Ancistrus dolichopterus

#1 - 15 januari 2007 02:10
Läste att om man inte ger dem vad de vill ha, dvs tillräckligt med alger, annan vegetabilisk föda som t ex brysselkål m.m och t ex algue wafers så kommer de förr eller senare att ge sig på växterna. Speciellt svärdsplantorna.

Våra svärdsplantor har hål överallt, de ser ut som om de blivit stämplade av ett hålslag! :D Men det finns samtidigt mycket alger på framför allt svärdsplantorna men också t ex vattenpesten och även lite på framrutan. Dessutom får de algtabletter ca varannan dag.

Vad beror detta på egentligen? Så länge det finns alger så bör de väl inte vara hungriga? Varför käkar de då upp våra svärdsplantor?...
#2 - 15 januari 2007 02:45
Skulle det förresten kunna vara våra otocinclusar som äter upp plantorna? Men vi slängde ca 10 hålstämplade blad idag, kan två ottisar göra så stor skada? Jag ser dem aldrig äta av algtabletterna, ändå har jag läst att det är livsviktigt för dem att få detta... Kanske jag ska ge dem ärtor?
#3 - 15 januari 2007 08:01
Ancistrus äter inte alla slags alger, och det kan mycket väl vara så att de har gnagt i sig lite av svärdsplantorna. Det kan även vara näringsbrist som gjort detta, kaliumbrist och detta har jag själv fått erfara.
I ditt fall skulle jag nog gissa ganska starkt på Ancistrusen.
#4 - 15 januari 2007 09:20
Enligt mina erfarenheter så spelar det ingen roll hur mycket mat dom får, dom ger sig på växterna ändå...
Växterna är väl helt enkelt godare än tabletterna/grönsakerna och dom är väl inte dummare än att dom tar det goda först;)

/Hans
#5 - 16 januari 2007 00:04
Jag fick rådet att inte ge mina algtabletter nu den första tiden så att dom inte får allt på silverfat och sen inte vill äta algerna som redan finns i akvariet. Men mina växter har också blivit ätna på det ser ut som man har ätit av något så det är inte hål i växterna men man ser igenom. Är det malen möjligtvis?
#6 - 17 januari 2007 04:27
Ja det är väl kanske helt enkelt att acceptera att de ger sig på våra plantor... :( Får väl satsa på annat än svärdsplantor.

Tack för era svar!

Annons