Ancistrus gömmer sig

#1 - 16 juni 2005 17:07
Hej
Nu har min ancistrushanne(?) bestämt sig för att inte visa sig för omvärlden mer. Han klämmer in sig i ett ungefär knytnävsstort snäckskal från någon okänd art. Snäckskalet har i många år bott i vårt skåp för "Var i hela fridens namn placerar man en så'n i ett vanligt hushåll!", men passade skulle det komma att visa sig utmärkt i akvariet.

Men vad håller hannen på med? Han har varit ute och vänt några snabba, men sedan pilar han blixtsnabbt tillbaka igen. Han kan kanske vrida sig något varv upp i snigelns gamla hus, så att försöka kika in är helt omöjligt utan röntgenutrustning.

Några förslag? Yngel?
#2 - 16 juni 2005 20:29
Har du en hona i karet så är risken stor att han vaktar yngel ;)
#3 - 18 juni 2005 08:53
Ja, jag vill gärna tro att jag har en av varje men de ska ju vara svåra att könsbestämma. Hur som helst var han ganska synlig tills för någon vecka sedan, när vi var bortresta några dagar. Väl åter trodde jag nästan att han dött och blivit uppäten för han syntes inte på hela veckan. Fast hoppet har inte varit helt ute för jag vet att han gillar snäckan och väl inklämd i den syns han över huvud taget inte.
#4 - 18 juni 2005 13:13
Min hane var borta i över en månad, men så plötsligt kom han fram igen och har inte varit borta längre än några timmar nu. Kanske är en "fas" alla går igenom en gång :p
#5 - 20 juni 2005 20:11
Ja nu verkar han bestämt sig för att plaska runt igen. Han kanske bara kände sig lite vissen..?
#6 - 22 juni 2005 15:32
Har du vuxna ancistrusar är det inga problem att könsbestämma dom. Hanarna har kraftig borst runt och på huvudet medan honorna är näst intill helt släta. Honorna kan ibland ha pyttesmå nabbar i en enkel rad på överläppen, men aldrig den rika skäggväxt som hanarna har. Det här brukar man kunna se från dom är ca 6 cm långa.
#7 - 23 juni 2005 16:43
Det är precis så de ser ut, vilket har fått mig att hoppas på att jag har en av varje. Men de verkar inte vara så jätteintresserade av varandra. Å andra sidan slåss de inte heller. Skulle de råka mötas snor de iväg åt varsitt håll med en väldig fart. Nu är det min paletthona som är försvunnen istället. Hoppas att hon bara ligger och klämmer med rom någonstans. Förra omgången yngel gick under.
#8 - 23 juni 2005 20:58
Du har koll på att snäckor i akvarium kan höja hårdheten ordentligt eller?
Hade en liten jäkel i mitt 54 liters, men växterna växte skitdåigt så jag tog ut den å då satte de fart...
#9 - 24 juni 2005 17:18
Jag har nog bitvis det omvända problemet. Hornsärven växer så att det knakar, och min skruvvallisneria håller på att ta över akvariet. Kanske suger räkorna i sig vad kalk som löses ut i vattnet.

EXTRA EXTRA
Wow, mina malar verkar flörta med varandra! Har aldrig sett något liknande förut.

Men jag börjar bli orolig för min paletthona.

Annons