Ancistrus fråga

#1 - 20 maj 2008 14:50
Jag har kollat runt väldigt mycket på forumet angående ancistrus.

Men det är en fråga jag ställt i min gamla tråd med dock inte fått svar på.

Efter att Ancistrusarna lekt lägger honon rom direkt efter eller dröjer det några dagar? Hur fungerar det igentligen?

Mvh Emil
#2 - 20 maj 2008 15:47
Väldigt svårt å se de eftersom dom e nattaktiva om ja inte e ute å cyklar :P Mina Lägger på natten iaf :)
#3 - 20 maj 2008 16:07
honan lägger ju rom samtidigt som de leker.

hur hade du annars tänkt?
Bilagor:
#4 - 20 maj 2008 16:15
Jaha, ja tänkt dom gjorde som levande födarna fast dom la ägg ist :P
Bilagor:
#5 - 20 maj 2008 16:49
rasmusej skrev:
honan lägger ju rom samtidigt som de leker.

hur hade du annars tänkt?

Hur jag hade tänkt? vilket påhopp då :(

Jag vet inte hur jag hade tänkt, det var därför jag frågade.. förlåt..
Guest
#6 - 20 maj 2008 17:07
beerzon skrev:
Hur jag hade tänkt? vilket påhopp då :(

Jag vet inte hur jag hade tänkt, det var därför jag frågade.. förlåt..

Ancistrus brukar vara ganska snabba att lägga ägg under leken, oftast tar det någon timme sen är dom klara. Längsta leken hade min L180 och då varade leken i 2 dygn.
Skall försöka mig på dolichopterus snart, det är nog den vackraste Ancistrus arten och en art jag länge velat odla:)
#7 - 20 maj 2008 17:46
sorry:p.

jag kom inte och tänka på levandefödare:D.
#8 - 20 maj 2008 22:59
Ingen fråga är för dum :p
Såhär gör Mina och säkert alla andras ancistrus..

Hanen letar upp en grotta
Han putsar å städar i grottan
En lekmogen hona "hör" stöket från grottan och simmar dit
Hanen lockar på henne
Hon simmar in i grottan
Hon inspekterar noga och simmar oftast ut igen
Hanen städar å putsar igen
Honan kommer tillbaka,simmar ev ut igen.. detta kan upprepas tills honan blir nöjd
Är honan nöjd så ger de troligtvis ett tecken till varann, hon klämmer ut all rom och hanen befruktar
Hanen jagar sedan ut honan för nu vill han inte se henne mer, han har bara ögon för sin guldgula hög och sätter sig och viftar och putsar rommen tills de kläcks...han vaktar sedan noga sin avkomma tills de själva vill simma ut..
Honan totalskiter i sina ungar men hon försöker gärna äta upp dem om hon har chansen..
Såhär brukar det gå till...

Fick du svar på din fråga? :)
Guest
#9 - 20 maj 2008 23:31
@saltbiff
Bra beskrivet! :)
Mina rufflar dock runt lite mer, kan pågå nån timme.
Till slut brukar hanen tröttna på allt foreplay och jagar in hon i grottan. :D
Sen rör min hona inte ynglena heller (har aldrig haft någon hona som gjort det, tur kanske?), utan delar snällt med sig av både grönsak o tabs.
#10 - 21 maj 2008 05:00
Saltbiff, skit bra förklarat! Tack! Nu förstår jag mycket bättre. :)
#11 - 21 maj 2008 21:12
beerzon skrev:
Saltbiff, skit bra förklarat! Tack! Nu förstår jag mycket bättre. :)

men gud va härligt!! Kul att man kan hjälpa till [:o]:p
#12 - 21 maj 2008 21:20
Anettejt skrev:
@saltbiff

Bra beskrivet! :)

Mina rufflar dock runt lite mer, kan pågå nån timme.

Till slut brukar hanen tröttna på allt foreplay och jagar in hon i grottan. :D

Sen rör min hona inte ynglena heller (har aldrig haft någon hona som gjort det, tur kanske?), utan delar snällt med sig av både grönsak o tabs.

Kul att du gillade beskrivningen :p
Ja mina rufflar på en stund också kan jag säga..har två honor, en gul å en brun.. Den bruna är mer erfaren å leken är oftast över på nån timme,men det andra gula tröghuvudet fattar nog inte riktigt hur hon ska göra,hon är ung och de kan hålla på i dagar!! och ändå blir det inga gula ungar! buhuu
Det beror med största säkerhet på den gula unga honan, det verkar som att hon inte ger rätt signal till hanen, hon lägger rommen men hanen befruktar inte, så rommen luckras upp och försvinner efter några dagar :(

Nja, jag håller med dig att honan inte rör ungarna när de börjar bli stora, det jag menar är när min hane lekte bakom pumpen, då såg jag hur ungarna halkade ner på glaset och in i munnen på mamman! men det var när de var precis nykläckta och hade stora gula magar (gulesäck).

Annons