Ancistrus (eller annan bottenstädare) i malawikar

#1 - 8 december 2006 13:44
Halloj,

Malawitok som man är så vill man gärna vara biotop riktig.

Men en botenstädare är ju aldrig dumt...

Hur gör ni andra malawitokar?
#2 - 8 december 2006 13:50
Jag har en gammal Ancistrushona som har gått i mitt Malawikar sedan urminnes tider. Hon är ingen vän liten varelse så de övriga i karet aktar sig noga:)
#3 - 8 december 2006 13:57
Har en ancistrushona modell större och hane modell mindre. Hanen har lite bett i fenorna här och var, men honan är det ingen som vågar sig på. Inte ens stöddiga rödzebror.
#4 - 8 december 2006 14:22
Ancistrus städar inte botten, bara alger...

Men ja, ancistrus funkar fint i malawikar.
vill man ha något som tar matrester och annat på botten borde det funka med några stora äpplesnäckor, men det är ju itne så biotopriktigt det heller...
#5 - 8 december 2006 14:48
Dom flesta L-malarna går väl att ha i . men man ska akta sig att köpa för små, gjorde jag o dom är inte kvar :P
#6 - 8 december 2006 15:29
Undrar om det är så lönt att ha pansarmalar som går på botten det gör cikliderna så bra själv när dem gräver runt på botten och rör om så att ha pansarmalar kan man vara utan i ett Malawikar.
#7 - 8 december 2006 16:19
L-malar vill ha lägre Ph än malawis och pansarmalar vill ha svalare än malawi och lägre Ph även de.
Ska du ha nån mal så att det blir biotop riktigt också så har du ju fler olika synodontis.
MvH Richard
#8 - 8 december 2006 16:26
Det står ju trots allt i artbeskrivningen att ancistrus accepterar ett ph på upp till 8, vilket ju även funkar fin fint för malawi. dessutom är drt ju viktigare med ett stabilt ph värde, vilket man ganska lätt får i ett hårt, alikaliskt vatten, kanske till och med lättare än i ett mjukt och surt.

pansarmalar tror jag dock hade varit en dålig ide, då de känns aldels för mesiga för ett malawikar.

vad gäller synodontismalarna så finns det ju fler a trevliga, funderar själv på att skaffa en http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=792 Synodnotis Petricola (som viiserligen itne är helt biotopriktigt, men väldigt snygg). Fast de kan knappast räknas som renhållningsarbetare, och tar dessutom yngel.
#9 - 8 december 2006 18:18
Ancistrus städar inte botten, bara alger...

Men ja, ancistrus funkar fint i malawikar.

vill man ha något som tar matrester och annat på botten borde det funka med några stora äpplesnäckor, men det är ju itne så biotopriktigt det heller...

Våra ansistrusar i malawikaret äter både matrester och alger. Det gjorde även tidigare ansistrusar som vi hade i andra kar.
#10 - 8 december 2006 22:56
jag har två stycken malawi synodontisar och dem är grymma på att hålla rent, dem far över botten fram och tillbaka och käkar skräp och annat smått och gott:)

Annons