ancistrus hjälp

#1 - 28 mars 2005 17:20
[font=Arial Black][size=2][color=black]Jag behöver hjälp. Jag har nyligen köpt en ancistrus hona 9 cm till min 9 cm hane med förhoppningarna att små yngel skulle dyka upp så smånigom. men ingenting händer. Hanen ligger bara under ett blad hela tiden medans honan är hyfsat aktiv. [/color][/size][/font]

[font=Arial Black]Jag har em massa gömslen till dem men ingenting verkar gå. Har bar två 5CM scalare och tre platyn med dem.[/font]

[font=Arial Black]Jag har kollat runt lite på olika forum men det finns inget korrekt svar på denna fråga som jag nu skriver. [/font]

[font=Arial Black]Jag har en temp på 25-26 grader. Matar med räkmix, spirulina tabletter och flingfoder byter vatten 1 gång per vecka. [/font]

[font=Arial Black][/font]

[font=Arial Black]Vad ska jag göra för att stimulera hanen till lek?[/font]
#2 - 28 mars 2005 17:41
dum fråga nu då.. men om du vet om sökfunktionen... varför använder du inte den då.... för att just dessa frågor du ställer har frågats typ en miljard gånger redan.... och svaren är nog lika många... det gäller även hemsidor... sök på google och du lär hitta svar.
#3 - 28 mars 2005 19:17
1. Sökfunktionerna tycker jag inte är bra därav att det står bara att man ska ha mycket rötter, har du två stora ancistrus så ordnar det sig. och så tycker jag att det står överallt men jag kanske har fel, vet ej.

Jag blev nyligen medlem på denna sida därför att man kunde dela erfarenheter mellan odlare.

Jag har sett en del på denna sida som verkar vara en badare på ancistrus och nu var jag inne på dina bilder och såg dem. DÅ såg jag att DU odlar ancistrus. Vem vet du kanske har en annorlunda metod för att få yngel och du KANSkE kan vara snäll och avslöja en eller flera som du har kommit fram till.

MVH MEW
#4 - 28 mars 2005 19:33
Hej igen!!
odla är nog att säga för mycket..*S* mina lekte utan att jag ville det.... så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.... det enda jag vet när det gäller mina är att de lekte i min hannes rot... i den roten finns det en liten håla och där får INGEN annan än han komma in i bortsett från när de lekte.... den som kan något om ancistrus och ancistruslek är vår allas ancistrusguru.... Tant Nancy.
#5 - 28 mars 2005 21:23
Jo, jag kan en del, men jag brukar skriva att man ska söka här på forumet först... eftersom jag skrivit spaltkilometer om ancistruslek vid det här laget... Det är helt ok att ställa frågor sedan, om något känns obesvarat. Nu får jag ju inte skriva det, så...

Var du får det där med rötterna ifrån vet jag inte... känns som om du bara läst artbeskrivnngen kanske... Klicka på sök här ovanför, skriv ancistrus lek , så kommer du att få massor med svar...
#6 - 28 mars 2005 21:52
Då kan jag vara lite snäll och svara.

Orsak nummer ett till varför du inte lyckas är att det inte är samma
typ av ancistrus.

Orsak nummer 2 är att du inte har en kruka/kokosnöt/snäcka åt dom att
leka i.

Att odla ancistrus är nästan lika simpelt som att odla guppy,
det enda du behöver göra är att fixa vatten , en kruka , och en
av varje kön. Sen kommer dom garranterat att leka.

/Baggen
#7 - 28 mars 2005 22:18
mina lekte i en rot så man måste inte ha vare sig kruka, kokosnöt eller snäcka... det viktigaste är att ingången är trång så att hannen kan känna sig trygg.

Mina ancistrusar är ej heller lika på något sätt och de har lekt.... han lekte med två honor samtidigt och båda romklasarna utvecklades till yngel... honorna är olika stora och är inte det minsta lika i teckning.
#8 - 29 mars 2005 07:45
samma problem..

hej!

just nu har jag en kull ancistrusyngel i mitt 100l, och de ska snart leka igen.

konstigt nog har jag i mitt andra akvarium på 450l 2 romstinna honor med 1 hane! och inga yngel! det blir inga yngel! en teori är att hanen är gay... ;) men ärligt talat, jag vet inte vad som är fel.. ev tror jag hanen inte hittar nån passande grotta, men jag har ju byggt flera! förmodligen är det så att de där jäkla kuhliiålarna kan ta sig in genom de minsta hålen, dvs de tar sig in i hans grotta om den inte är hel tät. och det är inte lätt att få den tät om man ska göra en grotta av skiffer i sand, skifferbitarna är svåra att fixera i den porösa sanden.
sista utvägen blir nu att silikona ihop en grotta.. eller flytta på fiskarna så de kan leka i mitt 100l.

ps. hanen ligger och provfläktar typ 2min här och var, men inget mer.
mvh
Lena Maria
#9 - 29 mars 2005 07:46
kanske skulle försöka svara på fråga bara:

MEW: är du säker på att du har tillräckligt med gömställen? ett tips är att lägga ihop skifferstenar till en grotta. vad har du för bottenmaterial?

Lenis
#10 - 29 mars 2005 10:53
det där med att de inte vill h för stor plats... eller vad man nu ska säga.... kan det ev. ligga nått i det???. Jag hade ett ancistruspar i mitt 100 litare... vid flytten var jag tvungen att avveckla det karet för att göra flytten lättare... så då slängde jag ner honan och hanen i mitt 54 liters burk dår det redan bodde en hona... så nu var de 2 hjonor och en hanne i 54 liter... var juh bara temporärt för ett par veckor så det borde inte göra nått.... var mitt resonemang.... iaf så tyckte jag att lek borde inte hände eftersom det är så pass trångt och de hade juh aldrig ens visat antydan till att vilja leka.... hmmm det gick inte speciellt lång tid innan de lekte... och då lekte han med båda honorna samtidigt.. eller rättare sagt med en dags mellanrum.
det är därför jag har yngel nu...

kontentan av det hela.... de vill juh ha trånga gömställen... kan det vara så att de söker sig till trånga utrymmen överhuvudtaget bara där är stark ciruklation???
#11 - 29 mars 2005 13:08
Jag har vanlig 3-4mm gruskorn.

Jag har ju lagt 6 skifferstenar på varandra, på och under rötterna och så har jag två krukor, men de kanske är förstora, vem vet.

Jag får ta och åka in till stan "Örebro" och handla något bra till de små rackarna.

Finns det något som de tycker jättemycket om att lägga rom i.

Undrar om det kan vara något fel på hanen eller är det bara dåligt med trånga utrymmen?

MVH MEW
#12 - 29 mars 2005 13:10
Eller tycker ni att jag ska flytta dem till ett annat akvarium typ 200, 70 eller 40 liters akvarium för det är det jag har stående i ett rum.

Jag kom och tänkte med krukorna ska det inte vara något i dem typ en sten eller bara vatten.
HazelCR
#13 - 29 mars 2005 13:41
MEW, om det kan vara någon tröst i din odlariver, så vill inte mina ancistrusar heller. Jag har flyttat runt dem lite, matat rejält mm och även skaffat fler, men icke. Ibland vill det sig icke. Men som tur är har jag andra arter som ynglar av sig istället.
#14 - 29 mars 2005 13:50
Maya: när din hane lekte med båda honorna, la honorna rommen på samma ställe? För det funkar ju inte om han lägger hälften rom ena hörnet och andra hälften i andra hörnet av akvariet..

Lenis
#15 - 29 mars 2005 15:32
de la rommen i samma hålighet i roten.... alltså hannens gömställe bara att de 2 romhögarna låg med 1-2 cm mellanrum... så hannen kunde fläkta båda samtidigt.
#16 - 30 mars 2005 08:09
Finns det någon sida där man kan se bilder på många ancistrus L-nummer mm.

Tittade i Back to nature boken och då hittade jag bara en ancistrus som såg ut som mina, men adress till någon sajt skulle vara bra.
#18 - 31 mars 2005 08:02
Jag tog en halv blomkruka och försökte få mina ancistrusar att leka i. Under den la jag ett halvt trasigt blomfat på ca 5 cm för att staga upp ena kanten lite så det blev en glipa. Givetvis lekte de under det supertrånga blomfatet och struntade fullständigt i den fina blomkrukan :)
Så trångt, trångt, trångt ska det tydligen vara precis som Mayas rot.

Annons