Ancistrus och deras gulesäck

#1 - 8 januari 2010 17:48
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har fått ett gäng Ancistrusyngel och undrar nu om jag kan avvakta med att mata dem till dess att gulesäcken är borta? Jag flyttade över dem till ett tomt yngelkar ca. ett dygn efter kläckningen eftersom de bodde med fiskar som annars skulle ha gjort smörgåsbord av dem. De är ca 4 dygn idag och har det mesta av gulesäcken kvar. [/FONT][/COLOR]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Vill helst inte mata i onödan eftersom karet bara är på 31L och jag misstänker att det kommer att smutsas ner fort om man börjar ha i mat som inte äts upp. De äter väl inte av fodertabletter/sallad/ärtor mm. förrän gulesäcken är borta i alla fall, eller?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Tacksam för tips då detta är första Ancistrus ”kullen” :)[/COLOR][/FONT]
#2 - 8 januari 2010 18:44
Jag tror nog du kan vänta med att mata.
I vanliga fall vaktar ju hanen ynglen i sin grotta tills gulesäcken är borta och ynglen redo att möta världen och då får de ju ingen mat.
#3 - 8 januari 2010 22:10
De får näringen från säcken dom första dagarna;)
#4 - 8 januari 2010 22:27
Har du det minsta algbildning i karet så klarar de sig hyfsat med det. Dock stödmatar jag mina med tabletter var tredje/fjärde dag för att vara säker på att de får i sig vad behöver. Detta efter att gulesäcken är borta och hanen släpper ut dem.
Mvh Mattias
#5 - 9 januari 2010 03:48
Ja jag var lite taskig och separerade ynglen från hanen då jag såg att flera av ynglen slank ner i magen på cikliderna i karet. Då det är första kullen jag får efter dessa så ville jag desperat rädda dem. Vid kläckningen på morgonen var det ca 150 yngel men senare var det bara ett 60-tal kvar så då bestämde jag mig för att flytta över dem till yngelkaret. Hanen kunde omöjligt värja cikliderna från att stoppa ynglen i munnen. Hoppas att inte hanen får bestående men av att jag flyttade över dem bara =I

Då avvaktar jag lite med att mata så länge de har sin runda gulesäck kvar på magen =) Det är otroligt vad fort de växer i det här skedet, igår var de helt vita/genomskinliga och idag är de bruna och nästan randiga och de börjar få rätta formerna. Hoppas att de klarar sig nu bara.
#6 - 9 januari 2010 07:22
Det optimala hade kanske varit att flytta med hanen så han lär sig hur man vaktar men det kan du ju tänka på till nästa gång ;)
#7 - 10 januari 2010 09:44
Ge dem lite artemiaägg när gulesäcken är förbrukad.
#8 - 10 januari 2010 10:23
Som en fotnot. Jag hade också 150 yngel med scalarer och tetror. 4st överlevde och blev vuxna. Så du gjorde rätt om du vill ha många ancistrus.

Annons