Ancistrus har lagt rom. (Hjälp!)

#1 - 18 juli 2008 11:33
[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Upptäckte nu när jag slamsög akvariet (Juwel 96l) och flyttade på en sten att mitt ancistruspar har lagt rom! [/FONT][/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Jag skaffade hanen för någon dryg månad sedan, men trodde inte att han kom överens med honan jag hade sedan innan eftersom de bosatte sig i varsin del av akvariet. Honan bor inne bland några anubias-rötter och hanen under denna sten. Han har hållt till där ett tag och jag har bara sett stjärtfenan på honom sticka ut. [/FONT][/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Så idag upptäckte jag, när jag skulle plocka ur stenen ur akvariet, att det satt en klase med ca 50 orange ägg på på undersidan av stenen! Jag försökte placera tillbaka stenen i ungefär samma läge som den legat innan och hanen är redan tillbaka och vaktar äggen igen.[/FONT][/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Men bör jag flytta över hanen och stenen till ett mindre akvarie? Honan också i så fall? Eller brukar ancistrusyngel klara sig bland större fiskar? Jag har en hemiancistrus sabaji (L-075) och ett par pakistanbotior också som är ganska glupska. Än så länge är hanen duktig och vaktar, men det blir väl lite svårare sedan med 50 småkryp kan jag tro... Har även några glupska scalarer och mollys...[/FONT][/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har ett litet 19l-akvarie som jag skulle kunna göra iordning med pump och en liten lampa, fast jag har ingen doppvärmare till det. Kan jag flytta över stenen dit, eller stressar det bara föräldrarna? Behöver ynglen vaktas av hanen för att kunna kläckas, eller kan de kläckas ändå i ett akvarie helt utan vuxna malar? Bör jag kanske köpa en mangroverot så ynglen har nåt att äta på när de kläcks?[/FONT][/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har aldrig fått ancistrusyngel förut, aldrig förväntat mig att mina malar skulle trivas så bra att de skulle vilja leka och lägga rom... Så fler frågor lär ju dyka upp när chocken lagt sig... [:o][/FONT][/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Bifogar ett par bilder på akvariet och ”grottan”. På andra bilden kan man skymta romen på undersidan stenen: [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]http://i247.photobucket.com/albums/gg156/Tinwelende/IMG_1373.jpg[/FONT][/COLOR]
[FONT=Verdana][COLOR=black]http://i247.photobucket.com/albums/gg156/Tinwelende/IMG_1374.jpg[/COLOR][/FONT][/LEFT]
#2 - 18 juli 2008 11:44
Vad roligt, grattis! :)

Jag skulle flytta över hanen med romen, om du vill ha alla ynglen. Vi hade ett par ancistrus med bla praktbotior och regnbågshaj tidigare och fick enstaka ungar. När vi gav bort de stora glupska fiskarna tidigare i år började produktionen på allvar.

ja, fler lär det komma :D

kul är det ju hur som helst!
#3 - 18 juli 2008 11:44
Jag tycker inte du ska röra äggen nu men när dem kläcks kanske du kan fånga upp några :) Jag fick för 1 vecka sen dem klarar sig fint Mvh Simon
#4 - 18 juli 2008 11:46
Okej, tack. :) Så det är ingen risk att hanen äter upp dem när de kläckts?
#5 - 18 juli 2008 11:47
Tinwelende skrev:
Okej, tack. :) Så det är ingen risk att hanen äter upp dem när de kläckts?

Nej hanen brukar inte göra det. Han vacktar dem oftast mycket bra :) MVh SImon
#6 - 18 juli 2008 11:48
Okej. :) Ska iväg på semester nu i två veckor, så de kanske inte hinner kläckas innan dess... Därför tror jag att jag låter dem vara ändå, så får vi helt enkelt bara se om de klarar sig. Jag såg i alla fall små svarta prickar i äggen, men hur lång tid brukar det ta innan de kläcks?
#7 - 18 juli 2008 11:49
Hanen äter inte romen, han vaktar den noga! Däremot de andra fiskarna kan äta ynglena när de lämnar sitt gömställe och pappans beskydd. Men några klarar sig säkert. eller gör som tipset ovan, flytta ynglena när de är klara. det tar ett tag efetr att de kläckts tills de klarar sig själva. Det ser du när gulesäcken är borta.
#8 - 18 juli 2008 11:49
Simon--B skrev:
Nej hanen brukar inte göra det. Han vacktar dem oftast mycket bra :) MVh SImon

Okej, bra, tack! :)
#9 - 18 juli 2008 11:50
från rom till kläckning ca 5 dagar, sen stannar de nog i gömstället någon vecka till. om jag minns rätt...
#10 - 18 juli 2008 11:55
linda.n skrev:
från rom till kläckning ca 5 dagar, sen stannar de nog i gömstället någon vecka till. om jag minns rätt...

Oj! Så snabbt!? Vad roligt! :D Och jag har ju ingen aning om hur länge romen suttit heller... Tack så mycket för hjälpen! Jag kan ju återkomma när/om det händer nåt om jag inte hunnit iväg på semestern (åker på söndag). :)

Men bör jag införskaffa en mangroverot i alla fall? Annars får de bara en två-veckors semesterfodertablett att leva på tills jag kommer tillbaka... Fast de kanske klarar sig på gulesäcken och "bottenskräp" så länge? De andra klarar sig ju när jag är borta, liksom...
Guest
#11 - 18 juli 2008 12:00
Äggen brukar kläckas efter 5-6dagar och det brukar ta sammanlagt 13-14dagar innan ynglen ger sig ut och letar mat.

Hanen kan äta upp äggen om blir störd och stressad eller om vattenkvalitén är dålig.
#12 - 18 juli 2008 12:09
Lutt skrev:
Äggen brukar kläckas efter 5-6dagar och det brukar ta sammanlagt 13-14dagar innan ynglen ger sig ut och letar mat.

Hanen kan äta upp äggen om blir störd och stressad eller om vattenkvalitén är dålig.

Jag har problem att få ner nitrathalten, men det var länge sedan någon av mina fiskar dog på grund av det, så jag tror inte det är kris. Men jag kan ju kanske göra 10% vattenbyten ibland, eller vad tycker du? Nu brukar jag bara slamsuga bort 1/3 av vattnet ungefär varannan vecka... Alla säger så olika när det gäller städning av akvariet...

Tack för hjälpen! :)
Guest
#13 - 18 juli 2008 12:39
Tinwelende skrev:
Jag har problem att få ner nitrathalten, men det var länge sedan någon av mina fiskar dog på grund av det, så jag tror inte det är kris. Men jag kan ju kanske göra 10% vattenbyten ibland, eller vad tycker du? Nu brukar jag bara slamsuga bort 1/3 av vattnet ungefär varannan vecka... Alla säger så olika när det gäller städning av akvariet...

Tack för hjälpen! :)

När man gör vattenbyte mm så gör folk på olika sätt som du säger, det finns egentligen ingen regel som säger hur ofta och hur mycket man skall byta.
Jag själv byter mellan 10-50% i veckan. Nu när du har ägg och yngel så är de ju lite känsliga om vattnet ändras för mycket, så jag tycker dina 10% låter bra:)
#14 - 18 juli 2008 14:06
Lutt skrev:
När man gör vattenbyte mm så gör folk på olika sätt som du säger, det finns egentligen ingen regel som säger hur ofta och hur mycket man skall byta.

Jag själv byter mellan 10-50% i veckan. Nu när du har ägg och yngel så är de ju lite känsliga om vattnet ändras för mycket, så jag tycker dina 10% låter bra:)

Okej, vad bra. :) Men hur ofta slamsuger du botten?
Guest
#15 - 19 juli 2008 15:49
Tinwelende skrev:
Okej, vad bra. :) Men hur ofta slamsuger du botten?

Efter behov;)

Nej men det är så olika, beror på hur grisiga dom är, men säg varannan var tredje vecka ungefär.
#16 - 30 juli 2008 17:55
Lutt skrev:
...varannan var tredje vecka ungefär.

Okej, bra, samma här. Då gör jag förmodligen inte fel i alla fall. :p

Ville bara skriva och säga att de små liven hade kläckts igår när jag kom tillbaka från semestern! Ca 1 cm långa. Igår kväll såg jag ungefär ett tjugotal inne i grottan. I morse var det bara ett tiotal kvar, så jag bestämde mig för att håva över dem till ett yngelkar. Fick tag på nio stycken, som nu simmar runt... eller kryper runt, snarare... och verkar väldigt pigga och krya. :) Jag har lagt i några små mangroverötter, så att de har lite att tugga på. Men bör jag lägga i nåt mer? Maltablett någon gång i veckan i alla fall, kanske? Eller hur boostar man ancistrusmat, så att ynglen växer så snabbt som möjligt? [:o] Jag har ju aldrig haft ancistrusyngel förut.
#17 - 30 juli 2008 19:18
Maltablett 1 gång i veckan? De ska nog ha mat varje dag efter gulesäcken försvunnit, jag skulle kört med gurka, fryst artemia och maltabletter. :)

/beer.
#18 - 30 juli 2008 19:28
Jo, men jag tänkte eftersom de har mangroverötter och jag har hört att ancistrus äter det. Men okej, gurka låter ju bra också. :) Artemia har jag inte hemma just nu, men några mygglarver skulle de väl kunna gnaga på så länge?
#19 - 30 juli 2008 23:53
Äter och äter, dem gnager snarare lite på mangroverrötterna, ingenting som ersätter foder. Men du bör mata varje dag, och kom ihåg att byta vatten ofta då det blir mycket skit när man matar så ofta ;)
#20 - 31 juli 2008 08:57
Jag skulle inte matat yngel med röda mygg. De gnager på rötterna för matsmältningen btw.
#21 - 8 augusti 2008 17:53
Johanski skrev:
Äter och äter, dem gnager snarare lite på mangroverrötterna, ingenting som ersätter foder. Men du bör mata varje dag, och kom ihåg att byta vatten ofta då det blir mycket skit när man matar så ofta ;)

Okej, tack. :) Jag kilade fast en gurkbit under en av rötterna igår kväll och de verkar gilla den. Men kan man ha gurka liggande i akvariet i några dagar utan att det förstör vattenkvaliteten eller så?
#22 - 8 augusti 2008 17:55
beerzon skrev:
Jag skulle inte matat yngel med röda mygg. De gnager på rötterna för matsmältningen btw.

Okej, jag får ge grönsaker och maltabletter i stället då. Nåt mer tips på vad man kan ge så de växer i den takt de ska?
#23 - 8 augusti 2008 18:28
Låt inte gurkan ligga i mer än 1 dygn, helst inte ens det.
#24 - 8 augusti 2008 18:44
beerzon skrev:
Låt inte gurkan ligga i mer än 1 dygn, helst inte ens det.

Är det för att den blir dålig, eller för att det påfrestar vattnet för mycket med att ha en gurka där över huvud taget?

Annons