ancistrus med skadade fenor

#1 - 21 februari 2010 10:10
Min ancistrus fenor har börjat se naggade ut. En av fenorna har dessutom börjat tappa fjäll i spetsen. Nu ser den ut så här:
http://i49.tinypic.com/2n0io8k.jpg
Det vita på simfenan har vuxit till ca 0,5 cm längd på en månad.

Rätt säker på att det inte är fenröta. I slutet av november hoppade den ur karet, förr en och en halv meter men kom snabbt tillbaka i karet igen. Kan det ha med saken att göra - har hört talas om att fiskar byter fjäll efter att ha skadat sig? Vad kan det annars vara?

I övrigt beter den sig som vanligt, käkar, simmar och vilar i normal omfattning.

Den är enda bottenfisk i karet. Det finns en regnbågshaj i karet som jagar de andra fiskarna en del, men jag har aldrig sett den ge sig på ancistrusen. Övriga fiskar ser bra ut och beter sig normalt.

150 liter, 50 % vb/vecka m PMDD och CO2. Ca 25 grader, pH försöker jag hålla på 7 m CO2 (kranvatten 8), kH 6. Noll nitrit.
#2 - 21 februari 2010 12:43
Har du håvat upp den med grovmaskig håv den senaste tiden?
Stjärtfenan ser mer ut som någon naggat efter den, som du skrev är det väldigt tveksamt att det är fenröta.
#3 - 21 februari 2010 15:55
Tack, men nej - den enda gång jag rört den senaste året var när den hoppat ur karet.

Förutom regnbågshajen har den bara sällskap av snälla fiskar (regnbågar och rödmunstetror), men som sagt, jag har sett hajen nafsa efter andra, men inte efter ancistrusen. Hajen och ancistrusen är jämnstora.
#4 - 21 februari 2010 15:58
Kanske bara att se tiden an och hålla ett öga så det inte blir värre. Kanske du då kan se om det är mekanisk skada eller om det är någoan annan fisk som är orsaken till detta...

Annons