ancistrus+kokosnöt?

#1 - 5 december 2004 17:36
undrar hur det ska se ut med kokosnöten till ancistrus?
ska öppningen vara uppåt eller neråt....
sen har jag lite svårt att se könet på dem har tre st 8cm...
#2 - 5 december 2004 17:38
hanarna har skägg medans honorna nte har nå alls eller vara lite.
Angående kokosnöten så kan mna ha håler på sidan så det blir en öppning i sanden så kan dom gtäva ut öppningen som dom själv vill ha det.
#3 - 6 december 2004 09:00
ancistrusar gillar mest när dom får tränga sig
in i en öpnning , och hellst med en ingång i
toppen på kokusnöten.Detta är givetvis svårt
att mäta hur mycket dom kan tränga sig, så
många föredrar att göra ett litet hål i botten
av kokosnöten och sedan låta malarna gräva sig
till den ultimata öppningen. fin sand är att rekomendera.

/Baggen
#4 - 6 december 2004 09:01
jag har tre kokosnötter i mitt akvarium ,en med toppen avkapad och två med små hål på sidan... min hane verkar gilla de med hål på sidan bättre. tre kullar hittils..=) men jag tror det är olika från mal till mal...
#5 - 6 december 2004 09:11
Om man bara gör mindre hål i nöten blir det ju svårt att ta ut innanmätet. Är det OK att låta det vara kvar? Dom kanske t o m äter det?
#6 - 6 december 2004 09:19
Tänk på att om du tar ut "fruktköttet" och sen äter upp det, så har det en laxerande verkan på ditt tarmsystem [:-142][:-27]
#7 - 6 december 2004 09:28
Jag trooooor (e inte säker) att de flesta delar kokosnöten innan de tar ut innehållet.... sedan gör de ett hål....men som sagt det är vad jag tror... har inte nån kokosnöt själv...
#8 - 6 december 2004 09:30
ja, jag delar dem iaf innan fruktköttet tas ut
#9 - 6 december 2004 12:29
Jag sågar ut en mindre "kvart" ur nöten. Sen kokar jag den i ca 30 min och skär refflor i kokosen med en kniv och kör sen ner en skruvmejsel mellan kokosen och nöskalet och bänder bort den reffla för reffla. Funkar jättebra. Misstänker att kokosen skulle mögla/ruttna rätt fort om den fick sitta kvar.
Om man gör på liknande sätt är det sen väldigt lätt att flytta nöten med hane och rom till ett yngelkar. Bara sätta handen för öppningen och lyfta över den vattenfyllda nöten med "innehåll".
#10 - 6 december 2004 12:51
Tack för ett bra tips, Sonja.
#11 - 6 december 2004 12:59
Ett litet tips om man har gott om tid och vill slippa trilskas med fruktkött som sitter fast :) Vänta! Jag köpte kokosnötter för ca ett år sedan, men det blev aldrig av att jag öppnade dem och gjorde iordning dem. Häromhelgen hittade jag dem och bestämde mig nu för att ta tag i saken. När jag öppnade dem så trillade det bara ut en liten brun boll :) Innanmätet hade torkat och innerväggarna var så rena de kan bli från fruktkött!
#12 - 6 december 2004 13:03
He! he! Jag gjorde liknande en gång, men väntade mindre än ett år. Kanske några månader. Gissa om det var ruttet och stank innuti? Det var bara att slänga och köpa ny.

Annons