Ancistrus, hona eller hane?

#1 - 25 juli 2006 21:04
Jag köpte en Ancistrus i förra veckan men kom på att jag glömde fråga om kön. Tyckte väl det var oviktigt då jag bara köpte en. Men om jag nu vill ha fler kan det vara relevant att veta vilket kön jag hade från början. Kan någon hjälpa mig och berätta hur jag ska se skillnad. Är inte helt haj på det här med könsbestämning av fiskar än.

/Jenny
#2 - 25 juli 2006 21:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ancistrushanen får "skägg" som på denna bilden [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]men först när dom är en 6-7 centimeter (kan variera en del). Innan dess är det väldigt svårt att se någon könsskillnad.[/COLOR][/FONT]
#3 - 25 juli 2006 21:20
Okej, för jag har en väldigt ung liten Ancistrus. Skulle väl beräkna att den är 3-4 cm. Ser än så länge ingen tillstymmelse till skägg men det vore ju jobbigt om jag nu skaffar en hona och så visar det sig att den jag hade var en hane. Jag är nämligen inte intresserad av yngel i dagsläget.

Jag undrar för övrigt lite om yngel. Jag har ju en hel mängd andra arter hos mig. Är det verkligen lätt att föda upp yngel? Blir de inte uppätna av andra fiskar?

Annars så undrar jag även om det kan bli problem om man har två Ancistrus hanar? Ska man helst skaffa en hona till en hane om man bara ska ha två, förutsatt att min då är en hane.
#4 - 25 juli 2006 21:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]2 ancistrushanar är väl inte att rekommendera om du har för litet kar, jag har 2 st i mitt 180-liters och det tycker jag är lite litet för dessa 2 ganska stora herrar, men dom får förhoppningsvis flytta till större lya till hösten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller yngel som ev. blir uppätna beror det ju på vad du har för fiskar, hur många, vad för yngel, hur stort akvariet är, om det finns gömställen för ynglen o s v.[/COLOR][/FONT]
#5 - 26 juli 2006 13:27
undra vad jag ska göra med mina ca 100 malynglar när de blir större :S
#6 - 26 juli 2006 17:12
Du kan förslagsvis lägga ut en annons här på zoopet. Som många nämnt så är de i regel lättsålda om du nu pratar om ancistrus.
#7 - 26 juli 2006 19:11
[QUOTE=ekmanjenny]Du kan förslagsvis lägga ut en annons här på zoopet. Som många nämnt så är de i regel lättsålda om du nu pratar om ancistrus.[/QUOTE]

jag för alla djävlar till djur affären och får 1€ styck.. så slipper man dom ;)
#8 - 26 juli 2006 19:19
[quote=Madguppy]undra vad jag ska göra med mina ca 100 malynglar när de blir större :S[/quote]

Jag visste inte att vi hade yngel förrän min dotter pekade ut ett.
Misstänker att rockorna fick sig ett bra mål mat för dom var inte så matglada under en tid.
#9 - 20 augusti 2006 21:51
Jag "lånar" och uppdaterar denna tråden lite, rubriken var så passande! :p Jag har två ancistrusar som jag inte har en aning om könet på: Den ena är ca 6-7 cm och den andra ca 8-9 cm och båda två har endast en rand av strån längs "överläppen", inget mer. Är det hanar som ännu inte utvecklat mer mustasch eller kan honor få en strårand? Tycker att eftersom de är så pass stora så skulle de fått mer strån vid det här laget om det är hanar, men vet ju som sagt inte om honor också kan få strån, har aldrig sett det tidigare. Jag kan tillägga att de går i ett 105 liters kar utan att någonsin bråka, därför lutar jag mest åt att det faktiskt är honor.

(Oj, vad detta inlägg såg tjatigt ut med hanar hit och honor dit...[:o] )
#10 - 21 augusti 2006 08:21
Jag skulle tippa på att det är två hannar! De honor jag sett, som haft skägg, de har haft något enstaka strå och väldigt oregelbundet, typ tre på ena sidan och kanske ett på den andra... Dessutom har dessa honor fått sina strån på äldre dar, inte som ungfiskar. Håller med om att det verkar lite konstigt att den som är 8-9 cm inte fått mera skägg... så du får väl avvakta ett tag till helt enkelt...
#11 - 21 augusti 2006 14:29
jag hade 2 honor(varav en albino) båda 2 har en rand strån på överläppen och båda var mammor, så kan det gå.
#12 - 6 september 2006 16:49
Har sett albinoancistrus i två olika djuraffärer som haft dessa ränder med strån och de på affären (båda mycket kunniga) hävdar att det är honor. Jag blir också mer och mer säker på att mina två är honor, särskilt som jag nu köpt en hane (bara aningen större än den största "honan") med massa skägg utan att det är slagsmål i karet. (Det kar som hanen gick i på djuraffären innehöll två stora hanar med massa skägg och en hona i samma storlek med just den där randen med strån) Nu undrar jag om det kan vara viss skillnad på albinoancistrus och "vanliga" angående strå-randen? Har nämligen sett många större albinosar med denna rand och många "vanliga" bruna helt utan rand.
Någon som orkar läsa igenom detta och komma med en teori? :p

Ska försöka ta en hyfsad bild så får ni kika och spekulera! :D
#13 - 7 september 2006 20:19
En bild på min förmodade hona:
#14 - 7 september 2006 20:30
Nitra98 skrev:
En bild på min förmodade hona:

och här är min lilla hugo http://www.haack.se/hugo.jpg han gillar pitbullarna :D
#15 - 7 september 2006 22:11
peterhaack skrev:
och här är min lilla hugo http://www.haack.se/hugo.jpg han gillar pitbullarna :D

Vilken snygging! :D
#16 - 7 september 2006 22:38
jag har en grupp med fem albino ancistrusar som börjar bli en 6-7cm. ser ut att bli 2 hanar och 3 honor. de bråkar sällan, kan mopsa sig lite vid maten men det är mest lite spända fenor och inget nafs. har för mig att det brukar gå bra med ett flertal om man har dem ihop sedan yngelben ;) att ha en vuxen hane och sen introducera en till vuxen hane kan däremot bli trixigare.
#17 - 8 september 2006 09:52
Pechvogel skrev:
jag har en grupp med fem albino ancistrusar som börjar bli en 6-7cm. ser ut att bli 2 hanar och 3 honor.

Hmm, får även dina honor några strån längs överläppen? Se min bild (och gärna mina inlägg) längre upp för att se vad jag menar.
#18 - 8 september 2006 11:20
Denna hanne är i runda slängar 6-7 cm:
http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Ancistrus_sp3_male_DSCN0066.jpg
Han började få 'skägg' vid cirka 5 cm.

Honorna (en är runt 9 cm, den andra kanske 5-6cm) är helt skägglösa, har som mest mycket korta 'nubbar' kring munnen. De är också betydligt bredare och högre än hanen, som är rätt slank & platt.
#19 - 8 september 2006 13:10
Nitra98 skrev:
Hmm, får även dina honor några strån längs överläppen? Se min bild (och gärna mina inlägg) längre upp för att se vad jag menar.

svårt att säga faktiskt, men jag kan återkomma längre fram :P

Annons