ancistrus för gammal

Fija
#1 - 28 juni 2004 12:29
Kan en ancistrushona vara för gammal för att lägga rom?

Fick en med när jag köpte beg akvarium för kanske ett halvår sen. Den var redan vuxen då så jag vet inte hur gammal den är.
Nu ska jag köpa ancistrus till två andra kar och om någon av dem är hane så tänkte jag prova att få dem att lägga rom.
Men frågan är då om det har någon betydelse hur gammal honan är?

mvh

// Fija
#2 - 28 juni 2004 13:57
Hej
Visst kan inte honan vara för gammal men de kan bli ganska gamla också. En ancistrus som mår bra och får rätt kost och skötsel kan bli uppåt 13 år har jag läst tidigare!
Så prova du att sätt ihop dem så visar det sig om det blir någon rom.
Lycka till!
#3 - 28 juni 2004 14:16
Håller med om det som "nybörjan" skrivit ovan. De ancistruspar som jag har som avelspar är cirka 5 år gamla och lägger fortfarande rom.

Ge dem rätt förutsättningar så skall du se att du kan få ancistrusyngel i slutändan!

Lycka till!

Hälsningar Sabina
#4 - 28 juni 2004 15:32
Och min ancistrushona är minst 10 år gammal, 14 cm lång och har just blivit mamma igen. En väldans massa yngel blev det :-)
Fija
#5 - 28 juni 2004 15:37
Oki, ska försöka få tag i en hane då. Är det helt omöjligt att se skillnad när de är små? Är ju inte säkert att affären har halvstora.

mvh

// Fija
#6 - 28 juni 2004 16:50
Hanarnas "horn" växer inte ut fören de är sådär 7 cm och innan man kan se dom är det svårt.
#7 - 12 juli 2004 22:03
Hannarna brukar ofta ha lite skäggstubb redan vid ca 5 cm... Min gamla hona är väl sisådär en 7 år nu... och kullarna ligger runt 200 yngel... så nog kan dom bli mammor långt upp i åren ...
Fija
#8 - 13 juli 2004 07:16
Jag köpte en guldancistrus. Den var väl ca 4 cm och käkar alger som bara den. Nu är det bara att hoppas att det är en hane.
Tack för svaren!

mvh

// Fija

Annons