hej är detta en hona och en hane ancistrus?
http://www.ladda-upp.com/bilder/55382/ancisturs
en fråga till... är det möjligt att dem ynglar av sig även om honan är bra mycket större ?
Det var så jag trodde men jag var inte helt 100. Men det ska inte vara några problem att odla på eller?Kapten Zoom skrev:Det ser ut som att den bortre är en hane medans den hitre är en hona. Vad säger ni andra?
Hanen är ca 6cm o honan typ 9-10cm. Nej hon är helt taggfrisolis skrev:Visst är den bortre en hane och den hitre verkar vara en hona och jag tror inte det är några problem att odla på dom, kan du säga ungefär hur stor hanen är och honan är?Det jag inte kan se är riktigt hur honan ser ut har den några taggar i ansiktet?
sjobbe skrev:[QUOTE=Fiesk-Biff;1528243]hej är detta en hona och en hane ancistrus?
http://www.ladda-upp.com/bilder/55382/ancisturs
en fråga till... är det möjligt att dem ynglar av sig även om honan är bra mycket större ?[/QUOTE
Om du vill ha en nästintill 100% identifiering så får du fiska upp malarna och lägga dom bredvid varandra i en yngelkorg eller liknande och fotografera dom uppifrån. Dock är den största risken att en hane utvecklar spröten sent i sin utveckling. Enligt dig så är "honan" i princip fullvuxen, medan det inte är något tvivel om att det mindre exemplaret är en hane, den med spröten. Enligt min erfarenhet så blir malarna könsmogna vid en sisådär 6-7 cm så det bör inte vara några problem för dig att få en kull. Jag har en fullvuxen hane på 11 cm som just nu ligger och fläktar på ägg från en albinohona som enbart är 5,5 cm.
jag har grottor o hanen har börjat gräva bort grus jämte en rot, verkar som att han är sugen ^^ är det till en fördel att inte ha grusNär man matar de små sen?solis skrev:Ärligt så vet jag inte hur stor hanen ska vara för att han ska fläkta ägg men jag tror inte det är omöjligt i den storleken.Har du något som dom kan lägga äggen i typ en kruka,grotta rötter?
Vad bra, bara att hoppas på det bästa nudå. Kan ynglena bli albino?Guy Palm skrev:Du kan ha kvar grus eftersom ynglen inte bryr sig. Efter ett tag så har du de flesta ynglen på rutorna.