Ancistrus, hur ofta lägger de rom?

#1 - 23 juni 2008 18:55
Undrar hur lång tid efter en hona har lagt rom, kan hon lägga igen? Är det när hanen släppt ut första kullen eller kan hon lägga ny rom tidigare än så?

Frågan är alltså, 'lönar' det sig att låta honan lägga rom och sen flytta henne till ett annat kar där det går en annan hane så hon kan lägga där med?
#2 - 24 juni 2008 05:44
Gör inte det då honan behöver tid att återhämta sig, och har du väl fått ett par som fungerar så kommer de att ge yngel i parti och minut;).
Det brukar ta en/ett par veckor från det att ynglen lämnat hannen tills de är redo för en ny laddning, så varannan månad ungefär har du en ny kull.
Det kan även löna sig i längden om du kan skilja paret åt, så de får äta upp sig då speciellt hannen brukar bli ganska sliten.
#3 - 24 juni 2008 16:14
Ok, då ska jag inte göra så. :)
Jag hann med att få två eller om det var tre kullar innan jag klantade mig och rev lite för mycket i karet en dag. Hanen flyttade då ut ur krukan och har sen dess, åtminstone ett par månader, inte gjort tendens att flytta in igen.
Jag gör kallvattenbyte ibland, matar på bra eftersom det går malyngel i samma burk och ser till att filtret blåser på så mycket det kan.
Har även haft i en till kruka.

Vet inte vad mer jag kan göra. Igår morse såg jag att han hade grävt lite vid öppningen på ena krukan, men inte mer än så.
#4 - 24 juni 2008 17:47
Det kan vara att dina Ancistrus gått in i en viloperiod som kan vara ett ganska bra tag, som jag även tycker mig se bland diskusarna här hemma med.
Det är bara ett gäng diskustonåringar som håller på i ena karet som antagligen inte fattat vad livet det går ut på;).
#5 - 24 juni 2008 18:08
Nej, jag vill ju ha bebisar! :(

Ja där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag, att de kunde gå in i en viloperiod hade jag ingen aning om. Men det är klart...det kan ju vara på sin plats med lite vila ibland ;)

De beter sig lite skumt just nu så vilan kan, förhoppningsvis vara över. Hanen gräver (även om han gräver på sidan om en kruka) så nåt är på gång iaf.

Tack för svaren iaf!

Annons