Ancistrus gör bubblor..??!!

#1 - 30 april 2004 15:18
Min ancistrus på dryga 8cm flyttade till nytt hem för ett par veckor sedan. Han gör nu stora bubblor och far därefter upp till ytan som ett skott och ner igen. Vad kan detta bero på?

ac
#2 - 30 april 2004 15:21
Gaser i magen? =)
#3 - 30 april 2004 15:57
Så gör mina småancistrusar ochså. Tror de gör så för att få syre, för när ja skruvade uppp filtret så slutatde de göra så. =)
#4 - 30 april 2004 16:07
Det är för dåligt me syre i akvariumet. Så hände för mig med innan jag satte in luftpump
#5 - 2 maj 2004 11:04
Ok, tack för svaren. Jag har ganska bra drag på pumpen men den sitter ju en bit ner. Nu känner jag mig lugnare :o)

ac
#6 - 2 maj 2004 12:12
Flytta utblåset från pumpen så att vattenytan rörs om mycket. Då får du ner syre i akvariumet. Luftpump/luftbubblor är mer en dekoration (men den sätter även fart på vattnet så att vattenytan rör sig mer).

Så i ditt fall flytta upp pumpen en bit. Du behöver inte ha den så att det plaskar, men det bör bildas vågår på vattenytan. Men det gör inget om det plaskar...
Denna omrörning av vattenytan gär dessutom att det inte bildas den feta hinnan som är ganska vanlig i akvarium med stillastående vattenyta.

Annons