Ancistrus honor? (Bilder)

#1 - 16 februari 2009 19:07
[COLOR=black]Städa lite i källarn i helgen och nästan "hittade" ett 60L kar som jag hade glömt bort totalt att jag hade. Bestämde mig på en gång för att starta upp detta och försöka dra upp lite ancistrusyngel i.[/COLOR]

[COLOR=black]Efter ca en timme så vart karet klart. Blev lite ihoplock från andra akvarium. Den söndriga krukan i mitten är utbyt mot en hel.[/COLOR]
[COLOR=#22229c]http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d46200972124P20a7[/COLOR]

Tanken var att plocka en av mina ancistrus honor från mitt 400L och sedan skaffa en hanne till henne. Men jag är lite osäker på om det är honor som jag har.
Vad tror ni, denna är ca 3år och nästan 7 cm.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ed6200965933P10da
Den andra är ca 3år och ca 5 cm lång.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5b6200970333Pd68b
Vad tror ni, honor?

Sen är jag lite osäker på om det räcker att driva det med en luftpump?
[COLOR=#800080]http://forumbilder.se/show.aspx?iid=666200972055P2cd8[/COLOR]

Vad tror ni?
#2 - 16 februari 2009 19:15
3 år och bara 5 resp. 7 cm??
Är du säker på att du inte misstar dig på åldern? Fullvuxna Ancistrusar blir uppemot 15cm.
Visst är det honor du har.
Du bör nog ha en riktig pump eftersom Ancistrus vill ha ganska strömt vatten. Luftpump funkar så länge men inte i längden.
#3 - 16 februari 2009 19:24
Tror på att dom du har bild på är honor.. tycker inte du bara ska ha en luftpump, lägg pengar på en innepump..
Försöker odla lite jag med men dom kommer aldrig till skott :P Tror kanske att mina honor är för små..

Lycka till
#4 - 16 februari 2009 19:29
Nina82 skrev:
3 år och bara 5 resp. 7 cm??

Är du säker på att du inte misstar dig på åldern? Fullvuxna Ancistrusar blir uppemot 15cm.

Visst är det honor du har.

Du bör nog ha en riktig pump eftersom Ancistrus vill ha ganska strömt vatten. Luftpump funkar så länge men inte i längden.

Ok få investera i en riktig pump. Vad gäller åldern så är jag nästan 100% att det stämmer.
#5 - 17 februari 2009 19:19
Hur många liter tror ni pumpen ska vara på då till mitt 60L? Har en liggandes på 540L/H men det känns lite väl häftigt.
#6 - 18 februari 2009 08:29
tänk bara på att det sen kan finnas yngel inne i pumpen, jag hittade ett helt gäng där när jag skulle rengöra, de tar sig in i de smala springorna,de tar sig ut åxo men bara så man inte råkar hiva ut dom i avloppet vid rengörningen
#7 - 19 februari 2009 17:40
Usch det slog mig att "hanen" jag fått tag på kanske är en hona?
Skägget är ganska kort, kan det vara en hona då om den är 11cm lång?

Jag har inga bilder tyvärr, för den har legat och tjurat under en rot sen jag fick den.
#8 - 19 februari 2009 17:45
Bowman skrev:
Usch det slog mig att "hanen" jag fått tag på kanske är en hona?

Skägget är ganska kort, kan det vara en hona då om den är 11cm lång?

Jag har inga bilder tyvärr, för den har legat och tjurat under en rot sen jag fick den.

Har den bara skägg runt munnen eller är det även uppe på huvudet?
#9 - 19 februari 2009 17:46
Nina82 skrev:
Har den bara skägg runt munnen eller är det även uppe på huvudet?

Hmmm, jag tror bara runt munnen faktiskt, men har inte sett den så mycket än.
#10 - 19 februari 2009 17:51
Bowman skrev:
Hmmm, jag tror bara runt munnen faktiskt, men har inte sett den så mycket än.

Då kan det mycket väl vara en hona isf [:o]
Honor kan få en liten skäggväxt runt munnen och eftersom din är så pass stor så borde den ju vara mer skäggig om det var en hane.
#11 - 19 februari 2009 18:00
Nina82 skrev:
Då kan det mycket väl vara en hona isf [:o]

Honor kan få en liten skäggväxt runt munnen och eftersom din är så pass stor så borde den ju vara mer skäggig om det var en hane.

Skit också.
Tänkte aldrig den tanken.. Jaja, nu får jag jaga en vuxen hanne igen..
Eller å skiter jag i odlingsideérna..
#12 - 19 februari 2009 18:04
Försökte ta en bild nu men skrämde skiten ur han/henne, den är lite spak än sedan flytten.

Den har lite skägg på "läppen" och sen en liten tofs på området mellan nosspetsen och ögonen.
#13 - 19 februari 2009 18:14
Bowman skrev:
Försökte ta en bild nu men skrämde skiten ur han/henne, den är lite spak än sedan flytten.

Den har lite skägg på "läppen" och sen en liten tofs på området mellan nosspetsen och ögonen.

Spara den då och se om det blir yngel ;)
Det kan vara en hane då :D.... Honor har inte skägg på huvudet så det verkar ju ändå positivt [:o]
#14 - 19 februari 2009 18:24
Nina82 skrev:
Spara den då och se om det blir yngel ;)

Det kan vara en hane då :D.... Honor har inte skägg på huvudet så det verkar ju ändå positivt [:o]

Ja ok, honor har alltså bara precis runt munnen oftast?
Då det finns ju en chans att det är en hanne då.

Har nu suttit och smygit runt karen en stund, men malen vägrar komma fram.
Bild får komma när jag får en bild!

Tack för hjälpen Nina
#15 - 19 februari 2009 18:34
Bowman skrev:
Ja ok, honor har alltså bara precis runt munnen oftast?

Då det finns ju en chans att det är en hanne då.

Har nu suttit och smygit runt karen en stund, men malen vägrar komma fram.

Bild får komma när jag får en bild!

Tack för hjälpen Nina

Ja, det är den uppfattningen jag fått iaf :)

Varsågod [:-94]
#16 - 20 februari 2009 21:27
Ok, här kommer lite kassa bilder, beskurna och moddade med så att skägget skall synas mer.

Vad tror ni är det en hanne eller en hona? Den är 11cm lång, och har levt innan i ett 60L akvarium, således kanske lite hämmad i växten?
#17 - 20 februari 2009 21:40
Ehh... Det där ser inte ut som en vanlig Ancistrus... Eller rätta mig om jag har fel gott folk [:o]
Ser ut som en ung hane men det var inte lätt att se... Är osäker..

Hör med Lutt eller Azur om du inte får rätsida på det hela ;)
#18 - 20 februari 2009 21:43
Nina82 skrev:
Ehh... Det där ser inte ut som en vanlig Ancistrus... Eller rätta mig om jag har fel gott folk [:o]

Ser ut som en ung hane men det var inte lätt att se... Är osäker..

Hör med Lutt eller Azur om du inte får rätsida på det hela ;)

Nej jag har varit lite fundersam på om det ens är en ancistrus med faktiskt, med tanke på dom vita prickarna och mönstret i huden på kroppen
här är en större bild på mer av kroppen med.

Är det ens en Ancistrus sp?
#19 - 20 februari 2009 21:51
Bowman skrev:
Nej jag har varit lite fundersam på om det ens är en ancistrus med faktiskt, med tanke på dom vita prickarna och mönstret i huden på kroppen

här är en större bild på mer av kroppen med.

Är det ens en Ancistrus sp?

Själva kroppen ser ut som en Ancistrus sp. men prickarna ser lite för jämna och små ut. Mina Ancistrusar har iaf något större prickar och inte så jämna så att säga. Finns ju fler Ancistrusarter än sp.

Första bilden du visade var h*n väldigt mörk. nästan svart. Det var bara bilden som gjorde det eller?
Själva färgen på de andra bilderna ser ut som en vanlig Ancistrus.

Klurigt värre detta :D
#20 - 20 februari 2009 21:53
Nina82 skrev:
Själva kroppen ser ut som en Ancistrus sp. men prickarna ser lite för jämna och små ut. Mina Ancistrusar har iaf något större prickar och inte så jämna så att säga. Finns ju fler Ancistrusarter än sp.

Första bilden du visade var h*n väldigt mörk. nästan svart. Det var bara bilden som gjorde det eller?

Själva färgen på de andra bilderna ser ut som en vanlig Ancistrus.

Klurigt värre detta :D

Ja första två bilderna var helt åtpipan, jag moddade dom för att få fram synligheten på skägget bara.
Tredje bilden är mer lik verkligheten, möjligtvis något mörkare brun.
#21 - 20 februari 2009 21:57
Tycker iaf att du ska avvakta och se ett litet tag..
Hur har din hane reagerat på nykomlingen? Bråkar de ofta?
Är det två hanar brukar det uppstå lite rivalbråk nämligen.
#22 - 20 februari 2009 22:02
Nina82 skrev:
Tycker iaf att du ska avvakta och se ett litet tag..

Hur har din hane reagerat på nykomlingen? Bråkar de ofta?

Är det två hanar brukar det uppstå lite rivalbråk nämligen.

Nej, jag har två ancistrus till, en albino som är 7 cm lång, som jag tror är en hona.
En mörk ancistrus som bara är 4-5 cm, ingen aning vilket kön den har, inget bråk eller kontakt överhuvet taget som jag sett mellan några av dom alls.
#23 - 20 februari 2009 22:09
Vanlig Ancistrus är det inte, men det är rätt säkert någon Ancistrus, exakt vilken art det är kkan vara svårt även för Lutt att avgöra från de bilderna, det "färgmönstret" med ljusa prickar på mörkare bakgrund finns det flera Ancistrus-arter som har, dessutom kan tillexempel färg variera en del med ålder och miljö.

Du kan ju kolla på:
http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4
Det finns ett antal Ancistrus-arter där.
#24 - 20 februari 2009 22:14
Erik... skrev:
Vanlig Ancistrus är det inte, men det är rätt säkert någon Ancistrus, exakt vilken art det är kkan vara svårt även för Lutt att avgöra från de bilderna, det "färgmönstret" med ljusa prickar på mörkare bakgrund finns det flera Ancistrus-arter som har, dessutom kan tillexempel färg variera en del med ålder och miljö.

Du kan ju kolla på:

http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4

Det finns ett antal Ancistrus-arter där.

Aj då. Kommer dom leka endå med mina andra ancistrus?
#25 - 20 februari 2009 22:19
Bowman skrev:
Aj då. Kommer dom leka endå med mina andra ancistrus?

Det kan jag tyvärr inte svara på, många anser ju att vanlig Ancistrus är en korsningsprodukt, lek är nog möjlig att få till, om det blir yngel av det är svårare att säga, men det är nog inte helt omöjligt.
#26 - 20 februari 2009 22:21
Erik... skrev:
Det kan jag tyvärr inte svara på, många anser ju att vanlig Ancistrus är en korsningsprodukt, lek är nog möjlig att få till, om det blir yngel av det är svårare att säga, men det är nog inte helt omöjligt.

Ja ok. jag misstänkte något sånt.

Jag kollade en del på Planetcatfish, inte lätt att se vad jag har egentligen..
Jaja, den får gå i karet, den är ju fin i alla fall!

Tack för din tid Erik

Annons