Ancistrus dör

#1 - 10 oktober 2008 06:22
Tjena
Har ett nystartat kar (sen 1v tillbaka). 375L, som för några dagar sedan innehöll 5 ancistrus 10 kardinaltetror 4 endlers, ett par räkor och lite sniglar.

Under de senaste 2 dagarna har 3 av de 5 malarna dött.
Så då undrar jag vad detta kan bero på.

Har rätt bra koll på vattenvärden, PH ok, ingen nitrit och inte mycket annat som jag ser kan vara skadligt. Temperaturen är stabil.

Endlersena och tetrorna mår utmärkt, verkar pigga, äter bra. Sniglarna och räkorna är i fullgång, men malarna har varit mkt passiva.

Jag har varit lite orolig för malarna, då de varit extremt skygga. Undvikit alla matningsförsök, algtabletter/squash/zucchini/gurka/ärtor.
Malarna är ca 5 cm. Och jag har läst att unga ancistrusar är väldigt känsliga mot vattenkvaliten och miljöombyten.

Mina två gissningar är:[LIST=1]
[*]Matbrist, men tycker en vecka verkar lite kort. Vet dock inte hur mycket de åt innan de kom i min ägo. Mina Echinodorus är orörda!
[*]Nåt giftigt på akvarieväggarna som malarna får i sig då de suger, men inte berör övriga fiskar.
[/LIST]Vad tror ni?
*Sett att det finns mängder av liknande problem genom Zoopetshistoria. Men hittade inga direkta förklaringar.
#2 - 10 oktober 2008 06:35
Om akvariet varit ordentligt rengjort vet bara du själv, använder du stickor eller dropptest och tillsätter du bakteriekultur?

Du skriver att du matar övriga fiskar, hur mycket matar du och varför i ett så tidigt skede av uppstarten?

Kolla bukarna på malarna, verkar dom insjunkna så börjar du stödmata med algtabletter, om inte och dom visar på nitritförgiftning så tillsätter du 1 dl upplöst salt i vattnet, se till att det är bra fart på ytcirkulationen.

Vad har du för filter?
#3 - 10 oktober 2008 06:38
Om akvariet varit ordentligt rengjort vet bara du själv, använder du stickor eller dropptest och tillsätter du bakteriekultur?

Du skriver att du matar övriga fiskar, hur mycket matar du och varför i ett så tidigt skede av uppstarten?

Kolla bukarna på malarna, verkar dom insjunkna så börjar du stödmata med algtabletter, om inte och dom visar på nitritförgiftning så tillsätter du 1 dl upplöst salt i vattnet, se till att det är bra fart på ytcirkulationen.

Vad har du för filter och vilka vattenvärden har du och hur luktar vattnet?
#4 - 10 oktober 2008 06:47
De flesta L-malar är känsliga för syrebrist, och har du mycket fisk med kanske lite för dålig cirkulation på vattnet så kan det vara en anledning till varför de dog.
#5 - 10 oktober 2008 10:28
Tack för inputen, jag skall undersöka ev. syrebrist. Nitrit är inget problem idagsläget. Angående rengöring, så försökte jag vara noggran, men det var begagnat samt BTNen+4 sidor av akvariet blir mycket yta att rengöra, kanske jag missat nåt.
#6 - 10 oktober 2008 10:31
Gaffel skrev:

Vad har du för filter och vilka vattenvärden har du och hur luktar vattnet?

Använder dropptest, använt både aquasafe+bakteriekultur. Matar lite, och är noga att det blir uppätet. Även valt en mat som är relativt proteinfattig vilket leder till mindre näringsrik avföring -> mindre nitrit bildning.
Tack för förslagen.
#7 - 10 oktober 2008 15:53
Jag hade samma problem också för många år sedan då jag började med akvaristik. Min erfarenhet är att man inte ska tillsätta malar förrän karet ha rgått gå in sig ordentligt och det finns lite alger och gärna rötter att knapra på.
#8 - 11 oktober 2008 11:25
Gjorde insats för att öka syresättning, samt peta i lite salt, + delvattenbyte. Nitriten är fortfarande vid 0. Men de 2 sista malarna strök med i morse.
#9 - 13 oktober 2008 12:22
Fortfarande fundersam vad som kan ha varit fel. Syresättning verkar vara mycket god. Gjorde t.om. en "ful-analys" på vattnet och kom fram till att jag princip ligger på syremättnad för min temp.
NO2 är i princip 0. (<0.05)
PH är rimligt. Jaja, har nu provat med ett gäng ottosar. De verkar stormtrivas. Rensar alger fantastiskt bra. Åt även upp de 2 gröna ärtorna jag petade i.

Hybrisen lurade mig lite. Trodde att man skulle ha det lite mer förspänt som kemist, men icke :)

Min gissning är att ancistrusarna var allmänt svaga, eller nåt mer i riktning mot vad rick sa.
Guest
#10 - 13 oktober 2008 12:40
JonasN skrev:
Min gissning är att ancistrusarna var allmänt svaga, eller nåt mer i riktning mot vad rick sa.

Skulle tro att Rick har helt rätt där.
Jag sätter aldrig i malar i ett nystartat kar, de är inte jätteförtjusta i för mycket nytt färkvatten. Har de väl vant sig vid vattnet så mår de däremot inte dåligt av stora VB.

Om man låter ett nystartat kar gå i ca en månad, inväntar kiselalger o viss beläggning. Lägger ner nån mangrove rot. Inhandlar malar i storlek från 5cm. Då är de mycket tåliga...

Annons