ancistrus lek

#1 - 4 augusti 2005 10:31
Hej
Har äntligen köpt en hona till min ståtliga hanne..trodde förut att ja hade ett par...men fick höra att min lilla "hona" var en underdominerad hane o att bara den "starkaste" hanen hade storaspröt..de andra hanarna har mer eller mindre skäggstubb...flyttade på den lilla o lde i den nya honan..efter ca e dag så såg ja hanen ligga i snäckan o vifta en massa...som ja läst att han gör..honan har ja inte sett till nån stans...de ja nu undrar e hur snabbt de egentligen kan ta innan de parar sig...han har legat där sedan dess o vägrar komma ut...kan de va så att dom REDAN har parat sig?hur lång tid tar de i så fall innan man ser ynglen?när klcks äggen?osv.. :)

Vetgirig som fasen :)
#2 - 4 augusti 2005 11:29
du kan ju kolla artregistret här och se om det står något om tiden innan äggen kläcks. om det inte står där kan du testa på www.goc.se

jag har läst inlägg här på forumet där "folk" har fått lek samma vecka som dom koppat in nya fiskar i karet. med lite tur så har du fått lek och jag grattar dig =)

// SeanChai
#3 - 4 augusti 2005 11:33
grymt...vore kul :D
#4 - 8 augusti 2005 12:21
Det kan helt klart vara lek, hos mig leker de samma dag som jag släpper ihop dem om behoven är tillräckligt uppdämda...
Efter en par veckor börjar du säkert se små bebbar som letar sig ut ur grottan... Ynglen kläcks ca fyra dagar efter lek, men de stannar ett bra tag med pappan i grottan.
#5 - 13 augusti 2005 18:43
kul :) va ska ja göra för att dom ska överleva egentligen?eller dom kanske förökar sig så ofta att ja inte behöver tänka på de utan låter dom klara sig själva
#6 - 14 augusti 2005 00:04
Om du inte har fiskar som äter ynglen, alltså större ciklider och botior bl a, så klarar de sig ganska bra. Lite stödmatning behövs, annars är det inte många som överlever. Algtabletter några dagar efter att de kommit ut och en skiva Zuccini då och då räcker...
#7 - 16 augusti 2005 11:35
ok..men ja har ett par av palettciklider i karet..som e upptagna med uppfostring själva :)...o så har ja 1 praktbotia..sedan e de en massa neon och svarta fantomtetror...men ja har även ett annat akvarie med endast två dvärggurami honor o en hanne..+ en ancistrus hane...kanske skulle flytta som dit..om dom klarar de..skillnaden e väl att de e mycket mer gömställen o växter o.d. i de "farligare" akvariet..o knappt nåt alls att gömma sig i i guramiakvariet..:S
#8 - 16 augusti 2005 15:40
praktbotian tycker det e smaskigt med ancistrus yngel
#9 - 16 augusti 2005 21:01
Jepp... praktbotior lämnar inga överlevande yngel....
#10 - 17 augusti 2005 05:11
siamesiska algätare

hur är det med siamesiska algätare - lämnar de överlevande yngel?
#11 - 17 augusti 2005 07:14
Siamensis är väl rena växtätare tror jag? Har aldrig upplevt det som om de äter Ancistrusyngel i alla fall.
#12 - 18 augusti 2005 14:53
ok..Men ja såg ett av ynglen idag!!SÅ SÖTA!! :D

Men de verkar ju så stora..den var ju nästan en cm redan..kan den verkligen bli uppäten då?praktbotian e ingen bjässe direkt..han har inte växt nåt sen ja köpte den så den e väl som dom flesta praktbotior i affären...de verkar kanska otroligt om den skulle kunna äta dom :S
#13 - 18 augusti 2005 15:12
jag hade en kull nykläckta yngel ett 100l med 2 stora siamensis och av den kullen återstod senare bara 3-4 st, antigen blev de uppätna eller dog av nitrit (första kullen...)
tänkte att eftersom siamensis är så himla glupska borde det inte vara en omöjlighet!
Söt gris förresten, nancy:)

Lenis
#14 - 18 augusti 2005 16:22
Att siamensis skulle vara exklusivt växt/algätare håller nog inte mina med om. När jag pytsar i lite räkrom så smaskar de lika intensivt som de andra firrarna :)

/J
#15 - 19 augusti 2005 13:27
hej,,klart siamens algätare äter yngel,,jag var hos enkompis som hade chokladciklider yngel i ett kar som blev uppätna en efer en o dom var runda o goa om magen..
#16 - 20 augusti 2005 09:47
Okidok, jag hade säkert fel om Siamensisen. Mina är dryga decimetern och rejält feta och trötta.... de äter när jag matar, men annars ligger de mest och dräller... Kan tänka mig att yngre och mera allerta individer kan jaga yngel.....

Annons