Ancistrus och algmedel?

#1 - 15 mars 2007 11:29
Hur tål ancistrus algmedel? Innehåller koppar.

http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=107&catid=5602&mid=232&noimg=1#

"Tropical Algmedel"
#2 - 15 mars 2007 17:39
Ancistrus klarar det nog, de är ju rätt svåra att ta kol på. Däremot hr jag märkt att de algmedel som finns inte bara tar död på alger utan även växterna.
#3 - 15 mars 2007 18:03
Det här ska vara snällt mot växter, så jag kanske skulle prova. Det som oroar mig är som sagt att jag grejjar med Ancistrusarnas mat. Det som dödar deras mat kanske inte är bra för deras kroppar. Men det kanske funkar då.
#4 - 15 mars 2007 19:39
Men om dina ancistrus äter algerna, varför då inte bara skrapa bort överskottet? Varför utplåna allt?
#5 - 15 mars 2007 19:54
Skulle välja att skrapa bort överskottet istället och Ancistrusarna äter ju alger så då tar du ju bort deras mat.
#6 - 16 mars 2007 07:41
Det sitter stora mattor på en del av växterna och dessa får varken jag eller ancistrusarna bort (tydligen). Har massor av (numera håriga) växter och därför funderar jag på den här lösningen.
#7 - 16 mars 2007 11:30
Mattor? Cyano kanske?
#8 - 16 mars 2007 20:11
Nej, det är inte cyano. Det är som lång och tät sammet. Trådalger kanske.
#9 - 18 mars 2007 00:40
Okej, mina ancistrus äter inte trådalger... Egentligen är det mest tofsalger de suger på när jag tänker efter. För det är inte förrns nu de börjat göra nytta... jag har fått sånna precis *suck*
#10 - 18 mars 2007 09:37
Till en början tror jag att mina åt trådalger... de försvann iaf nästan helt veckan efter jag släppte i ancistrusarna. Men så fick jag plötsligt en algexplosion (cyano på botten o växter, algblomning i vattnet, staghorn + det här mattliknande som jag tror är förvuxna trådalger - blir dock aldrig riktigt långa, det är ju lite märkligt) och efter det så verkar ancistrusarna inte röra den här mattalgen. Kanske fick de så fullt upp med alla alger att just den här växte sig så tjock och stor att den blev oaptitlig. Eller så är det en ny sort...

För tillfället verkar det råda status quo i karet dock, så jag avvaktar tills vidare med nåt medel. Har jag tur kanske det vänder nu.

Och om nån undrar över orsaken till algexplosionen så misstänker jag näringssubtratet som ligger under gruset. Det kommer upp lite av det till ytan ibland när jag planterar om bland växterna, ytterst lite eftersom jag har sand över och dubbelvikt myggnät emellan lagren för att hålla dem på plats, men det kanske räcker. Karet är mycket tätt planterat med växter (många snabbväxande) men det verkar inte hjälpa mycket.

Annons