Ancistrus eller pansarmal?

#1 - 1 juli 2003 08:42
Vill odla malar och jag har redan 8 st fläckiga pansarmalar. Bör jag skaffa ett par ancistrus för att de är enklare eller har jag som nybörjare någon chans att få lek på mina pansarmalar?
#2 - 1 juli 2003 09:42
Hej Kim
Fläckig pansarmal (Corydoras paleatus) är en av de pansarmalar som du har störst chans att få yngel av. De brukar leka av sig själva i ett sälskapsakvarium. Problemet är att de andra fiskarna äter upp rommen. De brukar sätta fast rommen på akvarierutorna. Om du ser detta är det möjligt att försiktigt skrapa bort rommen för att kläcka dem i ett annat akvarium. Om du har möjlighet att flytta malarna till ett annat akvarium så skall du göra det. Lämpligt är två hanar och en hona. Honorna brukar vara större och kraftigare. Ses bäst uppifrån. Det är även bra om du använder kallare vatten när du gör vattenbyte. Det brukar trigga dem att leka.

Lycka till

Guy
#3 - 1 juli 2003 10:27
kör på dren setup som balzani sade, men de kan även leka i grupp.....mina lekte när jag gjorde ett 50% vattenbyte med bara kallvatten....funkade skitbra......tyvärr käkade mina andra firrar upp rommen.......=(

nuförtiden e de bara ciklider som gäller för mig, men det var iaf min första lek, så de glömmer man aldrig!
#4 - 1 juli 2003 11:03
Tack för väldigt bra svar!
hur mycket vatten bör jag byta?
Jag har bara små korallplaty i burken med malarna, kommer dessa äta rommen trots att de är så små?
#5 - 1 juli 2003 11:08
Hej
Byt ungefär hälften. Du kan använda relativt kallt vatten. Det skadar varken malarna eller dina platys. Har du tur kommer fiskarna inte hitta all rom utan några yngel kommer nog att klara sig.

Guy

Annons