Hej, det finns ju C. pygmaeus hos Corydoras arterna men finns det någon motsvarighet hos ancistrus som också är väldigt liten?
Eller någon annan algätare. Max 10 cm.
GuppyKungen skrev:Otocinclus cocama verkar ganska bra, den blir inte så stor och den äter alger, och ser fin ut. Finns det ytterligare några andra malar som ni vet om?
GuppyKungen skrev:Och nu har jag en riktig nybörjar fråga... Uppstår det alger i ett akvarium även om man inte har några "riktiga" växter, för att jag har plast växter
3 guppy skrev:Prickig kinapleco eller hongkong-pleco
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?=1028
http://www.zoopet.com/fisk/fisk.php?NR=1043
Lutt skrev:fast det är inga malar
GuppyKungen skrev:Och nu har jag en riktig nybörjar fråga... Uppstår det alger i ett akvarium även om man inte har några "riktiga" växter, för att jag har plast växter
3 guppy skrev:Kalla det vad du vill
fiskar med sugmunnar som äter mycket alger = MAL
vet att dem käkar mycket alger eftersom jag själv har dem.
GuppyKungen skrev:Varför skulle det inte vara malar?
Azur skrev:Jag skulle personligen inte säga att ett 63-liters är för litet för vanlig Ancistrus, det är inte överdrivet snabbväxande eller aktiva fiskar. Faktiskt är min rekommendation ett par ancistrus, men för de frågor som kommit upp...
1) Ja det finns småvuxna Ancistrus-arter. Ancistrus claro blir sisådär 8 cm och går sällsynt att få tag i.
2) Hongkong-pleco är inte en mal, det är en grönling. Tittar du noga på den kommer du att se att den har fjäll - det har inte malar - och den har inte heller sugmun, utan en sugplatta som sitter på buken.
3) Ja, plastväxter är att tigga om alger.
3 guppy skrev:jo dem käkar SKITMYCKET alger
GuppyKungen skrev:Frågan är då om snåljåparna i affären orkar beställa in Ancistrus Claro. Dom har några Ancistrus men dom heter bara Ancistrus enligt dom.
Lutt skrev:hehe det är nog den vanliga ancsitrusen då....många tror nog att det är den ända arten inom ancistrus men det roliga är att det är en av de största släktena inom familjen L-malar
GuppyKungen skrev:Hur många borde jag skaffa då? En enda kanske blir lite ensamt...
oscwe skrev:det finns ju Algätare så som Gyrinocheilus Aymonieri dom blir inte större än max 28 cm
GuppyKungen skrev:Hur ser man skillnad på hane/hona?
3 guppy skrev:ett ancistrus par skulle jag rekomendera
Azur skrev:Ancistrus är huvudsakligen nattaktiva. Inte lika extremt skygga som t.ex. Hypancistrus, men relativt tillbakadragna är de. Med tiden kommer de att visa sig mer.
GuppyKungen skrev:Försökte att ge en gurkbit idag men gurkan sjönk aldrig. Hur får jag dom att sjunka?
GuppyKungen skrev:så jag ska alltså göra ett hål i gurkbiten och släppa ner den eller ska jag släppa ned teskeden också?