Ancistrus och växtakvarier

#1 - 16 juli 2003 17:56
Varför är det ingen som har ancistrus i renodlade växtakvarier? De äter ju alger.
#2 - 16 juli 2003 18:15
Otocinclus och Amanoräkor är vad jag vet bättre algätare, samt att de är mindre och låter bli att dra till sig uppmärksamheten. I ett renodlat växtakvarium vill man ju att växterna skall stå i centrum, och inte fiskarna.
#3 - 16 juli 2003 18:48
I zooaffären där jag handlar sade de att ancistrus var den klart bästa algätaren att ha i ett växtakvarium. Så jag köpte en, vilket jag ångrar.

Nu har jag precis dragit upp varenda växt i karet, när det var som allra bäst, för att kunna fånga den rackarn. Han/hon har börjat äta upp mina växter. Jag försökte mata den med algtabletter, men den hade ingen chans att få sig en smakbit för botiorna tar allt.

Aldrig mer ancistrus.:-(
#4 - 16 juli 2003 19:50
Äter inte ancistrusar ganska mycke på växterna?????
Är de inte bätrre o satsa på räkor o siamensis eller otocinclus???
#5 - 16 juli 2003 19:54
nejdå inte så länge det finns annat att äta. Jag har inga problem med ancistrusar / växter mer problem ancistrus / andra fiskar. Visst kan dom riva upp nyplanterade växter men så fort dom har rotat sig okey så är det inga problem.

men håller ju med Nemesis om man nu har ett renodlat växtakvarium så känns det lite dummt med en så pass stor och "bökig" fisk.
#6 - 16 juli 2003 19:59
Ville bara säga att min erfarenhet är att ancistrus är ruskigt bra på dom här långsamtväxande algerna som ofta hamnar på anubias.

Jag fick en liten övergödning i mitt 200 kar och anubiasen såg inget rolig ut, men så tänkte jag att jag hade ju 3 ancistrus i effektivaste size,3-4 cm i mitt 60 liters så jag flyttade över dom.

Siamensisen verkar inget bra på just den biten.

Efter 3-4 dagar var anubiasbladen klockrena, tiden innan och veckan efter jag släppte i ancistrusen matade jag knappt något.

Men visst, tunnbladiga växter och ancistrus verkar inte vara en lyckad kombination.

Ancistrus i ett växtkar med sköra snabbväxare och svärdsplantor och liknande tycker jag är uteslutet, dom är för brokiga helt enkelt.

Mvh Jari
#7 - 16 juli 2003 22:36
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter, nu känner jag mig bra mycket klokare.:-)

Nu befinner sig den lilla marodören i ett 25-liters i väntan på att komma tillbaka till affären.

Det tog 6 timmar att plantera om akvariet efter den vilda jakten. Han ville inte låta sig fångas. Men inget ont utan att det har något gott med sig. Akvariet fick en rejäl ansiktslyftning.

Annons