Ancistrus frågor!!!

#1 - 13 augusti 2003 12:52
Hejsan...
Jag ska köpa 2 Ancistrus malar en hona och en hane...
Jag tänkte att jag skulle föröka dem men jag vet inte hur många ungar dem kan få..
Och sen när jag ska lyfta över ungarna till ett annat litet yngelakvarium/skål så undrar jag om dem måste ha någon luftpump eller innefilter???
Kan dem leva utan luftpump och innefilter när dem är små om man byter vatten regelbundet???
Kan ancistrus ynglerna vara tillsammans med guppy,platy,black molly och svärdbärar yngel...???
Vad kan man ge för mat till Ancistrusorna..??
Om man inte har så mycket alger???
Kjamisar Linn//=)
Mina Ancistrus malar ska få bo i ett 100liters akvarium...=)
#2 - 13 augusti 2003 14:10
vilka yngel man kan ha med dem vet jag inte men jag matade min med plankton tabletter innan lyset släcks i akvariet.
#3 - 13 augusti 2003 19:25
ancistrusynglen funkar fint med andra yngel, jag matar mina med zuccini & algtabletter. mina fick drygt 40 yngel sist.
du bör ha filter i yngelkaret då du behöver mata dem en del & vattnet kommer bli dåligt annars.. glöm inte att de ska ha en rot & suga på med!
#4 - 11 januari 2004 11:04
Ursprungligen skickat av JR

ancistrusynglen funkar fint med andra yngel, jag matar mina med zuccini & algtabletter. mina fick drygt 40 yngel sist.

du bör ha filter i yngelkaret då du behöver mata dem en del & vattnet kommer bli dåligt annars.. glöm inte att de ska ha en rot & suga på med!

varför behöver de en rot att suga på?
#5 - 11 januari 2004 11:10
Shit rot har jag inte i mitt 130l kar !!!
Blir att inhandla till veckan då :)
#6 - 11 januari 2004 13:56
Gör en sökning på ancistrus och yngel eller odling här på forumet så kommer det säkert att bli svar på de flesta av era frågor... jag ställer gärna upp och svarar på frågor som återstår sedan...
#7 - 12 januari 2004 15:55
Jag har läst en hel del, på forumet nu om ancistrus yngel, men jag hittade inget om förflyttning till yngel kar. Ska Hanen följa med? Och när kan man flytta dem? Nu går dem i ett 220l med bland annat chokladmalar i. Det är därför jag måste flytta dem.
#8 - 12 januari 2004 16:09
hur ska man göra när man flyttar över ynglerna ?
#9 - 12 januari 2004 17:45
Det bästa är att ha Ancistrusparet i yngelkaret för lek, sedan flyttar man honan när de har lekt och hannen när ynglen kommer ut.
Har man nu inte gjort så, så finns det många sätt... Har man okläckt rom så tar man helt enkelt bara över krukan/grottan med hanne och allt till yngelkaret (som självklart är fyllt med vatten från gamla karet), även yngel som inte kommit ur grottan går flytta på detta sätt.
Yngel som kommit ur grottan får du fånga med fällor/håv/slang och sedan lyfta över i ett kar som du fyllt med vatten från deras gamla kar... då behöver du inte ha med hannen.
Tänk bara på att yngel behöver en liter vatten/individ om du inte vill slita ihjäl dig med vattenbyten och skötsel. Har man då en kull i t ex ett 220 l kar så kanske man flyttar över några t ex 40 st till ett 40L kar och göder upp och säljer dem innan man flyttar resten av kullen.
#10 - 12 januari 2004 18:03
Jag tänkte först skapa en ny diskussions tråd men jag hänger nog på här istället eftersom det handlar om min ancistrus. Nyligen så köpte jag en stor ancistrushane på drygt 12cm (3 år) som jag nu har i mitt 200l akvarium tillsammans med min lilla ancistrushona på ca 7cm. Kan de leka trots storleksskillnaden och är det vanligt? Hur ser man att de är på gång och leker? Just nu så flyr honan så fort hanen kommer för nära henne.
Tacksam för svar på alla mina frågor.
#11 - 12 januari 2004 18:17
Du kommer säkert att få lek på dem, låt dem bara lära känna varandra ett tag först. Dom behöver ett ställe att leka på också, en halv kokosnöt brukar funka...
#12 - 13 januari 2004 00:49
min hane leker med en 10 cm hona & en annan 7 cm hona utan problem..ibland leker han av båda på en gång, så storleken har ingen betydelse hos dem verkar det =)
mina har lekt nån vecka efter det att jag släppt ner dem i karet...
#13 - 13 januari 2004 22:27
Hej hopp!mina ancistrusar leker till höger och till vänster hela tiden!Jag tycker synd om dom stackars hannarna som aldrig får ta det lungt.mina är lika produktiva som guppys.jag har 3st honor och 2st hannar och konstant 20-30 yngel som jag fångar vid tillfälle och låter växa i ett 220liters till ungefär 3cm innan jag åker till zooaffären och byter mot mat till resten av invånarna i burken.det är perfekt!!
#14 - 18 januari 2004 22:31
Hej!
intressant att höra att du har två hannar i ditt kar och att det verkar fungera och att dom leker. Jag köpte för ett halv år sedan 2 ancistrus, så små att det inte gick att se kön på dem. Ingen av dem hade börjat få borst vid 6 cm så jag tog för givet att det var honor. Jag köpte då en hanne på 7 cm. Detta var i början av december.
Nu har en av de andra början till borst. Så jag har nu två hannar. Den tredje verkar nog i alla fall vara en hona. Den större hannen (som kom sist) har från början jag iväg de andra då de kommit för nära.
För några dagar sedan började han böka vid roten och gjorde sen likadant inne i en grotta (kruka). Han låg sen där i ca 3 dar. Honan kom dit några gånger och verkade få komma in vid något tillfälle om än snabbt ut igen, men mer var det inte. Nu har han kommit ut och är inte längre intresserad av krukan. Jag har lyft på den, men det finns ingen rom där. Jag tycker nog att honan har varit lite rund om magen och är så fortfarande. Hannen jagar mest iväg henne då han stöter på henne i karet.
Däremot då den andra hannen och honan kommer nära varandra kan de kroma sig för varandra en kort stund, men sen simmar de åt var sitt håll igen. Ibland gör han också några krumsprång längs rutan. Jag bytte 20% vatten idag och tillsatte rejält kallt för att se om det skulle få fart på dem, men inte då!
Kan hannarna vara så störda av varann att de inte kan uppvakta honan fullt ut? Har den hannen som ändå visar intresse för honan kanske inte blivit fullt ut könsmogen.
Så många skriver om att det är så lätt med lek av ancistrus. Jag blir bara frustrerad över läget i mitt eget kar.
Jag vet att man kan simulera regnperiod på ett enkelt sätt, men törs inte riktigt det för de övriga invånarna och också javaormbunken som då kommer att sticka upp ovanför ytan.
Har ni några tankar om det hela?

MVH
#15 - 19 januari 2004 10:07
Min första tanke är väl vad du har för fiskar i övrigt i karet, kan någon varit inne och ätit upp rommen????
Annars så kan det vara så att hannen är "sugen", men honan inte är gammal nog att fatta vad hon ska göra... eller helt enkelt inte har kommit i gång med rommproduktionen....
Könsmogna hannar är nästan aldrig "snälla" med honorna, utan de duger bara när de är lekmogna...
Om det funkar med två hannar och en hona är nog beroende på fiskarnas lynne och framförallt på karets storlek (hur stort kar har du???)... hos mig har det inte fungerat, utan de små hannarna har åkt på storstryk....
#16 - 7 februari 2006 20:48
hejsan

Jag fick 23 st yngel för några veckor sen och läste runt här inne om att det skulle vara dax igen om ca 3v(med ny lek då) måste jag ta upp mina yngel eller kan dom vara kvar tills nästa kull kommer ? Det kar dom är i är 60 L och fullt med endler guppy med.

Sorry om jag klampar in på tråden men acistrus är en kanon fisk och jag fick bli medlem för att ge mej in i trådarna..
#17 - 7 februari 2006 20:52
jag hade mina yngel kvar när paret lekte igen o det gick bra
#18 - 7 februari 2006 21:02
Så då e det bara att slappna av och mata..

Tack för ett snabbt svar. för jag såg att honan e riktigt tjock igen
#19 - 7 februari 2006 21:21
[INDENT][quote=besatt]Så då e det bara att slappna av och mata..

Tack för ett snabbt svar. för jag såg att honan e riktigt tjock igen[/quote]

Jag måste oxå bara få fråga en sak. Det är så här att jag köpte en hona för ca 4 veckor sen och de i affären garanterade mig att det var en hona, hon/han? är ca 10 cm har lite taggar runt munnen den är inte intresserad av någon annan, har tagit min hannes favoritgrotta vägrar lämna den, Ja undrar kommer det fortsätta så?
[/INDENT]
#20 - 7 februari 2006 21:39
Men jag skulle vilja veta hur det ser ut när dom leker..? Jag har fyra st sötnosar, 2 hanar och 2 honor.

Jag vill veta..!!

Tack ni där ute..
#21 - 7 februari 2006 22:48
jag hatar mina sorgmanteltetror!!! Jag började hata dom när jag såg en fullvuxen tetra äta upp ett ancistrusyngel, och nu häromdan när jag tände på morgonen låg ett dött ancistrusyngel på botten.. ätet på. Ynglet var ganska stort, kanske 1 -1,5 cm. Jag är säker på att sorgmanltarna dödat det!!
#22 - 18 december 2007 00:07
Lånar tråden lite...
Är det vanligt att albinoancistrusarna är myyycket senare i könsmognaden än de vanliga bruna? Jag har 3 albino, en är köpt som hane 12 cm,en är köpt som romstinn hona 10-11 cm och den sista är köpt som liten men börjar nu bli stor 9 cm.. Hanen ser man tydligt alla spröt på uppe på nosen, "honorna" har länge haft en liten rad med små korta "hår" runt nosen men nu börjar ju de två "honorna" få spröt uppe på nosen med som den stora hanen!!
Hjälp vart tog mina honor vägen!?
Jag har ju redan en brun hane,jag kan ju inte ha 4 hanar i 190 liter ju!!
#23 - 19 december 2007 12:03
har oxå en fråga om just dessa söta malar

Jag tror att min har blivit lite större än vanligt, men frågan är om det rom i magen eller om hon bara har vuxit till sig lite. Det är därför jag frågar detta.

hur mkt större blir honan när hon bär rom??
#24 - 19 december 2007 13:04
lenis3 skrev:
jag hatar mina sorgmanteltetror!!! Jag började hata dom när jag såg en fullvuxen tetra äta upp ett ancistrusyngel, och nu häromdan när jag tände på morgonen låg ett dött ancistrusyngel på botten.. ätet på. Ynglet var ganska stort, kanske 1 -1,5 cm. Jag är säker på att sorgmanltarna dödat det!!

Försök att fånga ynglen och ha dom i ett yngelakvarium.
Guest
#25 - 19 december 2007 13:27
saltbiff skrev:
Lånar tråden lite...

Är det vanligt att albinoancistrusarna är myyycket senare i könsmognaden än de vanliga bruna?

Min personliga erfarenhet anser det.
De växer långsammare, blir könsmognare senare, och är känsligare.

Sen kan man se det ur flera aspekter med.
En fisk som är algätande skall bli könsmogen sent.
Då är den rätt avlad och uppfödd på rätt foder och kriterier.
Jag har haft albino honor som haft mycket spröt, men hade du inte haft en med rom i? Den är ju garanterat en hona.
#26 - 19 december 2007 16:53
Ja det är väl så...men så himla typiskt,jag som trodde jag hade två honor... Den ena "honan" var romstinn sades det i affären när jag köpte den,han var nästan helt säker på att det var en hona,"hon" var ju vuxen...Men den har aldrig fått några ungar så jag har aldrig sett nån rom..Den hade bara små korta spröt runt nosen men nu blir den ju tydligen en hane istället... suck

Annons