ancistrus lek

#1 - 19 augusti 2003 09:22
Jag har en stor hane som har lekt med sin hona några ggr...
nu för några veckor sen stoppade jag ner en liten mindre hona i samma akvarium & hon har blivit lite rund om magen hon med, hanen ligger i grottan & honorna är på den hela tiden & vill in..det är lek på g vilken dag som helst..
nu till frågan.. kan det bli så att han leker av båda två på samma gång?
#2 - 19 augusti 2003 14:26
ok..verkar inte som om jag behöver nåt svar längre..för en timma sen tittade jag i grottan efter att hanen & den stora honan röjt runt så grottan nästan välte...det va en fet klump med ägg därinne..
nyss såg jag hu de höll på igen...sen hoppade den lilla honan ut..så inom loppet av några timmar lekte han av båda två...får se om jag få plats för alla de ynglen? hehe
#3 - 19 augusti 2003 14:37
Grattis! =)
#4 - 19 augusti 2003 14:37
Grattis!!! Många bebisar blir det.....
#5 - 19 augusti 2003 14:39
tackar =)
blev lite förvånad faktist...att han drog över båda två direkt efter varandra...men sånt händer bara i djurlivet (???) hehe
#6 - 19 augusti 2003 15:41
Lyfte på grottan nu igen efter att den lilla honan varit in där igen i en halvtimma minst..
och javisst...ännu mer ägg.. ojoj... att det får plats så otroligt mycket ägg i de små djuren..är lite smala nu visserligen, men ändå..
#7 - 20 augusti 2003 06:16
Nyfikenhets fråga, hur stor är din grotta? har du gjort den själv? måste den vara "tätslutande" med bara en ingång? lite sugen på att skaffa lite yngel :)
#8 - 20 augusti 2003 07:35
jag hade ingen aning om hur den skulle vara, & jag vill inte ha massa keramik i mitt akvarium..fult ju..
så jag tog en hyffsat stor kokosnöt, sågade av några centimeter på ena sidan.. sen tog jag en liten hobbysåg & sågade en glugg, strax större än hanen..ställde nöten under pumpen (av nån anledning gillar mina malar pumpar) och det tog 9 dagar efter inköpet av mitt lekpar innan de la ägg första gången..
den ser riktigt söt ut faktist..de som sett den tycker det ser ok ut iallfall..bättre än en lerkruka..haha..
och den är ju typ samma färg som rötterna nästan, har hela karet proppfullt med två bamserötter..vattnet är helt brunt & lite svagt ljus.. det kanske bidrar till att de leker ofta med?
#9 - 20 augusti 2003 07:40
Gud va kul med så mycket yngel=) Har själv 2 st ancistrus, skulle va kul om man kunde få yngel från dom=)

Hur ser man om det är en hane eller hona???
#10 - 20 augusti 2003 07:49
Hmm ok! kan man ju snickra ihop :) ja några krukor kommer inte i vårt akvarium heller... är mycket för att det ska vara naturliga saker i.. men en kokosnöt med lite javamossa på eller så borde funka fint :)
När min mal bodde i det lilla akvariet så hade jag en syre sten ine i ett hörn... gissa vem som satt i draget från bubblorna där och höll sig knappt kvar ed munnen mot glaset... poppis plats :)

tack för hjälpen :)
#11 - 20 augusti 2003 07:49
Hannarna har "skägg" det har inte honorna!
#12 - 20 augusti 2003 12:13
att sätta javamossa på funkar kanske..men varför göra det? tycker det ser lite kul ut med nötter i karet.. har 4 st i mitt dvärgciklid kar med, som de bor i..och förhoppningsvis lägger ägg i..
sen en sak till..precis innan de ska till att leka..så kommer hononra & "städar" nöten ordentligt på utsidan..verkar som om de "kollar" läget lite.. medans hanen städar inne i nöten.. de kommer sakta men säkert närmare ingången tills de får komma in..skulle ju inte gå lika bra med mossa på kanske? =)
det ser iallfall rätt kul ut!
#13 - 20 augusti 2003 12:19
Jasså gör de det?! ja då blev det avslag för mossan då! :)

*sjunger* *pappa jag kan inte få upp min kokosnöt....* ska iväg o handla en sen :)
#14 - 21 augusti 2003 09:16
vet ju inte om alla är såna, men jag har två honor & båda gör likadant..de smyger sig på hanen.. & han jagar dem varje gång...utom en gång & då blir det ägg..hehe
eller ja, honorna får "hälsa" på i nöten nån gång med för & kolla läget innan.. =)
iallfall väldigt kul & titta på dem när de leker..tar ett par dagar iallafall!
#15 - 21 augusti 2003 09:42
Jahapp , då var man o köpte 2 st kokosnötter igår :) pajade dock den ena så... det var lite meckigt att få ut innehållet... men jag kom på att köra dem i micron(när jag sågat av dem alltså) i typ 10 min så blev det väldigt lätt att tömma ur den sen :) ska stoppa ner den som blev bra i akvariet idag :)
#16 - 21 augusti 2003 10:14
jag skar med en vass kniv lite tvärs & kors i nöten sen va det bara att bända ut innehållet med en sked =)
ta & koka den först några minuter..man inte vad som kan finnas på/i den ju..hehe sen alla fibrer & så..behöver man inte greja bort om man inte vill, det tar ancistrusarna hand om med tiden...
min första nöt tog det 2 timmar innan hanen tog beslag på =)
#17 - 7 september 2003 13:58
Blev sugen på att starta ett lekkar till mitt ancistruspar, efter att ha läst alla inlägg. Går det bra att inte ha grus i lekkaret eller kommer det påverka deras vilja att leka?
#18 - 7 september 2003 14:01
frågan är varför du inte skulle ha grus? gör iordning ett kar som du både vill titta på för att det är fint, och som passar dem att leka i =) MYCKET roligare...
jag har 70-80 små yngel i mitt kar nu..hehe
tror inte det hade varit så bra för de små att böka runt på bottnen i allt slam som bildas där.
#19 - 7 september 2003 14:03
Tänkte mest att det är lättare att hålla rent utan grus. De bör väl matas med en hel del extra grönsaker för att komma i "stämning".
#20 - 7 september 2003 17:31
tja...men har du ett väl inkört akvarium så ska det nog inte vara så stora problem...tror malbebisarna får mer problem sen..för när de kommer ut kan du ändå inte suga bottnen..de är överallt...
#21 - 10 september 2003 05:46
Jag har fått 4 ägg från en vända här(jo bara 4) varav ett var genomskinligt vilket jag tar som att det inte är befruktat, saken är den att de äggen hade åkt ur boet igår trodde jag, jag viftade in dem i boet igen utan att röra dem men hjälp av att bara vifta till vattnet så att de flyttade sig in igen, men imorse när jag kollade så låg de långt ifrån grottan!! det är inte särsklit troligt att de flyttat sig dit pga av att det är strömt... kan hannen ha flyttat ut äggen? han är ju kvar i grottan...
kan de 3 stackarna till ägg som ligger utanför klara sig? 3 är ju befruktade, man ser att det är något i dem med... men det verkar inte ha gått särsklit långt...
synd att man inte har en hona till nu när hannen är på humör!!
ingen som har en stor ancistrushona att sälja i/runt linköping?!
#22 - 10 september 2003 08:54
Jag flyttade en rot med rom i (hade helt missat det) och då ramlade det ur en del ägg. Dessa hade jag i en glasburk där jag bytte lite vatten varje dag. Dessa ägg kläcktes samtidigt med de i roten efter en par dagar. Det tar ungefär fyra dagar från romläggning tills det blir "romkorn med svans".
Det kan vara så att det finns mycket rom i taket på din grotta och att dessa korn av någon anledning lossnat, då bryr säkert inte hannen sig om dem, utan de åker säkert ut när han ligger och fläktar friskt vatten över rommen i taket... Kan mina teorier stämma???
#23 - 10 september 2003 09:21
Jag har inte kunnat se någon mer rom än de korn som låg på "golvet" i grottan... den grottan som de bestämt sig för är uppyggd av sten och skiffer med en massa grus på så att jag akn inte se in i grottan uppåt så att säga, så finns det där så ser jag dem inte, men å andra sidan tycker jag att han håller sig i taket en hel del så kanske inte att det finns... jag vågar inte plocka isär den om det skulle störa hannen....
jag har inte flyttat upp de ägg som låg utanför grottan utan satte bara en kokosnöt över dem så att de inte skulle åka runt mer och så att de inte hade någon möjlighet att komma åt dem heller, jag har ju kvar en del cirkulation på så sätt runt dem... får helt enkelt se hur de klarar sig!
jag har också flyttat ut de 2 kampfiskar jag hade i det akvariet till ett annat så att de borde inte ha några fiender i det nu då det bara är hannen och honan i det!
Ska försöka se bättre in i grottan sen!
Tack för svaret! :)
#24 - 10 september 2003 10:02
Rättelse :) är hemma och käkar på lunchen, åter igen Nace, min Ancsitrus Guru, så har du rätt :) plockade bort skiffret som var ivägen och konstaterade snabbt att en mer korrekt uppskattning av ägg är mycket högre än den innan :) i taket sitter det en hel boll med ägg, och han håller sig som sagt i taket men han håller sig ju runt äggen :)

Attans.... Tjejen var inloggad.... aja det kom ju fram iaf :)

/Gugges
#25 - 12 september 2003 23:28
Kul att ha rätt ibland (börjar bli lite knäckt av Tobbes saltvattentåt)... Som tur är så är Ancistrusar sötvattensfirrar och Ancistrusar KAN jag....
Lycka till med bebisarna nu, borde väl vara "svans" på dina romkorn vid det här laget??? Ladda hem Zuccini nu tills de börjar komma ut om en vecka, de älskar att suga på en skiva som "legat till sig" i vattnet ett dygn eller så...
#26 - 12 september 2003 23:36
Jag hittade ancistrus bebisar i ett av mina kar idag visste inte om jag hade både hanar och honor, det är det ända karet jag inte har vaktat på och väntat på yngel, typiskt va? vi fick tag ien liten rackare som vi har flyttat till den minsta burken vet inte hur många det finns har sett två till men det går ju inte att fånga dom dom försvinner så fort man lyfter på täckglaset.
#27 - 13 september 2003 06:15
att fånga ancistrusbebisar med håv är gaaaanska tråkigt...haha.. de är så otroligt snabba så det liknar ingen sort & de får plats i precis vilket skrymsle som helst..
#28 - 13 september 2003 06:56
Japp :) idag när jag kollar så är det fullt av svansar i grottan :)
Ska bege mig iväg och köpa Zuccini med! :)
har även preparerat pumpen i karet, satte en stor filterbitsmatta över filterbehhållaren så att de inte ska kunna sugas in i pumpen med, för cirkulationen är väl viktig att bibehålla?

tack för hjälpen :)
#29 - 13 september 2003 07:21
jo... och av nån konstig anledning vill de sitta på insuget till innerfilter t.ex.
fick plocka ut några yngel flera ggr ur pumpen första gången innan jag byggde in den med filtermatta =)
#30 - 13 september 2003 09:03
Gugges! Köp inte Zuccinin redan, de lever på gulesäcken i ca 1 vecka. Har du andra fiskar i karet (förutom föräldrarna) så bör du inte mata ynglen förrän de kommer ut självmant, annars kan de vara för små för att klara sig mot faror. Om du däremot bara har yngel och föräldrar i karet, så kan du lägga en Zucciniskiva utanför öppningen till grottan om ca 1 vecka, så kommer de ut och börjar äta. Då kan du också plocka bort föräldrarna, för att öka ynglens chanser att få käk... de behöver MASSOR i början! När jag har Zuccini som är tillräckligt mjuk för att de ska äta den, så släpper jag ner en algtablett i bitar varje kväll, har jag inte "mörad" Zuccini i så släpper jag ner 3 tabletter per kväll... men det är klart, mina gamlingar skickar ju sisådär 130 yngel per kull...
#31 - 13 september 2003 09:34
Nanc, jo då jag förstog att det skulle ta ett tag :) föräldrarna (som är ensamma med ynglen i karet) ska få sig en liten mumsbit dock! sen har jag ju 2 akvarier till med malar så jag tänkte allmänt att det skulle bli lite fest för dem ;) det var ett tag sen de fick zuccini så...

Har bottensugit akvariet en gång nu och ska göra det ytterligare minst en gång till innan de ger sig ut från grottan, som du säger så kommer det bli en hel del mat i början så det gäller att det är så rent från matrester som möjligt för att motverka nitrit uppkomst vid hårdmatning.. eller gör jag fel?
När de sen är frisimmande och matningen är igång så kommer jag byta vatten ofta men i något mindre mägnd...

Skitar Zuccinin ner lika mycket(nitrimässigt alltså) som "vanlig" mat så som maltabletter?
#32 - 15 september 2003 16:42
Visst är det häftigt att bjussa malarna på Zuccini... fest blir det!!! Vi har också ett kar med malar (eller Tobbe har malar och jag tetror) vi har Nugget, Clowner, L-134, L-200 och ett gäng Corydoras. Vår L-200 (som heter Gullan) lägger sig på en skiva och leker propeller, så vi får alltid lägga i flera skivor för att alla ska få käk.
Vad gäller bottensugningen innan ynglen kommer ut har jag ingen koll, kör själv efter mottot ingen slamsugning = mindre jobb... En förutsättning för detta är väl att ha sand eller inget bottenmaterial alls i karet, har man grus kommer väl tabletterna att lösas upp och försvinna dit inte ynglen kommer åt dem. Har du grus får du kanske lägga i en lerkruka (utan bottenhål) eller något, som håller kvar tabletten när den börjar luckras upp, ynglen brukar nämligen vilja vänta tills tabletterna mjuknar. Jag har funnit favvotabletterna också, nämligen Wadleys, eftersom de är hårdare och räcker längre till ynglen.
Jag har i alla fall inte märkt av några nitrittoppar i något av yngelkaren, det ena är ett 40 l och det andra är ett 450 l som är uppdelat i 4 fack. Det enda jag drabbats av är infusorieangrepp i 40 l karet, men det gick över när jag ökade pumpkapaciteten från 200 l/h till 400 l/h.
I övrigt har jag märkt att hög pumpkapacitet, täta små vattenbyten och en temp på ca 26 grader verkar påskynda ynglens tillväxt, detta i kombination med stora mängder mat då...
#33 - 15 september 2003 16:49
Måste tillägga en sak till ett inlägg jag skrev tidigare i den här tåten, nämligen det där med att kläcka yngel i glasburk... Tror inte att det var en så smart idé, för efter att jag hällt tillbaka dem när de var frisimmande fick alla yngel vitaprick och inte ett enda yngel överlevde, alltså både av de som varit i burken och de som utvecklades i roten. Tror att de i burken var stressade och i dålig kondition, och därför drog på sig vitaprick som smittade syskonen.
Kan tala om att det inte är det enklaste att upptäcka prick på så små krabater, så de var illa angripna innan jag satte in medicin. Har precis medicinerat nu och har en ny kull på väg ur roten (tror den är ganska exakt timad med din Gugges) hoppas att det går bättre med dessa nu....
#34 - 15 september 2003 17:21
såg att mina hade lekt igen. en massa av min förra kull har dött.. jag valde att inte flytta på dem, och tror att vattnet blivit lite dåligt, jag kan ju inte slamsuga när de är däri och jag måste slamsuga för min gibbiceps skiter som satan..måste mata massor för att alla ska få mat annars är det endast han som får mat.. fast han åker ur nu när mitt stora kar blir uppstartat så kanske man kan få ordning på det?
#35 - 15 september 2003 17:28
Kollade in i grottan nyss och man ser att gulesäcken börjar minska i storlek nu, till på köpet så håller de sig inte i en enda stor klump utan far runt lite mer inne i grottan, men det är inte någon som har tittat ut ännu!
Dock är ju det här mina ordinarie städare i mitt 450 liters... måste ha en städare till det snart... det är bara en liten L204 Mal som är där i och han bryr sig föga om alger! bara rote som gäller där! är jäkligt sugen på en Clown pleco i 450 liters, men dels är de inte gratis och så skulla jag ev vilja hålla ner sorterna... fördelen med L204 är väl att de inte konkurrerar om algerna.. så fler L204 ska det bli! tycker de är kanon snygga! det är även clownen men kostar ju... ska byta ut mitt 30 liters till ett 62 istället runt den 25:e... får se vad som blir över till andra rackare!!
#36 - 15 september 2003 18:07
Du kan flytta honan nu, och garanterat även hannen, ynglen klarar sig själva. Jag brukar flytta honan när det är färdiglekt och hannen när han börjar komma ut och käka, om han inte behöver en viloperiod, för dom kommer säkert att leka rätt snart igen.
Vad gäller Clownerna så är dom relativt billiga, kostar bara strax över hundringen, fenomenala städare är det. Min absoluta favorit bland malarna är Golden Nugget, inte heller så dyra och helt otroligt snygga... Just när det gäller malarna är det lite kul med flera olika tycker jag, det blir inte lika rörigt som när man blandar stimfisk....
#37 - 15 september 2003 19:04
Menar du verkligen Clown pleco, Randig peckoltia som i Peckoltia vittata?? de ska ha 600kr för den här!!

Är föräldrarna något hot för ynglen? riskerar de att bli mat eller så?

Jo malar e kul! har sett en massa som är intressanta! :)

#38 - 15 september 2003 20:02
En fråga i detta inlägg då!

Jag köpte en lite såkallad Ancistrus i affären...när jag söker på Zoopet så hittar jag ingen som bara heter ancistrus? Har jag då Skäggmunsmal, Ancistrus, L144A? Vad är könskillnaderna på den?
#39 - 15 september 2003 20:11
Hannen får grov borst runt munnen, honan kan få lite men inte så mycket...
#40 - 15 september 2003 21:25
Gugges! Jo jag menar Clownplecon, kanske är vår handlare som tagit underpris, men några 600 ska du inte betala för den, det tar dom för L-200 här.
En annan mal som är fin men skygg är ju L-134, vi har en som man faktiskt får titta på när det är matdags. Jag tycker nästan att den är snyggare än Zebrorna, eller så är det det där med Räven och Rönnbären :-)
Vad gäller föräldrarna så är de inget hot mot ynglen, däremot har jag hört påstås att honan kan avliva hannen för att öka överlevnadschanserna för ynglen om det blir matbrist. Har inte varit med om det trots att det varit rätt trångt hos mig ibland... men man kan väl aldrig vara för säker.

Hult! Den vanliga Ancistrusen kallas för skäggmunsmal och har L nummret 144a, så stod det bara Ancistrus på karet, så är det nog en sådan du har. Könsskillnaden ser du när de börjar bli en 7-8 cm stora, har de då relativt slät nos är det en hona, ser den däremot ut som en genmanipulerad älg, så är det en hanne. Bilden på skäggmunsmalen här på fiskarkivet är på en typisk hanne.
#41 - 16 september 2003 04:22
L134:an var fin! jag gillar att de har lite skarpare brytningar mellan färgerna :) ska bege mig till butiken och kolla vad de har hemma och kan ta hem! efter en bläddring på gulasidorna igår så upptäckte jag att jag har missat 2 akvariebutiker i stan(kan vara bra att variera lite.. sist jag var på 4 tassar så skrev de "känd" på slippen till kortet ;) varav en saltvattensbutik! men men de kanske har lite mer rimliga priser på Clownen! :)

Honan är så pass mycket mindre än hannen så jag låter dem vara kvar... blir till att flytta dem om det blir rörigt där inne isåfall! tack för svaren :)
#42 - 16 september 2003 08:28
hej!
Jag upptäckte ett 10-tal ancistrussmåttingar i diskusburken härom dagen, de är ca 15mm långa, men hur gamla kan de vara???
/Lukas
#43 - 16 september 2003 08:45
det är nog inte mer än ett par veckor sen de simmade fram ur grottan =) de växer rätt fort ibörjan!
#44 - 16 september 2003 08:52
Lukas! Jag skulle tippa på att de är sisådär 3-4 veckor gamla, från leken alltså... De är fenomenala på att gömma sig när de fortfarande är små "streck", så du kan säkert ha flera. Har du Scalarer med Diskusarna kan du räkna med att de inte kommer att ha en chans om du har dem kvar i den burken...

Gugges! Hjälper så gärna till så :-) Kul att kunna upptäcka att man missat ett par butiker i stan... i Östersund har vi bara två st, så...
Om du gillar kontraster i färgerna så måste väl ändå Golden Nugget vara idealmalen, de är de minst blyga malarna vi har (Miffo och Company), de ligger framme och dräller även på dagtid... Men vi har möblerat vårt kar just för att kunna se malarna, så det inverkar väl också.
#45 - 17 september 2003 05:54
:) imorse tittade de 3 första ynglena ut ur sin grotta :) entog rak riktning mot pumpen och har suttit där sen dess... de 2 andra for omkring som tokar(ledsen om jag är lite överentusiastik - det är ju första gången :) dock verkar inte zuccinin vara särsklit intressant! honan kör dock stenhårt på den!

angående annan mal så börjar jag få tvångsmässiga begär av clownen, ska åka runt och kolla lite i stan vad som finns och till vilka priser, ska över höra runt lite i norrköping.. tar inte så lång stund att åka dit så :)
#46 - 17 september 2003 17:07
Härligt Gugges! Kan tala om att jag fortfarande efter ett par års Ancistrusodlande kan bli sittande i timmar och kika på de små strecken när de tittar ut för första gången... har inte sett till mina än, men kan tänka mig att de kommer ut vilken stund som helst.

Vad gäller Clownerna så är de nog ett bra val, men bli inte besviken, våra är i alla fall inte lika skarpa i färgkontrasterna som på bilderna här på Zoopet...

Jag har just nu lek på mina Läppguramisar, så just nu har malkoncentrationen släppt lite...
#47 - 18 september 2003 00:01
mina ancistrus yngel brukar inte vara intresserade av zuccini heller de första dagarna..men sen så..hehe
#48 - 18 september 2003 11:37
Hej igen!
Tack så mkt för svaren JR och Nanc!
Jo, om de är så gamla har de verkligen lyckats hålla sig undan!
Jag har inga skalarer med diskusarna, hoppas många klarar sig...
De flesta (ca10st) har simmat bakom en sneställd juwel-platta i ett hörn där pump och filter sitter.

/Lukas
#49 - 18 september 2003 13:36
Idag verkar det som om de flesta har börjat titta ut! :) visst far de som tokar in och ut ur både den ena och andra grottan som jag gjorde där inne men ändå :) JR du har nog rätt! tydligen ska 2 nu ha hittat fram till Zuccinin :) resten kommer väl varefter!
I helgen bär det iväg till bromma för att kolla in Bromma Zoomarknad :) har aldrig varit där men kul att kolla in lite nytt :) kanske hittar man någon rolig L mal :)

Och helt Off Topic:

Nanc: jag kollade upp zooaffärerna som jag missat! :) den ena har inte öppnat ännu, den andra har enbart saltvatten, tvångsmässigt måste man ju åka dit ändå(Korallfisken hette det) och efter att ha varit där så kan jag konstatera att det i framtiden blir ett saltvattensakvarie med! de hade ett bra utbud och verkade väldigt seriösa(fanns levandesten i mängder, men de låg i stora låga akvarier med cirkulation och man kan lugnt säga att de var levande :) massor med saker på(vad allt nu heter) får väl se om man kan planera idén om ett nanokar utan fisk i tjejens huvud... tror dock att det blir avslag till en början ;)
#50 - 18 september 2003 13:51
jaha du älskling....planera in idén i mitt huvud???

För övrigt så kan jag bara berätta att våra acistrusyngel diggar zuccini och pumpen...innan jag for till jobbet idag så satt hälften klistrade på zuccinin o resten vid pumpen :)! Dom är riktigt söta också...trodde väl aldrig att jag skulle säga det men...
#51 - 18 september 2003 13:59
Hööru!! (f-n jag är avslöjad ;) kan du sitta och surfa på jobbet?? ;) du skulle ju inte läsa det där förren jag hade börjat prata lite varmt om det! ha ha

Låter bra med ynglena du :)
#52 - 18 september 2003 15:07
hum, andra malar typ pansarmalar (metal vanlig&albino) och plecon, är de hot mot små yngel?
#53 - 18 september 2003 16:34
Gugges! Sikta på saltvattnet du, Tobbe har nyss börjat och jag har fullt upp med att inte ta över... eller lägga näsan i blöt... Skitkul och intressant verkar det vara... Det är ju ganska dyrt, men man kan ju köpa begagnat kar och sedan starta lite i taget... Du och jag är i samma sits ser jag, det är på gott och ont när man bägge är Zoopetare...
Pumpan! Jag är inte säker, men jag kan tänka mig att pansarmalar tar ancistusyngel, har faktiskt sett glödbandstetror avliva de små liven...
#54 - 20 september 2003 11:43
Hej!
Jag har mina ancistrus yngel med ett par pansarmalar (C.barbarus) och jag har iaf inte sett att de haft ihjäl några yngel...

/Lukas
#55 - 1 oktober 2003 12:30
Nanc, och alla ni andra som lyckats odla Ancistrus, vad anser ni vara optimal odlingstemperatur? Håller ni en konstant temeratur hela tiden eller höjer/sänker ni temperatur som regnperiodssimulering? I så fall, vilken temeperatur har ni innan respektive efter?

Själv håller jag ju mestadels Tanganyika-ciklider, men satte för några veckor sedan en grupp(1+2) Ancistrus i ett hundraliterskar. Jag vet inte om mitt vatten är särskilt Amazonas-vänligt, mjukt med högt pH. Jag använder bikarbonat för att få det lite mer stabilt. Men pH kanske blir för högt för Ancistrus? Några förslag?

Mikael
#56 - 1 oktober 2003 18:29
Jag brukar trigga dem med lite regntid första gången, sedan går det av sig självt :-)
Om du vill veta hur jag gör kan du söka på mitt namn och regntidssimulering, så får du nog en hel del napp...

Ett annat knep är att släppa ihop den unge hannen med en "mogen kvinna" första gången, så han får lära sig hur det går till, sedan kan han ta hand om de jämngamla ...

Jag looovar att jag ska skriva några artiklar i ämnet och lägga på ex vis Zoonen så småningom, men har lite dåligt med tid för tillfället....
#57 - 3 oktober 2003 10:53
Ingen panik ingen panik! Tant Nanc har redan hjälp mig med denna fråga men eftersom det kan vara intressant för de som odlar malar så klistrar jag in frågan här med så får tant Nanc klistra in sitt svar här med :)
-----------------------------------------
Jag har fått lite mysko tendenser i mitt mal akvarium! vem vänder man sig till då? :)
Ett par av mina yngel har börjat bli ljusa! en ljus rackare som jag såg igår började simma väldigt konsigt och la sig tillslut på rygg! lät han vara ett tag och när jag kikade tillbaks så var han borta.. man kan ju förmoda att den gått och dött i något hörn... har du varit med om det här?
jag gör vattenbyten varannan eller var 3:e dag(då ett lite större) är det för lite?! De har hela tiden tillgång till mat så som gurka och zuccini... sist jag mätte så fanns ingen nitrit(det var nån vecka sen- hann dock inte göra det imorse igen...) så i halv panik över att något trist är påväg att hända i det så bytte jag 10 liter vatten igen imorse! det enda som avikit från det vanliga är att jag inte enbart tog kallvatten vid sista vattenbytet... tog då 9 liter kallt och hällde på 1 liter kokande i hinken för att få upp temeraturen lite....
Vad tror du? är det shit happens grej eller är jag pågång att få ordentliga problem?!
#58 - 4 oktober 2003 18:34
Lugna puckar Gugge! Jag brukar räkna med ca 50% överlevnad på ynglen, det SKA dö några... Det handlar ju om det naturliga urvalet, de svaga får mindre mat och svälter ihjäl... Detta gör att du får fram friska och tåliga yngel... När jag började leverera yngel till djuraffären sa de att de aldrig haft så hög överlevnad på ynglen i affären och att det i princip aldrig var någon som kom och klagade på att deras nyinköpta Ancistrusar dött... Detta beror ju på att det blir ett naturligt urval.
Just det där med att de blir ljusa och "trillar av pinn" brukar vara vanligt, tror att det är sådana som inte får mat. Jag brukar vara så hemsk så jag lämnar kvar dem i burken, de andra gillar nämligen att äta dem... Låter grymt men känns naturligt...
Hoppas du känner dig lite lugnare nu :-)
#59 - 4 oktober 2003 18:39
Kan tillägga lite om vattenbyten. Hur ofta och mycket man behöver byta beror ju självklart på vad man har dem i. Jag drev upp 70 Ancistrusyngel i en 40 l balja en gång, då bytte jag ca 15% varje dag minst, då med kallt vatten.
Nu har jag yngel i en 450l balja med MASSOR av filterkapacitet, då byter jag en tredjedel varje vecka och inte allt kallt då, tror inte man ska ge dem ett tempfall på mera än 3 grader eller så...
Jag gjorde en miss med ett vattenbyte en gång, då sjönk tempen till 11 grader från normalt ca 26, alla yngel föll i dvala men piggnade till sedan. Vad jag kan förstå så hade jag nog inte flera dödsfall i den kullen än normalt... Med det vill jag INTE säga att det är att rekommendera sådana tempförändringar...
#60 - 23 oktober 2003 08:58
Nu är mina malar igång igen...
min stackars lilla hona är rund som en boll med svans..haha..
hon har försökt komma in i grottan till hannen i två dagar nu, har grävt 5-6 cm djupt hål bakom grottan & lyckades komma in den vägen men hon fick bara pisk av hannen.. undrar om hon kan spricka ifall inte hannen släpper till? =)
#61 - 23 oktober 2003 09:06
Hmm själv har jag plockat ur honan ur karet... jag har en ancistrus gold i mitt stora kar som har börjat växa till sig i rätt storlek.. ser bara små små utväxter på den(skägget asså) men är inte säker på om det är en hona eller hanne ännu! kan man kolla det på något annat sätt? rent krasst så borde det bli ett jäkla liv i karet som hannen är i om jag släpper i den där?(om det nu är en hanne alltså!)?
Har någon testat att blanda Gold och vanlig?!
#62 - 23 oktober 2003 09:45
Hannar brukar inte slåss om det inte finns en hona att tillgå...känner ni igen det grabbar :-)

Min erfarenhet är att även om honorna kan få lite taggar, så får de dessa i vuxen ålder. Om det är tonåringar, sådana som precis börjar bli könsmogna, som får taggar, då är det en hanne.
#63 - 23 oktober 2003 09:49
Ok! Då ska jag mao testa att låta hannen lämna yngelakvariet nu... han gör ändå ingen nytta just nu på yngelfronten och kan gott ägna sig åt att städa lite i mitt stpra kar och få rasta sig lite i större volym.. han har ju jobbat lite på sistonde om man säger så!

tack för svaret Nanc :)
#64 - 24 oktober 2003 06:33
Så, då har även jag inhandlat ett stycke ancistruspar efter att ha läst era inlägg och blivit intresserad. Här kommer några funderingar jag har:

Går det bra med en lerkruka eller måste jag köpa speciell malhåla åt dem ?
Hur pass viktig är cirkulationen, läste ett annat inlägg på nätet att de ofta sugs in i filter. Själv har jag endast ett s k luftdrivet billifilter (skumpatron) som puttrar på, är det för litet ?

Mvh Karina

#65 - 24 oktober 2003 09:38
Hej Karina! När Ancistrusar väl vill leka brukar de inte bry sig så mycket om vad de har att leka i... Tror nog att en kruka går bra, men gräv ner den liggande isåfall (om det är en kruka med hål i botten), eftersom malarna lägger rommen i taket på sin grotta. Annars brukar en urholkad halv kokosnöt vara populärt, eller en ihålig rot...
Ancistrusar vill ha bra cirkulation på vattnet... Om du har ett billifilter så måste jag fråga hur stort kar du har??? Det låter nog som läge att skaffa en riktig pump, om inte annat för ynglens skull sedan. Att Ancistrusarna skulle sugas in i pumpen låter mindre troligt, sätt en bit myggnät över insuget när ynglen kommit om du är orolig. Jag har Fuval 3+ i mina 100 l lekkar och ingen yngelsäkring på dem, har inte märkt att ynglen förolyckats i dessa pumpar.
#66 - 24 oktober 2003 10:25
Hej Nanc och tack för ditt svar !

Har förstått att du har kunskap inom detta område. Själv har jag aldrig ägt något par av ancistrus. Detta par har haft yngel tidigare.

Sökte på nätet och fick fram en artikel skriven av en tjej där hon skrev att ynglena kunde sugas in i filtret. Därav det "blygsamma" filtret. Har större filter och kanske får byta ut det då.
Angående krukan så har jag kapat ut en ingång i krukan eftersom jag såg att författaren till artikeln också hade gjort det. Krukan står ställd uppepå en skiffersten. Fel ?
Frågade min akvariehandlare ang odling av ancistrus. Han har även erfarenhet av dessa. Enligt honom räckte en skiffersten eftersom hannen gräver sig ner under den.
För övrigt verkar malarna trivas bra. Lyst in i krukan och sett att bägge två är gärna där inne.
Akvariumet är 43 liter. Malarna är inte så värst jättestora.

Mvh Karina
#67 - 24 oktober 2003 10:35
Det funkar jättebra med den krukan tror jag. Skifferstenen duger säkert också, jag har haft ett par som använde en sådan. Om paret har haft yngel tidigare är det säkert inga problem, och är bägge i krukan kanske du redan har rom...
Ditt problem kan komma när du väl fått ynglen, åtminstone när malarna är så stora att kullarna består av mera än 80 yngel, då blir det svårt att driva upp dem i ett så pass litet kar... Du får till en början i alla fall räkna med att ta bort de stora malarna när ynglen kommit ut, annars blir det på tok för trångt...
Gå till ett växtvaruhus eller något sådant och köp en liten bit myggnät, detta kan du sätta med gummisnoddar över själva insugningsdelen på pumpen, då kommer inga yngel in. Vet även de som sätter för en bit filtermatta på utsidan men har inte testat det själv. Somliga rekommenderar en nylonstrumpa över pumpen, men det tycker jag blir tätt på en gång, så pumpen tappar kapacitet....
#68 - 25 oktober 2003 05:54
Hej igen och tack för ditt svar Nancy !

Har nu bytt ut pumpen mot ett annat innerfilter. Ser hur växterna vaggar i strömmen men tyvärr är det ingen diffusor på detta filter. Kanske det går bra ändå ?
Angående preparering av vatten till ancistrusar, är det något jag bör tillsätta ?

Mvh Karina
#69 - 25 oktober 2003 17:34
Hej!!
Har 2 ancistrusar som är 10-12 cm och ja tror det är en hona o en hane....

....iallafall så igår när ja bytte sand o inredning så när ja släppte i dom så la dom huvuden mot varann o böjade skaka me slåss me huvuden är det hanar som slåss eller nån sorts parnings lek hos fiirar??
#70 - 25 oktober 2003 18:11
Funderar på att införskaffa ett gäng Nuggets 8 st om allt vill säg väl runt 10 cm god kondition min fråga har nån lyckats få dom o leka.?? rätt dyra därför frågar jag kankse skall prova odla upp lite såna .))Följdfråga kan ha dom ihop med andra ancistrusar om man tänker i odlingsyfte .????
#71 - 25 oktober 2003 19:03
Karina, du behöver inte göra något med vattnet, om du inte har väldigt hårt vatten, då kan det behövas något som gör vattnet mjukare. Kommer de inte i gång får du testa en enkel regntidssimulering.
Cool, om du har så stora Ancistrusar så ser du om du har en hanne och en hona eftersom hannen borde se ut som en genmanipulerad älg på huvudet... Om ingen har taggar är det två honor, om bägge har det så är det två hannar... Vilken konstelation det än är så är beteende du såg vanligt både vid kamå och vid lek...
aquan..., tror du får bäst svar genom att skriva en egen tåt om odling av Golden Nugget, tror inte jag läst om att någon lyckats här på forumet...
#72 - 25 oktober 2003 19:18
Nu! är pumpen igång i mitt andra kar(det tog ju inte lång tid;) och jag har flyttat över 7 st från den första kullen dit! :)

Dags att avgöra vad min Gold Ancistrus är med.. har lagt upp en bild för ändamålet som inte är så värst liten men förhoppningsvis så kan man avgöra vad det är då! hanne eller hona...

http://members.fortunecity.se/gugges/
#73 - 25 oktober 2003 19:41
Gugges, om den är sisådär 5 cm så kan det nog vara en hanne, är den stor däremot så är det nog en hona... Den ser mera ut som en hona i kroppen, men jag vet inte om det är en synvilla att den har lite taggar mitt fram på nosen... Däremot har den ju inga antydningar till taggar på huvudet... så, om den är mera än 5 cm så är det nog ganska säkert en hona... Du lär ju märka det när du ger den sällskap i alla fall :-)
#74 - 25 oktober 2003 19:59
Hmm får testa då! den är nämligen ungefär 5 cm så! det enda jag har sett är att den andra honan i karet som de går i jagar bort den här golden om den kommer för nära... kanske ett tecken till på att det är en hona?
Tack för svaret! :)
#75 - 6 november 2003 07:56
[:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127]
I söndags så hade jag för första gången lek mé mitt ancistruspar i 70:an. Hanen har haft fullt upp mé fläktningen av vattnet inne i snäckgrottan sedan dess......så nog lär det finnas rom där alltid. Svårt att se faktiskt.
Men...hmm...om man läst allt rätt nu va...så skall alltså äggen kläckas typ efter ca 5 dagar...dvs...förhoppningsvis imorgon då. *biter nervöst på naglarna*
Har mitt lilla 45 liters uppe mé vatten från 70:an i....ska nu bara skaffa en liten doppvärmare till det. Blir på hemvägen det idag...då jag slutar tidigare ju !! Tjohooo..
Sen så....flytta in lilla karet in i sovrummet...litet vattenbyte....och sen så...tänker jag nog ge mig på att försöka att flytta över hela grottan mé herr mal i till 45:an.
För jag har ett gäng småscalarer i 70:an som håller på att växa till sig ju. Ingen bra idé att låta malyngelslynglarna börja sitt liv mé att behöva fly för de där glupska monstrena ju.

Har en liten fråga, vad skall jag börja att mata de små ynglena mé då de ätit klart av sin gulesäck ??
När é det som man skall plocka bort hanen ??
Räcker det mé den lilla pumpen (den minsta Fluval innerfilter) eller skall jag förstärka cirkulationen i 45:an mé en syrepump ???

Tusiken...känns som om man skulle behöva gå en kurs i "Malyngelvårdens ABC" !!!!

#76 - 6 november 2003 08:41
Jag börar mata mina med algtabletter från start, efter nån vecka börjar jag komplettera med tex zuccini...
Hannen har jag inte flyttat på alls men det kan ju kanske vara bra att ha kvar han i 2 veckor kanske?min gissning bara... alla kommer ju inte ut samtidigt så att säga...
Att ha dem med scalarer kanske inte är det bästa, men även om man flyttar dem med vatten så kan en del yngel gå hädan.. de verkar vara väldig känsliga för flytt när de är små!

Pumen vet jag inte hur mycket den pumpar, jag har i mitt 63 liter en pump som pumpar 450L/tim och i mitt 54 liters en som pumpar 350 L/tim .. de verkar gilla att det är bra drag i vattnet och är ju som sagt väldigt känsliga för både syrebrist och nitrit... ett litet dilemma eftersom de ska ha mat hela tiden!
Hoppas det går bra! :)
#77 - 6 november 2003 08:58
Hej
mina makar leker inte ofta jag har ca 15st varav ca 6st är stora hanar och resten honor allt handlar om årstider och att just 1hane får schansen till 1 hona jag har fått mal yngel 1 gång det landade på ett 60tal yngel och det va på vårkanten, det säjs att det är då det är regn period i deras hemland, visst jag ska inte ta gift på att din hanne har två fuar samtidigt men sanorlikheten är nog inte så stor för då borde jag fått mer yngel.
#78 - 6 november 2003 09:11
Hej Gugges. Tack för dina svar.
Tänkte att jag skulle flytta på hela grottan, det är ett snäckskal efter en anemon som han lagt beslag på. Idag, alltså...jag tror inte att det har börjat att kläckas några yngel än, men man vet ju aldrig.
Det är en chans som jag får ta helt enkelt.
Kommer nog att komplettera med en syrepump så att cirkulationen på vattnet blir så bra som möjligt.
Tänkte även införskaffa några guppisar att ha i det karet.

Hej å hå...vem hade kunnat ana att man skulle bli sån där malyngelslyngelsparantes ??? *ler stort*
#79 - 6 november 2003 09:28
Hello Mogwai!!! Här kommer lite tankar från Ancistrusyngelparentesparentesen. Jag rekommenderar dig att göra flyttningen så snart som möjligt, det är enklare när de sitter fast i grottan... Försök att ta allt vatten från gamla karet om det går, chanserna ökar att du klarar dem då... Se till att du inte får för stor tempskillnad mellan karen...
Om inte grottan är för stor måste det bästa vara att ställa ner en hink, eller nåt, i akvariet och sedan lyfta över grottan dit... åsså över med hink och allt till det nya... Du får räkna med att det kommer att ramla ur några yngel ur grottan... det är nog ofrånkomligt...
Det är först när du ser hur många yngel du har som du kan börja fundera på det där med pumpkapacitet och så.... En liter vatten per yngel är lagom, har du flera än så så är det läge att skaffa större pump och göra dagliga vattenbyten... Det där med Guppys till karet borde du nog avvakta med tills du ser hur många yngel du har...
Jag menar... 45 liter skulle inte räcka långt på de kullar jag får nuförtiden... på sisådär 150 yngel i stöten :-) Hannen kan du i alla fall plocka bort när han börjar komma ut och äta efter att ynglen lämnat roten, då har han gjort sitt och tar bara mat och syre från ynglen....
#80 - 6 november 2003 10:06
Käraste Nanc. Tack för det....nu har jag fått ännu mera komplex *s* inför mitt förhoppningsvis blivande yngelparantesskap !!!!
Näääe...skämtar bara.
Jag tror inte att det har börjat att kläckas några yngel än....*skelar mé ögonen*...men det é ju så rackarns svårt att se vad som händer i den där grottan ju !!! Men fläktar gör han....för fullt.
Joo...hade tänkt att flytta med så mycket vatten som möjligt med snäckan.
Alltså...det är egentligen ett skal...eller rättare sagt en sammansättning av skal från döda anemoner som jag har som grotta. Å malarna äääälskar den !! Varje gång som jag flyttat på malarna, dels då en av dem skulle över till stora karet, så vart det att lyfta upp hela snäckan. Lägga i en annan skål...och vänta på att en av dem skulle krypa ut. Sen så fick man vara snabb.*s*
Vilken färg har de små ynglena då de kläcks ???
Hur lång tid tar det innan de börjar att simma ut ur grottan på ett ungefär ??
Kan Nanc va snäll å komma ner å hålla skitnervös blivande yngelslyngelparantes i handen ??? *s*

[:-127][:-160][:-127][:-160][:-127][:-160][:-127][:-160][:-127][:-160][:-127][:-160]
#81 - 6 november 2003 10:50
Mogwai! Ynglen stannar i sin grotta sisådär en par veckor... lite beroende på hur trygga de känner sig tror jag... Det verkar som om de kommer ut snabbare om det inte finns andra fiskar i karet... Ynglen är lite orangegenomskinliga när de kläcks... när de kommer ur grottan har de nästan samma färg som stora Ancistrusar...
Du ska nog vara glad att det är 60 mil mellan oss i dag förstår du... jag kommer att vara sååå grinig och associal i dag och i morgon... men det tar vi på ZMHI....
#82 - 6 november 2003 12:41
Uj, uj, uj, idag har några malyngel kommit ut ur krukan och suger sig fast lite överallt. Dock inte så många till antalet ännu, men några stycken är det allt. Oj, så söta de är ! Blir så käääär....*s*

Solen skiner idag, åtminstone i hjärtat..

Karina
#83 - 6 november 2003 13:13
fichi life - jo..jag har en hane, två honor..
han har lekt av båda två samtidigt två ggr i sträck nu.
sista gången var det minst 175 yngel som kom ut ur grottan..( jag räknade dem samtidigt som jag flyttade dem)

Sen detta med innerfilter.. jag har plockat ur yngel ur mina innerfilter flera ggr.. har inga "öppna" innerfilter längre..
i ett kar har jag t.ex. en plastskål som jag ställt innerfiltret i och fyllt på med engelsk sjösten tills jag skyddat insugshålen.. blir som ett kombinerat bottenfilter / innerfilter =)
#84 - 7 november 2003 10:35

Nu så.....igår då man kom hem å hade försvarat sin tallrik mat från rovdjuret Friherre von Oliver [:-62]...som bokstavligen talat kan gå över lik för att roffa å sig några bitar kyckling då man köpt hem från kinakrogen !!! [:-21]
Sen kavlade man opp ärmarna å satte igång mé liv å lust. Tömde nästan hela lilla 45:an på vatten, rensade pumpen. Plockade fram nyinköpta lilla doppvärmaren. Sambon fick lov att offra lite muskelkraft på att lyfta opp det på bänken ut i hallen. *s*
Så hade han mage att påstå att jag é en sån där "smygare" !!!!!
Asså:
"Du började mé en katt, sen så skulle ju den natuuuuurligtvis inte vara ensam utan skull ha sällskap. Sen så började du mé ett akvarium, men vem tusan har sagt att akvarier behöver ha sällskap ???
Nu har vi 3 (!!!!) akvarier !!!"
Jag såg naturligtvis helt oförstående ut ??? Smygare ?? Jag ??
nä nä nä...min bäste herr sambo !!! Nu tar vi å drar i handbromsen va !! Det var inte jag som började mé tjatet om att skaffa katt !!
[:-62][:-62][:-62][:-62][:-62][:-62][:-62][:-62][:-62][:-62][:-62]

Nåja...åter till ämnet...*mummlar*....vatten togs från 70:an....så mysse som jag bara tordes ta. [:-160][:-160]
Sen så skulle själva flytten ske. Hämtade en stor skål, sänkte sakta sakta saaaaakta ner den i 70:an. Lyfte försiiiiiktigt opp snäckan ur gruset....flyttade den i samma läge som den legat i gruset i...försiktigt försiktigt in i skålen. Inte en millimeter av snäckan kom ovanför vattenytan. *stolt*
Höll så snäckan i samma läge i skålen hela vägen bort till 45:an....och det var en utmaning mé Musse af Galenpanna samt Friherre von Oliver rännandes kring benen likt veritabla torpeder !!!
"Va gör du matte ??? Va har du där matte ??? Får vi kolla ???"
Samma procedur i lilla 45:an....sänkte saaaaaaaaaaakta saaaaaaaaaakta ner skålen...behöll snäckan i samma läge....flyttade försiktgt ut den ur skålen och la den på plats i gruset...och.......ut for lilla praktbotian [:-170] som en kanonkula !!!!
Jag hade inte sett att den smitit in i snäckan då jag tog ur den ur 70:an !!! Shit !! Den skulle ju inte alls mé !! Jahaps...fram mé håven...och lyckades att få fatt på den lille banditen i första försöket !!! Tebaks mé den till 70:an.
Sen så....kollade så att herr mel mådde bra....vilket verkade vara fallet. Han ägnade inte hela tillställningen en endaste blick !! Utan fortsatte att fläkta sina rom, vilka plötsligt syntes på ett helt annat sätt i lilla karet. i 70:an så hade ju snäckan skuggats av växtblad så man såg inte så mycket in i den. Men nu så, såg man plötsligt hela romhögen !!! Kul.

Lite ommöblering i 70:av för att fylla tomrummet där snäckan varit.
Lite mera växter. Påfyllning av vatten och rensning av pump.
Pust.

och så...imorse då man tittade till 45:an så....lös mé ficklampan in i snäckan för att kolla läget...så har romkornen kläckts !!! Små små små guloranga som rörde på sig. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!
Jag har blitt melyngelslyngelsparantes !!!!!!!

#85 - 7 november 2003 20:15
Ett helt gäng ancistrusbarn har nu kommit ur sin kruka. Jättesöta, springer och kollar på dem med jämna mellanrum. Kan ju inte låta bli...*s*
Vad kommer att hända nu ? Hur snabbt efter att dessa yngel kommit ur grottan kan honan lägga nya ägg igen ?

Mvh Karina
#86 - 7 november 2003 22:05
Härligt Mogwai! Jag är säkert inne på min sjuttielfte kull men kan ändå inte låta bli att spana med ficklampa i roten när jag vet att det ska finnas nykläcktingar där, det är så himla mysigt!!!

Karina! Det är olika hur snabba de är på att leka om, en del är på så snart ynglen lämnat grottan. Jag brukar sära på mina några veckor för att hannen ska få äta upp sig lite, hade nämligen en hanne som dog efter typ 6 kullar tätt på varandra....
#87 - 9 november 2003 11:46
Matade malarna med en skiva squash i går kväll. Smaskens verkade de tycka samtliga.
Lät skivan vara kvar över natten. På morgonen när jag vaknade var vattnet kraftigt nedsmutsat.
Hur gör ni andra. Har ni kvar squashen över natten ?

/Karina
#88 - 9 november 2003 12:28
jag låter mina ligga tills de är slut, tar ett par dagar ibland...
#89 - 9 november 2003 13:05
Jag låter också mina ligga kvar, men jag försöker anpassa biten så att den är uppäten på en par dar... Jag tar också bort mitten på skivan, det är den som skitar ner mest... skalar den inte heller, skalet håller ihop skivan bättre...
Det verkar också av någon anledning bli mindre skitigt av en fjärdedels tjock skiva än av en tunn hel skiva... Bara att testa sig fram, för ett är säkert, ynglen älskar detta käk när de varit ur roten en vecka eller så...

Annons