Ancistrus - Gibbiseps - Pleco ???

#1 - 12 december 2005 20:52
Hej folks.

Jag är en nybörjare som älskar malar. Min frågar är hur man skilljer åt dessa fiskar. Vad är det för skillnad mellan dem? Hur ser honor och hanar. Jag brinner av intresse men ack så svårt. Jag var inne hos en akvarist i stan (Stockholm). Han hade fiskar som kostade mellan 50-3000kr (malar). Sen fick jag bläddra i hans bok om just malar. 3000 sorter fanns det. :) Kan någon kunnig vän skriva lite utdraget om detta... Mvh...

Mina fiskar

3st HongKong Pleco (2 olika sorter)
2st Gibbiseps
3st Ancistrus
#2 - 12 december 2005 21:00
[QUOTE=KamiKiri]Hej folks.

Jag är en nybörjare som älskar malar. Min frågar är hur man skilljer åt dessa fiskar. Vad är det för skillnad mellan dem? Hur ser honor och hanar. Jag brinner av intresse men ack så svårt. Jag var inne hos en akvarist i stan (Stockholm). Han hade fiskar som kostade mellan 50-3000kr (malar). Sen fick jag bläddra i hans bok om just malar. 3000 sorter fanns det. :) Kan någon kunnig vän skriva lite utdraget om detta... Mvh...

Mina fiskar

3st HongKong Pleco (2 olika sorter)
2st Gibbiseps
3st Ancistrus[/QUOTE]

Ancistrusarna är ganska lätta att könsbestämma. det är som med oss människor :) Hanarna får skägg på nosen och honorna får inget skägg.

En bra sida är

http://www.planetcatfish.com

Där finns info om allt man behöver veta.

sedan finns det ett forum på

http://www.goc.se

där det finns flera extremt kunninga personer som gärna svara på frågor.

Lycka till med malarna :)
#3 - 12 december 2005 21:06
www.goc.se finns även ett bra artregister med skötselråd mm på svenska.
Förresten, i vilken affär fanns en mal för 3000 kr?
#4 - 13 december 2005 21:35
[QUOTE=daniel60]På www.goc.se finns även ett bra artregister med skötselråd mm på svenska.
Förresten, i vilken affär fanns en mal för 3000 kr?[/QUOTE]

Tack för svaren grabbar. Nu kommer jag inte ihåg namnet på affären. Men den ligger på drottningholmsvägen i Kungsholmen. Sidan 37 koordinat A6 i Gula Sidorna. Jag var kär i den fisken. Det var en zebramal sa han och att det var importförbud på just denna art. Det var för några månader sen. Vet inte om den är kvar. Men man säljer väl inte sådana dyra fiskar dagligen... Mvh...

Annons