Eftersom salt väger lite olika beroende på fukthalt i saltet kan man inte säga något exakt. Dock kan man säga på ett ungefär att 0.5 dl / 10 l är ca 1.005 på salttäthetsskalan, 1 dl / 10 l är ca 1.010 osv.
(...)
Men jag tycker du skall testa! Vill ju inte skämma dig så du inte testar bräckvatten vilket vore synd. :) Skriv gärna hur det går...
Hmm, jo. Tack - nu förstår jag salttäthetsskalan. Jag håller på att vänja in dem sakta men säkert.
Skulle ju vara kul att ha ancistrus i det större - men vi får se, han kommer nog inte att trivas. Ska även höra mig för om fig8 i butiken... Den var jättefin den med :)
Ännu så kör jag bara igång det nya och ska sätta i några kamekazefiskar för att få igång bakterierna. Tänkte några små som kanske kunde bo i 20L sen ihop med räkan, ev ancistrus (- stackarn) o sniglarna. Endlers eller killi som kamekaze (fast killi är ju lite dyrt - om de dör...)?
Ska även då höra om hur jag ska få in kalk i pumpen (?) och bikarbonat (?). Är det samma som man bakar med?
Kanske är idé att inköpa vattentest för hårdhet? Vilka mer test kan det vara bra att ha när man kör bräckt (har redan ph och nitrit)? Har du tips på några fina växter? Kanske ska försöka få i lite fina stenar istället för rötter. . . bygga upp en grotta... mja mja. . . lite tid har jag nog på mig att bestämma mig.
Tack för ditt stöd :D