona då för den har inget skägg elr vad folk kallar det:) Albino och Guld ancistrus är ju samma sak bara det att Guld ancistrus är handlingsnamnet:)
Nu måste ja verkligen dra:) hehe Hejdå alla fiskgalningar och god natt:)
#21 - 21 januari 2007 21:44
Jag föder inte upp men kommer i framtiden ta en kull på mina 2 om det nu är en hona och hane dom är än så länge små så jag får vackert vänta och se fast jag tror faktiskt det är en hona och hane.:)
Ta inte illa upp någon men jag tyckte faktiskt att guldancitrus inte var nå fina förut men nu har jag faktiskt börjat fundera på någon sådan i framtiden:p

Tänkte slänga i en fråga här när det ändå diskuteras hur snabbt växer en ancitrus? Hur lång tid tar det innan dom når maxlängd?
#22 - 21 januari 2007 22:50
Liinda skrev:
Jag föder inte upp men kommer i framtiden ta en kull på mina 2 om det nu är en hona och hane dom är än så länge små så jag får vackert vänta och se fast jag tror faktiskt det är en hona och hane.:)

Ta inte illa upp någon men jag tyckte faktiskt att guldancitrus inte var nå fina förut men nu har jag faktiskt börjat fundera på någon sådan i framtiden:p

Tänkte slänga i en fråga här när det ändå diskuteras hur snabbt växer en ancitrus? Hur lång tid tar det innan dom når maxlängd?

Hur snabbt en Ancistrus växer beror på hur mkt mat den får. Matar man den extremt sparsamt så växer Ancistrusarna mycket långsamt. Matar man normalt eller mycke så växer dem snabbare. Maxlängden är ca. 8-11cm.
#23 - 22 januari 2007 00:22
Okej tack för svaret:) Men jag funderade också på hur många månader eller kanske tillomed år det går innan dom är färdigväxta?
#24 - 22 januari 2007 15:46
Det beror även på hur stort akvarium du har. Vissa Ancistrusar når aldrig upp till den storlek dem når upp till i Naturen. Ancistrusar i ett 200l akvarium blir större en dem som bor i ett 60liters akvarium till ex. Sedan beror det på hur mkt föda dem får. Men det tar ca 2-3 år för dem innan dem nått till den så kallade max-storleken.
#25 - 30 januari 2007 00:03
Okej tack för svaret :)
#26 - 30 januari 2007 10:21
Liinda skrev:
Okej tack för svaret :)

U welcome=)

Annons