Ancistrus, hona eller hane?

#1 - 7 augusti 2007 14:12
Någon som kan utröna från denna bild ifall detta är en hona eller hane?

http://i204.photobucket.com/albums/bb315/backlight22/DSC00760.jpg

MVH Joseph
#2 - 7 augusti 2007 14:16
Näpp, tyvärr

Skulle vilja se en bra bild på nosen och gärna även bröstfenorna
#3 - 7 augusti 2007 14:32
Och låta den växa lite då den ser ut att vara alldeles för liten för en definitiv könsbestämning;).
#4 - 7 augusti 2007 14:40
ansjo skrev:
Och låta den växa lite då den ser ut att vara alldeles för liten för en definitiv könsbestämning;).

:) kan du nog ha rätt i
#5 - 7 augusti 2007 14:47
Aha:).. okej. jag vet inte exakt hur gammal den är, men har ju bara haft den i 3 veckor ungefär, så, får la vänta på att den ska växa till sig lite då:)
#6 - 7 augusti 2007 15:06
När den är runt 6 cm så kan du se runt munnen att det börjar växa lite strå, och då är det antagligen en hanne, men även honor kan få lite skägg där. Det definitiva beslutet gör du när den uppnått en längd på runt 8 cm, då hannarna får skägg men inte honor.
Kollar du på bilden här så ser du tydligt att detta är en hanne: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
#7 - 7 augusti 2007 15:48
det är en androgyn :D
#8 - 7 augusti 2007 15:53
Någon som kan utröna från denna bild ifall detta är en hona eller hane?

http://i204.photobucket.com/albums/bb315/backlight22/DSC00760.jpg

MVH Joseph

Påminner om mina jag köpte i veckan som jag letar efter namnet på.
Men de är bara ca 4 cm än så måste vänta för att se kön och eventuellt också sorten.
#9 - 7 augusti 2007 16:43
här är en bild på mitt ansistruspar. Acke och Selma. inte de bästa bilderna men olikheten syns ialla fall. de har nyss fått 9 småansistrusar.
#10 - 8 augusti 2007 17:59
Vi har en hona/hane, över 7cm iaf, och hon fick piggar runt läppen liksom, vi läste att honorna kunde få runt läppen, men ingen annanstans för då var det en hane.

Men är det ingen som har en bild på en hona med lite strån då så man kan se lite skillnad, inte bara så självklara skillnader, utan lite mer tveksamma? :)

Vi får väl se om nån månad om piggarna växt mer, men växt har dom ju, så vi börjar tro att det är en hane..
Men är inte säkra ju..
Guest
#11 - 8 augusti 2007 21:45
Jo det stämmer att äldre honor med kan få borst.
Men bara "på läpparna" och inte "på nosen" som hannen får.
#12 - 8 augusti 2007 22:02
Anettejt skrev:
Jo det stämmer att äldre honor med kan få borst.

Men bara "på läpparna" och inte "på nosen" som hannen får.

Jo, fast äldre och äldre.. jag vet inte hur gammal hon är, hon var ca 4cm när vi köpte henne, (det räknar jag som en ung mal) men nu är hon nästan 8cm och har bara runt läppen liksom..

Men jag vet inte.. vi är ju tveksamma.. men det kan ju vara en hona då kanske ändå..
#13 - 8 augusti 2007 22:06
Är den 8 cm och inte har något tecken på borst på huvudet annat än runt läppen så är det säkerligen en hona.
#14 - 8 augusti 2007 22:08
ansjo skrev:
Är den 8 cm och inte har något tecken på borst på huvudet annat än runt läppen så är det säkerligen en hona.

Tror du? Kan stråna bli långa eller korta på läppen då?

Alltså dom är inte långa riktigt, men det är inte bara piggar hellre, men ja, små strån liksom bara.. men det är ju bara runt läppen, :)

Men ja, kanske en tjej då, då blir sambon glad att hon var en hona och inte en hane isåfall :)
(och så slipper hon ju själv byta namn också) :D
Guest
#15 - 8 augusti 2007 22:11
Zirconia skrev:
Alltså dom är inte långa riktigt, men det är inte bara piggar hellre, men ja, små strån liksom bara.. men det är ju bara runt läppen, :)

Jo HON slipper byta namn...
#16 - 8 augusti 2007 22:11
Är det den som du har i din blogg? Då skulle jag klockrent kalla den för henne;)!
Honorna får strå som kanske är 2-3 mm långa medans du kan se hur de ser ut på er hanne:p.
#17 - 8 augusti 2007 22:17
ansjo skrev:
Är det den som du har i din blogg? Då skulle jag klockrent kalla den för henne;)!

Honorna får strå som kanske är 2-3 mm långa medans du kan se hur de ser ut på er hanne:p.

Ja, Andromeda, fast den bilden är ju inte nyligen uppdaterad, ska se om jag har en bättre att sätta dit sen, men ja okej, dom kan bli 2-3mm iaf.. Jo, hennes är nog så typ nu :)

Ja, vår tydliga hane vet vi ju hur han ser ut :)

Men okej, vad skönt att det är en tjej isåfall, Härligt att få liksom komma fram till det nån gång vad dom har för kön :)
#18 - 8 augusti 2007 22:20
Men vår hane är lite vrång mot henne, men det är kanske för att hon är ung.. han är inte glad mot henne.. eller ja, han jagar henne hemskt ibland.. Men vi har ju haft 4 malar där totalt, nu är det bara dom 2 i det akvariet, så det kanske blir lugnare nu.
#19 - 8 augusti 2007 22:22
Anettejt skrev:
Jo HON slipper byta namn...

Hehe, inte för att hon bryr sig kanske, men vi gör det iaf ;)
#20 - 8 augusti 2007 22:22
Och även om du skaffar en hona och en hanne så är det inget som säger att det blir något för det.
De kan vara ganska griska mot varandra om kemin inte stämmer, och i ditt fall så skulle jag då byta ut hannen mot en yngre förmåga. De brukar vara mer heta på gröten än en sur gammal gubbe;).
Men ta det lugnt och se på vad som händer bara!
#21 - 8 augusti 2007 22:30
ansjo skrev:
Och även om du skaffar en hona och en hanne så är det inget som säger att det blir något för det.

De kan vara ganska griska mot varandra om kemin inte stämmer, och i ditt fall så skulle jag då byta ut hannen mot en yngre förmåga. De brukar vara mer heta på gröten än en sur gammal gubbe;).

Men ta det lugnt och se på vad som händer bara!

Okej, ja, det är sambon som ska ha denna Guldancistrushona i sitt kar nu sen i september, och han funderade på en guldhane (vuxen) som fanns i djuraffären om den finns kvar, så svårt att veta vad man får för kön annars liksom när man köper småttingar.

Men jo, det är nog sant, Vår Eddie är en gammal surgubbe ibland :D

Men man får väl se.. det kan ju gå lång tid kanske, nån gång kanske dom fattar tycke för varandra..
Jag ska ju köpa en lite äldre hona senare, en vanlig brun till min Eddie..
En så pass stor att jag ser att det är en hona iaf..

Och han får väl försöka hitta en hane till Andromeda då sen :)

Man får väl se.. blir det inget så blir det inget :)
Guest
#22 - 8 augusti 2007 22:40
Jo hannarna brukar vara vrånga, även mot sina egna honor.
Men mitt sista avelspar jag har nu, är väldigt kärvänliga mot varandra.
Äter tillsammans, och leker fint o städat.
Men jag vet att detta är ganska unikt!
Förmodligen "one in a lifetime"
#23 - 8 augusti 2007 22:44
Anettejt skrev:
Jo hannarna brukar vara vrånga, även mot sina egna honor.

Men mitt sista avelspar jag har nu, är väldigt kärvänliga mot varandra.

Äter tillsammans, och leker fint o städat.

Men jag vet att detta är ganska unikt!

Förmodligen "one in a lifetime"

Okej, ja, det kanske blir bra sen, vi får se, fast vår hona ska ju till en annan hane och vår hane ska ju få en hona sen, så då får man hoppas dom hittar rätt partners :) eller rättare sagt att jag hittar rätt åt dom :D
#24 - 8 augusti 2007 22:46
Zirconia skrev:
dom hittar rätt partners :) eller rättare sagt att jag hittar rätt åt dom :D

Är det detta som kallas för arrangerat äktenskap;)?
#25 - 8 augusti 2007 22:52
ansjo skrev:
Är det detta som kallas för arrangerat äktenskap;)?

Haha, ja, kanske :D

Annons