ancistrus lekakvarium?

#1 - 5 juni 2003 20:50
<b><font color="teal">hur ska man inreda det?
vattenförhållanden, temperatur?
hur stort ska hålet vara om man borrar hål i en stock?
hur många malar?
tar man bort nån efter leken?
hur går leken till?
och annat som jag bör veta!!</font id="teal"></b> [8)]
#2 - 6 juni 2003 00:30
<b>Akvariestorlek</b>
Storleken på akvariet är inte kritisk. Man ska tänka på att det inte är antalet liter som är viktigt i ett ancistrusakvarium utan bottenarean. Ett lågt (30 cm högt) akvarium på 100-150 liter skulle lämpa sig ypperligt för 3-4 odlingspar.

<b>Inredning</b>
Se till att ha mycket rötter och grottor. Om du delar en kokosnöt i två halvor, filar ut ingång och limmar dem på glasskivor så får du utmärkta lekgrottor. En fördel med dessa är att man kan lyfta upp dem och titta efter om det har varit lek (om det finns ägg).

<b>Beteende</b>
Ancistrus dolichopterus vaktar äggen, och vårdar tills dess att gulesäcken försvunnit ynglen. Det är hanen som vaktar äggen. Dessa malar leker normalt vid regnperioderna, så ett ordentligt vattenbyte brukar kunna stimulera lek om man inte redan lyckats. Speciellt bra är det att sänka temperaturen ett par grader (till ca 22-23 grader) och eventuellt ha större del osmos i det nya vattnet än i det gamla. Detta för att simulera mjukt smältvatten som kommer från bergen.

<b>Yngelvård</b>
Ynglen klarar sig bra i lektanken. När ynglen blivit 2-3 cm kan man flytta på dem till ett nytt större akvarium och mata upp dem till vuxen storlek. En normal kull är 40-70 ungel stor och med ett par hundra yngel i ett akvarium av beskriven storlek kommer dessa att växa oerhört långsamt. Detta beror förstås delvis också på hur hårt man kan mata utan att övergöda akvariet. Ett bra biologiskt filter lättar upp en aning.
#3 - 6 juni 2003 00:35
Och jag glömde ju helt en av de viktigaste sakerna.

Se till att ha ordentlig fart på vattnet. Om du har powerhead för cirkulation av vattnet så kan [10 liter genomströmmning/timma] per liter akvarium vara lagom.
#4 - 6 juni 2003 09:46
man tackar för hjälpen, jag ska testa det där med nötterna. var får man tag på sånna?
#5 - 6 juni 2003 09:56
ICA Maxi/Supermarket eler motsvarande. Det går bra att limma fast dem på glasbitarna med vanligt akvariesilikon.
#6 - 6 juni 2003 11:18
går det bra med en kruka som jag har gjort ett större hål i botten på?
#7 - 6 juni 2003 22:08
Det går säkert bra, men kokosnötterna med glas under har som sagt fördelen att man kan ta upp dem och titta om där finns ägg utan att avlägsna hanen. (Man tittar med kokosnöten kvar i akvariet för att störa den vaktande hanen så lite som möjligt.)
#8 - 7 juni 2003 11:09
har man dem liggandes med glaset mot gruset? var ska man placera hålet, längst upp eller på nån sida? hur tar han sig lättast in.[:-127]
#9 - 7 juni 2003 22:09
Om du tänker dig att du klyver kokosnöten på mitten och limmer fast den på en glasbit så skall ingången vara mot glasbiten. Det vill säga, gör ingången innan du limmar, med en rasp eller liknande.

Annons