Visst är det häftigt att bjussa malarna på Zuccini... fest blir det!!! Vi har också ett kar med malar (eller Tobbe har malar och jag tetror) vi har Nugget, Clowner, L-134, L-200 och ett gäng Corydoras. Vår L-200 (som heter Gullan) lägger sig på en skiva och leker propeller, så vi får alltid lägga i flera skivor för att alla ska få käk.
Vad gäller bottensugningen innan ynglen kommer ut har jag ingen koll, kör själv efter mottot ingen slamsugning = mindre jobb... En förutsättning för detta är väl att ha sand eller inget bottenmaterial alls i karet, har man grus kommer väl tabletterna att lösas upp och försvinna dit inte ynglen kommer åt dem. Har du grus får du kanske lägga i en lerkruka (utan bottenhål) eller något, som håller kvar tabletten när den börjar luckras upp, ynglen brukar nämligen vilja vänta tills tabletterna mjuknar. Jag har funnit favvotabletterna också, nämligen Wadleys, eftersom de är hårdare och räcker längre till ynglen.
Jag har i alla fall inte märkt av några nitrittoppar i något av yngelkaren, det ena är ett 40 l och det andra är ett 450 l som är uppdelat i 4 fack. Det enda jag drabbats av är infusorieangrepp i 40 l karet, men det gick över när jag ökade pumpkapaciteten från 200 l/h till 400 l/h.
I övrigt har jag märkt att hög pumpkapacitet, täta små vattenbyten och en temp på ca 26 grader verkar påskynda ynglens tillväxt, detta i kombination med stora mängder mat då...