Ancistrus - funderingar.

#1 - 26 juni 2009 12:03
Har ett Ancistruspar. Honan är större än hanen och äldre. Har också en grotta. Honan ligger och täpper till grottan hela tiden, det är vad hon gör och har gjort länge. Hanen är lite här och där. Är det inte hanen som ska vakta reviret runt grottan och sedan locka dit sig honan? Tycker min hona att han är för oduglig att sköta det jobbet så hon gör det själv i väntan på bättre tider? :)
#2 - 26 juni 2009 12:05
Har ett Ancistruspar. Honan är större än hanen och äldre. Har också en grotta. Honan ligger och täpper till grottan hela tiden, det är vad hon gör och har gjort länge. Hanen är lite här och där. Är det inte hanen som ska vakta reviret runt grottan och sedan locka dit sig honan? Tycker min hona att han är för oduglig att sköta det jobbet så hon gör det själv i väntan på bättre tider? :)

om du har bara en grotta så har honan kanske lagt beslag på den.

då har hanen ingen grotta att locka in honan i.

ungefär som om tjejen har en lägenhet, killen ingen alls,
då är det inte lätt att locka till sig honan......

.
#3 - 26 juni 2009 12:20
Aha! [:o]

Skall åtgärdas. Hanen har dock gömställen under rötter och så, men ingen snygg lya.
Guest
#4 - 26 juni 2009 12:43
Har man en grotta och hanen är dominant så är det han som äger den.
Din hane är förmodligen inte tillräckligt stursk än.
Det räcker fint med en grotta, så länge de har rötter att skydda sig under.

In i framtiden så kommer de göra upp, och när hanen vinner kampen så kommer honan endast få vistas vid grottan när hanen kallar dit henne.
#5 - 26 juni 2009 12:52
Anettejt skrev:
Har man en grotta och hanen är dominant så är det han som äger den.

Din hane är förmodligen inte tillräckligt stursk än.

Det räcker fint med en grotta, så länge de har rötter att skydda sig under.

In i framtiden så kommer de göra upp, och när hanen vinner kampen så kommer honan endast få vistas vid grottan när hanen kallar dit henne.

Om hanen är ett halvår och honan är ett år, hur länge kan det ta innan hanen är i kapp så att säga? Tycker hanen är duktigare på att äta, då honan är mest intresserad av att ligga framför dörren och vakta.
Guest
#6 - 26 juni 2009 12:57
Jag skulle tro att hanen måste vara ca 7 månader gammal för att våga utmana din hona. De blir i regel könsmogna mellan 6-12 mån. (och minst 6cm stora)
#7 - 26 juni 2009 19:45
Anettejt skrev:
Jag skulle tro att hanen måste vara ca 7 månader gammal för att våga utmana din hona. De blir i regel könsmogna mellan 6-12 mån. (och minst 6cm stora)

Hanen är 9-10 cm och honan ca 12 cm, och hanen växer snabbare än honan, så kanske att det snart står på lut. Eftersom honan gillar grottan så antar jag att hon kommer att tycka hanen har en juste lya när han har erövrat den. Hoppas hon inte är långsur bara. :)
#8 - 21 september 2009 13:28
Ok det händer saker: Hanen erövrade grottan från honan för en vecka sedan. Honan har suttit väldigt stilla i en hörna fastsugen på echinodorusblad. Gjorde vattenbyte igår. Idag när jag kom hem så låg honan orörlig, blek och med hopdragna fenor en decimeter framför grottan, och hanen var i grottan. Jag tänkte att hon hade dött då hon såg så tragisk ut, så jag gick fram och tappade på rutan framför henne för att se om hon var död. Hon rörde då på sig och simmade bort. Under henne låg en hög med rom. Nu lite senare så ligger dessa romkorn (ett tjugotal i klumpen) kvar bredvid grottan. Hanen vaktar grottan med huvudet utanför, men tar inte hand om romkornen. Honan är tillbaka på sitt löv.

Så har något gått fel? Är hanen för ung och oerfaren. Störde jag honan i en viktig fas? Hur brukar det gå till? Blev ju glad först. Först att honan inte var död, sedan att det hade blivit rom.

Ytterligare iakttagelser: Hanen låter sig inte lockas ut ur grottan med mat langre, och han gör utfall mot fiskar som kommer för nära mer aggressivt än förut. Dessutom står han med stjärten utåt i grottmynningen och viftar. Jag tolkar det som att han kan ha ägg därinne ändå, att romklumpen delat på sig.

Uppdatering: Kikade nyss in i grottan genom att rikta en lampa, såg först inget, men när jag tittade en andra gång så såg jag att han hade en romklump bakom sig. Så nu ska jag låta honom vara ifred och göra sitt jobb. Men vad ska jag göra med klumpen som ligger utanför?
#9 - 22 september 2009 11:50

Uppdatering: Kikade nyss in i grottan genom att rikta en lampa, såg först inget, men när jag tittade en andra gång så såg jag att han hade en romklump bakom sig. Så nu ska jag låta honom vara ifred och göra sitt jobb. Men vad ska jag göra med klumpen som ligger utanför?

Kaviar? Jag hade låtit det vara... Har de väl börjat leka kommer de att fortsätta och då har du plötsligt för många ancistrusar... :) Låt det ligga o antingen blir de uppätna eller så möglar de och i bästa fall kläcks de... Han har ju sin klump där inne som han vaktar... :)
#10 - 1 oktober 2009 18:57
En massa ancistrusbebisar börjar nyfiket titta ut ur grottan!

Hanen tog sig ann båda klumparna till slut.
#11 - 1 oktober 2009 19:23
Grattis! :d
#12 - 1 oktober 2009 21:30
Åh vad spännande! Älskade liknelsen med stackars hemlösa killen som skulle impa på tjejen med lägenhet... [:-38]
#13 - 26 oktober 2009 19:26
Blev ca 40-50 yngel, 2st har dött. Har hört att många har svårt att få ynglen att överleva. Idag så såg jag att hanen återigen har börjat vakta ägg inne i grottan! Verkar gå snabbt mellan kullarna. :)
#14 - 26 oktober 2009 19:27
Kensa skrev:
om du har bara en grotta så har honan kanske lagt beslag på den.

då har hanen ingen grotta att locka in honan i.

ungefär som om tjejen har en lägenhet, killen ingen alls,

då är det inte lätt att locka till sig honan......

.

Klockrent metafor!! :D
#15 - 27 oktober 2009 09:21
Hur fångar man in Ancistrusyngel på ett lämpligt sätt? Kan man ha någon form av fälla (typ mjärde) som man betar med en algtablett eller annat gott? Är lite svårt att håva in dem i karet pga. alla växter.
#16 - 27 oktober 2009 09:39
Det är rätt lätt att ta slangen man byter vatten med och suga ut dom i en spann och därefter till ett annat yngelakvarie.

Annons