Tjena
Har ett nystartat kar (sen 1v tillbaka). 375L, som för några dagar sedan innehöll 5 ancistrus 10 kardinaltetror 4 endlers, ett par räkor och lite sniglar.
Under de senaste 2 dagarna har 3 av de 5 malarna dött.
Så då undrar jag vad detta kan bero på.
Har rätt bra koll på vattenvärden, PH ok, ingen nitrit och inte mycket annat som jag ser kan vara skadligt. Temperaturen är stabil.
Endlersena och tetrorna mår utmärkt, verkar pigga, äter bra. Sniglarna och räkorna är i fullgång, men malarna har varit mkt passiva.
Jag har varit lite orolig för malarna, då de varit extremt skygga. Undvikit alla matningsförsök, algtabletter/squash/zucchini/gurka/ärtor.
Malarna är ca 5 cm. Och jag har läst att unga ancistrusar är väldigt känsliga mot vattenkvaliten och miljöombyten.
Mina två gissningar är:[LIST=1]
[*]Matbrist, men tycker en vecka verkar lite kort. Vet dock inte hur mycket de åt innan de kom i min ägo. Mina Echinodorus är orörda!
[*]Nåt giftigt på akvarieväggarna som malarna får i sig då de suger, men inte berör övriga fiskar.
[/LIST]Vad tror ni?
*Sett att det finns mängder av liknande problem genom Zoopetshistoria. Men hittade inga direkta förklaringar.